با حضور رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد؛

ششمین سالروز تاسیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان (آزفا) دانشگاه علامه‌طباطبائی

۲۹ آذر ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۵ کد : ۲۳۹۸۷ خبر روز
تعداد بازدید:۷۲۵
به مناسبت ششمین سالروز تاسیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان (آزفا) دانشگاه علامه‌طباطبائی، رئیس دانشگاه، معاون پژوهشی و مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی، از بخش‌ها و کلاس‌های مختلف این مرکز بازدید کردند.
ششمین سالروز تاسیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان (آزفا) دانشگاه علامه‌طباطبائی

به گزارش روابط عمومی، آیین ششمین سالروز تاسیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان (آزفا) دانشگا علامه‌طباطبائی با حضور دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه، دکتر داود حسین‌پور، معاون پژوهشی، دکتر موسی عبداللهی، مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه، دکتر آزاده میرزائی، سرپرست مرکز آزفا و جمعی از دانشجویان و فارسی‌آموزان در این مرکز برگزار شد.
دکتر معتمدی در جمع مدیران و فارسی آموزان مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان گفت: به نسبتی که آثار بین‌المللی دانشگاه گسترش می یابد، معنا و مفهوم وجود مرکز آزفا جدی‌تر می‌شود. کشورهای زیادی در سفرهای مختلف به صورت جدی از ما مطالبه کرسی‌های زبان فارسی و ایجاد شرایط برای آموزش و گسترش زبان فارسی را دارند.
وی با اشاره به حضور دانشجویان بین‌الملل در کشور برای یادگیری زبان فارسی، تاکید کرد: این دانشجویان سرمایه بسیار خوبی در صحنه بین‌الملل برای گسترش زبان فارسی هستند. بنابراین باید با برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت و ارائه خدمات به دانشجویان بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبائی و سایر دانشگاه‌ها، مرکز آزفای این دانشگاه را تقویت کنیم.
رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی به پیوند بین مرکز آزفا و دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی به عنوان یک حُسن اشاره کرد و افزود: پشتیبانی علمی و فنی گروه زبان‌شناسی از این مرکز، موقعیت دانشگاه ما را نسبت به دانشگاه‌های دیگر که مرکز آزفا دارند، متمایز می‌کند.
وی گفت: آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان الگوهای خاص خود را دارد و ما نیز باید به ابتکارات و روش‌های علمی جدید مجهز شویم تا بتوانیم آموزش زبان فارسی را رونق دهیم. باید بتوانیم از تجربه‌های موجود در دنیا که برای گسترش زبان انگلیسی استفاده می‌شود، بهره ببریم. همچنین باید از تکنیک‌ها، تجربه‌ها و دانش‌های تخصصی استفاده کنیم.
دکتر معتمدی با تاکید بر ضرورت تامین و توسعه فضای فیزیکی مرکز آزفا، گفت: گسترش فضای فیزیکی منجر به افزایش فارسی‌آموزان و ارائه خدمات بهتر درخصوص توسعه زبان فارسی می‌شود. با توجه به اینکه کشورهای دیگر برای آموزش زبان فارسی در خواست استاد می کنند، می‌توانیم از مجموعه افرادی که در این مرکز آموزش دیده‌اند یا از دانشجویان دکتری برای آموزش زبان فارسی در کشورهای دیگر استفاده کنیم. امیدوارم بتوانیم از این ظرفیت به خوبی بهره ببریم.
وی تصریح کرد: با فعالیت‌های انجام شده، افق این مرکز بسیار روشن است. استفاده از ظرفیت حوزه مجازی، کمک گرفتن از ظرفیت رایزن‌ها در کشورهای دیگر برای جذب دانشجو، ابتکار و خلاقیت و طراحی برنامه مشخص برای 1403 بر اساس برنامه راهبردی می‌تواند به گسترش بیشتر فعالیت‌های این مرکز کمک کند.
در ادامه دکتر میرزائی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف در مرکز آزفا گفت: دوره‌ها بر اساس نیازها و اهداف زبان‌آموزان برنامه‌ریزی می‌شود. دوره‌های کوتاه مدت، بلندمدت، فشرده و ترمیک به صورت حضوری و غیرحضوری، همزمان یا غیرهمزمان برگزار می‌شود. همچنین بر این اساس، برنامه درسی، محتوا و کتاب‌های مورد نیاز دوره‌ها مشخص می‌شوند.
وی ادامه داد: کلاس‌های مرکز آزفا به سه دوره اصلی کلاس‌های فارسی با اهداف عمومی، کلاس‌های فارسی با اهداف ویژه و کلاس‌های فارسی با اهداف دانشگاهی تقسیم می‌شوند. 
سرپرست مرکز آزفا افزود: خدمات مشاوره‌ای، انجام کارهای پژوهشی، کمک به نوشتن پایان‌نامه، تولید محتوا، کمک به متقاضیان کار تدریس، از دیگر فعالیت‌های این مرکز برای رشد و پیشرفت زبان‌آموزان است.

دکتر معتمدی، دکتر حسین‌پور و دکتر عبداللهی در بخشی از آیین، از بخش‌ها و کلاس‌های مختلف مرکز آزفا بازدید و با دانشجویان و فارسی‌آموزان درخصوص مسائل و مشکلات این مرکز، گفت‌وگو کردند.
 

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی مرکز آزفا سالروز تاسیس عبدالله معتمدی معاون پژوهشی


نظر شما :