رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی در نشست «هم‌اندیشی تبیین علمی مکتب شهید سلیمانی» بیان کرد:

شهید سلیمانی، قهرمان ملی و یک الگوی راستین و قابل اقتدا است/ گزارش تصویری

۱۳ دی ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۲ کد : ۲۴۱۵۷ خبر روز
تعداد بازدید:۹۰۰
رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی در نشست «هم‌اندیشی تبیین علمی مکتب شهید سلیمانی»، سردار سلیمانی را شهید اخلاص و شهید عمل دانست و گفت: این شهید عزیز کسی بود که تمام معادلات دنیوی را بر هم زد و یک قهرمان ملی و یک انسان به تمام معنا، الگوی راستین و قابل اقتدا است.
شهید سلیمانی، قهرمان ملی و یک الگوی راستین و قابل اقتدا است/ گزارش تصویری

به گزارش روابط عمومی، نشست «هم‌اندیشی تبیین علمی مکتب شهید سلیمانی» به مناسبت چهارمین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی و با هدف تبیین ابعاد شخصیت آن شهید از دریچه علوم انسانی و اجتماعی و تخصص و دانش‌ استادان و بررسی ابعاد وجودی شهید سلیمانی شامل جلوه‌های شهادت در ادبیات مقاومت، آثار جامعه‌شناختی الگو بودن، بسط روان‌شناختی «شجاعت و غیرت، تربیت دینی و معنوی، استراتژی‌های نظامی و شاخصه‌های مدیریتی، در سالن کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.
در این نشست که به همت دفتر هم‌اندیشی استادان و نخبگان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و با همکاری بسیج اساتید دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد، دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه، حجت‌الاسلام سید‌مظاهر حسینی، مدیرکل تشریفات دفتر رهبر مقام معظم رهبری، حجت‌الاسلام صادق‌ اکبری‌اقدم، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، دکتر عباسعلی وفایی، معاونت توسعه و مدیریت منابع، دکتر داود حسین‌پور، معاون پژوهشی، دکتر ابوالقاسم فاتحی‌دهاقانی، رئیس پژوهشکده تحول علوم انسانی و رئیس بسیج اساتید و جمعی از مدیران، اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه حضور داشتند. 
دکتر معتمدی در این نشست با تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و گرامیداشت سالگرد شهادت حاج‌قاسم سلیمانی، گفت: امام خمینی(ره) درمورد شخصیت حضرت زهرا(س) تعابیر و صحبت‌های بسیاری دارند و به‌نوعی او را افتخار خاندان نبوت و امامت می‌دانند. 
وی با بیان اینکه حضرت فاطمه زهرا(س) پنج سال بعد از بعثت به دنیا آمد و 75 روز بعد از رحلت پیامبر(ص) به شهادت رسیدند، افزود: حضرت زهرا(س) از نظر زندگی در خانواده به‌ویژه از جهت مادری و همسری و همچنین حضور در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی یک الگوی واقعی است که آن را به عینه در خطبه‌های دفاع از ولایت حضرت علی(ع) و فدک می‌بینیم.
رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی با اشاره به اینکه حضرت فاطمه زهرا(س) الگوی زنان عالم محسوب می‌شود، اظهار کرد: امام علی(ع) می‌فرمایند، «هر گاه به فاطمه نگاه می‌کردم، همه رنج‌ها و غم‌های من برطرف می‌شد».
وی در ادامه به جایگاه معنوی و اجتماعی حضرت فاطمه زهرا(س) با توجه به دختر پیامبر(ص) بودن اشاره کرد و گفت: با این وجود آن حضرت مثل یک بانوی معمولی به خانه‌داری می‌پرداختند و از همسر خود تبعیت داشتند.
دکتر معتمدی یادآور شد: آیه تطهیر، بخش دوم از آیه ۳۳ سوره احزاب است، به موضوع اهل بیت محمد(ص) پیامبر اسلام اشاره دارد و آنان را از هرگونه پلیدی، مصون می‌داند.

