با هدف توسعه همکاری‌های علمی، آموزشی و پژوهشی؛

دانشگاه علامه‌طباطبائی و دانشگاه تِرمِذ ازبکستان تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

۱۷ دی ۱۴۰۲ | ۱۸:۱۵ کد : ۲۴۱۹۸ خبر روز
تعداد بازدید:۶۲۶
دانشگاه علامه‌طباطبائی و دانشگاه تِرمِذ ازبکستان با هدف توسعه همکاری‌های علمی، آموزشی و پژوهشی، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.
دانشگاه علامه‌طباطبائی و دانشگاه تِرمِذ ازبکستان تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

به گزارش روابط عمومی، با توجه به اهمیت همکاری‌های آموزشی، تحقیقاتی و فناوری میان دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان، دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی و عبدالقدیر تُشکُلف، رئیس دانشگاه تِرمِذ ازبکستان، با هدف ترویج و توسعه همکاری علمی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی برای استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو دانشگاه در زمینه‌های مورد علاقه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی، بر اساس اصول برابری و منافع مشترک، تفاهم‌نامه همکاری علمی امضا کردند.
مدت این تفاهم‌نامه از زمان امضا 5 سال تعیین شده است و در صورت توافق دو طرف قابل تمدید خواهد بود.
تبادل دانشجو، برگزاری برنامه‌های علمی و دوره‌های مشترک، انجام پروژه‌های پژوهشی مشترک، انتشارات علمی، ابتکارات علمی و دانش روز، تبادل استاد و کارکنان، به منظور شرکت در کارگاه‌ها، سخنرانی‌ها و همکاری‌های پژوهشی و دسترسی کتابخانه‌ای و منابع به منظور تسهیل دسترسی استادان و دانشجویان دو طرف به منابع کتابخانه‌‎ای و دستاوردهای پژوهشی یکدیگر، برخی از مفاد این تفاهم‌نامه است.
دکتر معتمدی در آیین امضای این تفاهم‌نامه با اشاره به روابط و تعاملات دانشگاه علامه‌طباطبائی با دانشگاه‌های ازبکستان، گفت: پیش از این تعاملاتی بین این دانشگاه و دانشگاه‌های ازبکستان وجود داشته و خرسندیم که این ارتباط در حال توسعه است.
وی به ظرفیت‌ها و امکانات دانشگاه علامه‌طباطبائی اشاره کرد و اعلام کرد: این دانشگاه آمادگی ایجاد مرکز آموزش زبان فارسی در یکی از دانشگاه‌های ازبکستان و یا دانشگاه ترمذ را دارد. همچنین می‌تواند شرایط اعطای بورس و آموزش آنلاین به دانشجویان ازبکستانی و گذراندن دوره پسادکتری استادان ازبکستان در ایران را فراهم کند.
در ادامه دکتر مهدی الیاسی، معاون سیاست‌گذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با تاکید بر گسترش ارتباط دانشگاه علامه‌طباطبائی با دانشگاه‌های مختلف ازبکستان، پیشنهاد کرد: گروه آموزشی زبان ازبکستانی در دانشگاه علامه‌طباطبائی راه‌اندازی شود.
رئیس دانشگاه ترمذ نیز ضمن دعوت از رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی برای حضور در جشن هفتاد سالگی دانشگاه، گفت: دو دانشگاه می‌توانند در زمینه تبادل دانشجو، برگزاری وبینارهای علمی و  حوزه افغانستان همکاری نزدیک داشته باشند.
دکتر داود حسین‌پور نیز در این آیین گفت: همکاری دوجانبه شرکت‌های دانش‌بنیان دو کشور، ایجاد زمینه‌های چاپ کتاب و مقالات مشترک، تبادل استاد و دانشجو از جمله زمینه‌های همکاری مشترک است.
در این آیین از دکتر محسن حبیبی، رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه‌طباطبائی خواسته شد در حوزه راه‌اندازی دوره‌های جدید زبان فارسی در ازبکستان با دانشگاه ترمذ همکاری کنند.
 

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی دانشگاه ترمذ تفاهم نامه علمی ازبکستان


نظر شما :