بر اساس رتبه‌بندی مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)؛

دانشگاه علامه‌طباطبائی در بین ۱۰ دانشگاه جامع برتر کشور قرار گرفت

۰۵ دی ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۲ کد : ۲۴۰۴۷ خبر روز
تعداد بازدید:۱۴۴۶
در جدیدترین رتبه‌بندی داخلی دانشگاه‌های دولتی تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، دانشگاه علامه‌طباطبائی در بین ۱۰ دانشگاه جامع برتر کشور قرار گرفت.
دانشگاه علامه‌طباطبائی در بین ۱۰ دانشگاه جامع برتر کشور قرار گرفت

به گزارش روابط عمومی، رتبه‌بندی و ارزیابی 115 دانشگاه کشور تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توسط گروه رتبه‌بندی مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)  انجام شد و بر اساس این رتبه‌بندی دانشگاه علامه‌طباطبائی در سال تحصیلی 1401-1400 در بین 10 دانشگاه جامع برتر کشور قرار گرفت. همچنین این دانشگاه در رتبه‌بندی مطلق دانشگاه‌های کشور به صورت درهمکرد در بین 11 دانشگاه برتر کشور قرار گرفت.

در این رتبه‌بندی، معیارهای کلی در ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در 6حوزه آموزش با وزن30 درصد، پژوهش با وزن 25 درصد، فناوری و نوآوری با وزن20 درصد، بین‌المللی سازی با وزن 10 درصد، اثرگذاری اقتصادی با وزن 10 درصد و خدمات اجتماعی و زیر ساخت و تسهیلات با وزن 5 درصد در نظر گرفته شد. هر کدام از این معیارهای اصلی، به تعدادی شاخص اصلی و زیر شاخص تقسیم می‌شوند که عملکرد دانشگاه در هر یک از آنها به صورت جداگانه ارزیابی می‌شود.

بر اساس این گزارش، اطلاعات مورد نیاز به منظور رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی از سه طریق جمع‌آوری شده است. نخست اطلاعات پژوهشی که جمع آوری آن بر عهده گروه رتبه‌بندی ISC است. دوم خوداظهاری دانشگاه‌ها که از طریق تکمیل پرسشنامه الکترونیکی رتبه‌بندی توسط رابطان در دانشگاه‌ها به دست می‌آید و سوم نیز برخی اطلاعات آموزشی که از طریق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا سازمان‌های زیرمجموعه در اختیار گروه رتبه‌بندی قرار داده می‌شود.
در رتبه‌بندی سال 1401-1400، در مجموع 115 دانشگاه دولتی و 17 دانشگاه غیردولتی حضور داشتند که اطلاعات آن‌ها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و براساس ماموریت، هر یک دسته‌بندی شده و مورد رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند. تفاوت این طبقه‌بندی با رتبه‌بندی سال‌های پیش در این است که دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی در یک دسته‌بندی جدا قرار گرفته‌اند. همچنین در رتبه‌بندی درهمکرد دانشگاه‌ها دانشگاه‌های جامع، صنعتی، کشاورزی، هنر و دانشگاه‌های اجرایی لحاظ شده است. 
دانشگاه‌های حاضر در این رتبه‌بندی شامل 71 دانشگاه جامع، 25 دانشگاه صنعتی، 4دانشگاه هنر و 4دانشگاه علوم کشاورزی، 4 دانشگاه زیرنظام، 7 دانشگاه‌های دستگاه های اجرایی و 17 دانشگاه‌های غیردولتی است که دانشگاه های برتر در هر یک از این گروه‌ها معرفی شدند.

دانشگاه‌های جامع کشور در رتبه‌بندی سال 1401-1400

 

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی رتبه بندی isc دانشگاه های برتر


نظر شما :