در دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد؛

نشست علمی تحلیل جنگ غزه در محیط منطقه‌ای و جهانی

۱۳ دی ۱۴۰۲ | ۲۰:۱۱ کد : ۲۴۱۶۱ خبر روز
تعداد بازدید:۱۳۰۵
نشست علمی «تحلیل جنگ غزه در محیط منطقه‌ای و جهانی» به همت موسسه آموزش عالی بیمه اکو و همکاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.
نشست علمی تحلیل جنگ غزه در محیط منطقه‌ای و جهانی

به گزارش روابط عمومی، با توجه به اینکه تحولات غزه، در کنار ابعاد حقوقی و بشردوستانه از مهم‌ترین رویدادهای اثرگذار بر روندهای ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک در حال شکل‌گیری در نظام شبکه‌ای بی‌نظم بین‌الملل کنونی به شمار می‌رود، نشست علمی «تحلیل جنگ غزه در محیط منطقه‌ای و جهانی» به همت موسسه آموزش عالی بیمه اکو و همکاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.
این نشست با حضور و سخنرانی جونیوت آکالین، استاد علوم سیاسی از دانشگاه آرل استانبول، الکساندر کورلینوف استاد روابط بین‌الملل دانشگاه لوباچوسکی روسیه، دکتر مصطفی زهرانی، دانشیار روابط بین‌الملل دانشکده وزارت امور خارجه و قاسم اصولی اودلو، استادیار گروه مطالعات منطقه‌ای اکو دانشگاه علامه‌طباطبائی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه برگزار شد.
استاد آکالین در این نشست گفت: ترکیه با اتخاذ سیاست استقلال راهبردی، رویکرد ایجاد موازنه بین غرب و شرق را در دستور کار قرار داده است. اردوغان به علت حساسیت افکار عمومی ترکیه، نمی‌تواند نسبت به تحولات کنونی غزه و سیاست‌های قهری رژیم صهیونیستی بی‌تفاوت بماند. با وجود این، ترکیه هرچند در سیاست اعلامی و رسانه‌ای خود رویکرد تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی را محکوم و نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم را جنایت‌کار جنگی می‌نامد اما در عمل برای حل مسئله گام برنمی‌دارد.
استاد کورلینوف نیز بیان کرد: تلاش برای ایفای نقش میانجی‌گرایانه و اعطای کمک‌های بشردوستانه از محوریت‌های سیاست روسیه در ارتباط با تحولات غزه به‌شمار می‌آیند. از دیگر سو رویکرد سیاست خارجی این کشور در ارتباط با این مناقشه از روس‌تبارهای یهودی و حمایت از حقوق فلسطینی‌ها در قالب راه‌حل دودولتی با در نظرگرفتن ملاحظات راهبردی روابط با جهان اسلام، اثر می‌پذیرد.
دکتر زهرانی نیز در تشریح آینده بحران کنونی غزه پس از جنگ، به تفکیک بین مفهوم جنگ و منازعه پرداخت و گفت: مفهوم منازعه از دو ویژگی خاص برخوردار است. نخستین ویژگی آن است که هیچگونه صلح زود هنگامی برای یک منازعه نمی‌توان پیش‌بینی کرد. 
وی ادامه داد: دومین ویژگی نیز آن است که کاهش دشمنی و تقابل در کوتاه‌مدت قابل تصور نیست؛ بنابراین، در منازعه غزه نیز ما نباید انتظار پایانی زودهنگام و آغاز مذاکرات صلح یا پیروزی باشیم. 
دانشیار روابط بین‌الملل دانشکده وزارت امور خارجه در تشریح ویژگی بحران فعلی غزه تاکید کرد: این منازعه از هیچ استراتژی بلندمدت از سوی دو طرف برخوردار نیست از این رو تصور یک صلح بلندمدت برای آن نیز دور از دسترس است چرا که هیچ یک از دو طرف این منازعه برنامه بلند مدتی برای دوران پس از منازعه و یا پایان آن ندارند.
وی تصریح کرد: حمایت بی‌ قید و شرط اتحادیه اروپا و آمریکا و کشورهای غربی از رژیم صهیونیستی باعث می شود که جنگ ادامه پیدا کند.
دکتر زهرانی با اشاره به نظریات موجود در مورد پایان جنگ‌ها اظهار کرد: از آنجا که دلایل به وجود آمدن این منازعه و جنگ‌های پی‌درپی در مورد مسئله فلسطین شده است همچنان به قوت خود باقی هستند، بنابراین نمی‌توان تصور کرد در کوتاه‌مدت شاهد پایان جنگ‌ها یا منازعات مرتبط با موضوع فلسطین و غزه باشیم.
در ادامه نشست دکتر اصولی در خصوص اثرگذاری تحولات غزه بر منطقه اوراسیا، در چهار سطح بین‌المللی، بینامنطقه‌ای، منطقه‌ای و دولتی سخن گفت و عنوان کرد: افزایش اهمیت ژئوپلیتیک این منطقه و وارد شدن آن در محاسبات راهبردی غرب بیشتر از گذشته در صورت تداوم مناقشه، تضعیف جایگاه راهبردی رژیم صهیونیستی در سطح منطقه و افزایش نفوذ ایران، روسیه و ترکیه در سطح بینامنطقه‌ای، تحریک بیشتر کشورهای منطقه‌ای برای تسریع فرایند همگرایی با هدف ثبات رژیم در سطح منطقه، امنیتی‌سازی جوامع مسلمان توسط دولت‌های این منطقه و رادیکالی شدن جوامع این کشورها به دلیل اثرپذیری از افزایش تنش در غرب آسیا در سطح دولتی  و در نهایت، افزایش اهمیت ژئواکونومیکی کریدور میانی با به حاشیه رفتن کریدور هند، خلیج‌فارس، رژیم صهیونیتسی و اروپا، از مهم‌ترین پیامدهای این مناقشه بر منطقه اوراسیای مرکزی به شمار می‌آیند.

عکس: آرشیوی
 

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی موسسه آموزش عالی بمیه اکو نشست علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی بحران غزه تحلیل جنگ غزه


نظر شما :