وی در ادامه با بیان اینکه شهید سلیمانی از چنین مکتبی در زمان ما ظهور و بروز پیدا کرده، افزود: شهید سلیمانی کسی بود که تمام معادلات دنیوی را بر هم زد. ایشان یک قهرمان ملی و یک انسان به تمام معنا، الگوی راستین و قابل اقتدا است.
رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی در ادامه حاج‌قاسم سلیمانی را شهید اخلاص و شهید عمل دانست و گفت: مراتب اخلاص در رفتار شهید سلیمانی به‌خوبی دیده می‌شود، به‌طوری که رهبر معظم انقلاب درمورد او می‌گوید: «شهید سلیمانی همیشه در جلسات سعی می‌کرد خود را از نظرها پنهان کند و جلوی دید نباشد و به همین دلیل در جلسات عمومی باید می‌گشتی تا او را پیدا کنی».
وی با بیان اینکه عملگرایی درمورد شهید سلیمانی صدق می‌کرد، افزود: زندگی شهید سلیمانی سراسر مجاهدت است و در نهایت به دست شقی‌ترین دشمنان یعنی ترامپ به شهادت رسید و این مزد اخلاص و عمل او بود.
دکتر معتمدی شهید سلیمانی را مجاهد فی سبیل‌‌الله برشمرد و بیان کرد: شهید سلیمانی نگاه آخرتی و معادی داشت، به‌طوری که آیت‌الله جوادی آملی با بیان خاطره‌ای از او می‌گوید: «دیدم یک پارچه‌ای از جیبش بیرون آورد و گفت: این کفن من است و می‌خواهم که شهادت بدهید» و این نشان می‌داد که شهید سلمیانی آماده و مهیای شهادت بود که نقطه تدین و اوج معنویت او است.
وی خاطرنشان کرد: شهید سلیمانی نقل می‌کرد که یکی از مردم کرمان در تشییع شهدا به او می‌گوید: «فلانی بچه‌های مردم را به کشتن می‌دهی ولی خودت زنده برگشتی»! و این همیشه برایش سؤال بود که چرا او مانده است و بقیه می‌روند! ولی بالاخره او نیز به شهادت رسید. حاج‌قاسم همیشه در کنار و همراه خانواده شهدا بود و حتی به دیگران توصیه می‌کرد که شهیدی را برای خودسازی و ادامه راه، در نظر بگیرم که این هم از آن ویژگی‌های شخصیتی منحصر به فرد شهید سلیمانی بود.
رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی با بیان اینکه در شخصیت وجودی شهید سلیمانی هیچ بزرگ‌بینی و غروری نمی‌بینیم، گفت: وقتی این شهید بزرگوار در برابر سربازان و رزمندگان قرار می‌گرفت، گویی آن‌ها فرمانده شهید سلیمانی هستند و طوری از حس و حال خود در همراهی با آنان سخن می‌گفت که گویی با شخصیت برجسته‌ای معاشرت داشته است.
وی با بیان اینکه بسیاری از رزمندگان بعد از هشت سال دفاع مقدس وارد زیست سیاسی و اجتماعی جامعه شدند، گفت: اما شهید سلیمانی دست از مجاهدت در میدان مبارزه نکشید و همواره در محور مقاومت و حفظ امنیت جمهوری اسلامی تلاش می‌کرد؛ به همین دلیل است که می‌گوییم مکتب شهید سلیمانی برای همگان قابل دریافت است.
دکتر معتمدی با اشاره به اینکه بهترین سعات برای از دنیا رفتن، شهادت است، گفت: همه باید تلاش کنیم با کم کردن فاصله خود با شهید سلیمانی در خدمت به انقلاب و اسلام کوشا باشیم.
وی  با بیان اینکه شهید سلیمانی عاشق انقلاب اسلامی، رهبری و نظام جمهوری اسلامی بود، بیان کرد: امیدوارم ما استادان، دانشجویان و دانشگاهیان از فرصت خدمت به نظام جمهوری اسلامی استفاده کنیم.
همچنین در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام حسینی در تببین ویژگی‌های حضرت فاطمه زهرا (س) و شخصیت شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی سخنرانی کرد. 

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی مکتب سلیمانی نشست هم اندیشی عبدالله معتمدی تببین علمی مکتب سلیمانی


نظر شما :