در نشست گسترش ظرفیت همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه علامه‌طباطبائی با کشور‌های ایبرو-آمریکایی پیشنهاد شد؛

راه‌اندازی مرکز شناخت آمریکای لاتین در دانشگاه علامه‌طباطبائی

۲۲ آذر ۱۴۰۲ | ۲۱:۲۴ کد : ۲۳۸۸۸ خبر روز
تعداد بازدید:۶۷۸
نشست گسترش ظرفیت همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه علامه‌طباطبائی با کشور‌های ایبرو-آمریکایی با حضور سفیران کشور‌های کوبا، برزیل، اسپانیا، نیکاراگوئه، اروگوئه، بولیوی، مکزیک، ونزوئلا و پرتغال در این دانشگاه برگزار شد.
راه‌اندازی مرکز شناخت آمریکای لاتین در دانشگاه علامه‌طباطبائی

به گزارش روابط عمومی، نشست گسترش ظرفیت همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه علامه‌طباطبائی با کشورهای ایبرو-آمریکایی، با حضور دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه و سفیران کشور‌های کوبا، برزیل، اسپانیا، نیکاراگوئه، اروگوئه، بولیوی، مکزیک، ونزوئلا و پرتغال در کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد این دانشگاه برگزار شد.
دکتر معتمدی در ابتدای این نشست گفت: سیاست‌های ایران برای توسعه روابط بین‌المللی بسیار روشن و دقیق است و ارتباطات ایران با کشورهای آمریکای لاتین، اروپا، آسیا بسیار گسترده است و در این زمینه احترام به حقوق دیگران در حال رشد است‌. دیپلماسی علمی باعث تقویت ارتباطات بین‌المللی، سیاسی و اشتراک ظرفیت‌های علمی می‌شود و فضای علمی را در کشورهای متقابل گسترش می‌دهد.  
وی با اشاره به ظرفیت بی‌نظیر دانشگاه علامه‌طباطبائی گفت: این دانشگاه جزو دانشگاه‌های برتر کشور است و در نظام رتبه‌بندی isc در برخی شاخص‌ها رتبه اول را دارد. همچنین امسال برای نخستین بار در رتبه بندی تایمز و در جمع دانشگاه‌های برتر دنیا قرار گرفته‌ایم.
رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی خطاب به سفرای حاضر در نشست گفت: حضور شما می‌تواند زمینه ارتباط و آشنایی با دانشگاه‌های کشور شما را فراهم کند که به دنبال آن می‌توانیم مراودات علمی، تبادل دانشجو و کار پژوهشی مشترک داشته باشیم.
نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست گفت: در دوره جدید، سیاست این وزارت افزایش دانشجویان بین‌المللی از همه کشورها در ایران به طور جدی پیگیری می‌شود.

وی افزود: ما در وزارت علوم آمادگی داریم به دانشجویان کشورهای اسپانیایی زبان بورس تحصیلی بدهیم و همچنین تمایل داریم که وزارتخانه‌های مرتبط با آموزش عالی کشورهایی که سفرای آن‌ها در این نشست حاضر هستند به دانشجویان ایرانی بورس تحصیلی بدهند.

آلبـرتو گونزالس کاسالـس، سفیر کوبا در ایران در ادامه این نشست علمی گفت: خیلی خرسندیم که شرایط حضور ما در دانشگاه ارزشمند ایرانی فراهم شده است تا بتوانیم از نقطه نظرات علمی متخصصان ایرانی استفاده کنیم. به تازگی با وزارت علوم در کوبا تفاهم‌نامه علمی امضا کرده‌ایم و باید در مورد ارتباطات بیشتر بین‌المللی صحبت کنیم. 

وی با اشاره به مشکلاتی که تحریم در مراودات علمی ایجاد کرده است، افزود: پیشنهاد می‌کنم کارگاه‌های مشترک بین دانشگاه کوبا و دانشگاه علامه‌طباطبائی در صفحات مجازی برگزار شود تا بتوانیم از ظرفیت علمی متقابل استفاده کنیم. ما این شرایط را داریم تا دانشکده‌های ایرانی در کوبا تاسیس کنیم. همچنین پیشنهاد می‌کنم که در دانشگاه علامه‌طباطبائی مراکز شناخت آمریکای لاتین برای تبادل علمی و فرهنگی با کوبا ایجاد شود؛ چرا که تولیدات علمی بالا و دانشجویان و استادان شاخصی برای تبادل با آمریکای لاتین و کشورهای اطراف دارید. 
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در پاسخ به صحبت‌های سفیر کوبا عنوان کرد: پیشنهاد تشکیل کرسی آموزش زبان فارسی در کوبا را دارم و آمادگی داریم تا برای آموزش زبان فارسی دانشجویان را بورس تحصیلی کنیم. همچنین مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبان‌ها آمادگی دارد به صورت مجازی در مدت زمان ۶ ماه زبان فارسی را آموزش دهد.
آنخل لوسادا فرناندس،‌ سفیر اسپانیا نیز در این برنامه گفت: برای رفع موانع تبادل استاد باید به وزارت امورخارجه ایران کمک کنیم. تاسیس موسسه‌های مختلف و مراکز آموزشی اسپانیایی یک راه مناسب برای گسترش روابط این کشور با ایران است.

وی با بیان اینکه اسپانیایی دومین زبان دنیا است و افراد زیادی می خواهند این زبان را یاد بگیرند، گفت: باید زیرساخت‌های لازم برای آموزش این زبان فراهم شود تا بتوانیم فرهنگ و تمدن قوی اسپانیایی را در کشور ایرانیان به علاقه‌مندان به روش درستی معرفی کنیم.
وی افزود: من می‌توانم به شما اطمینان دهم که سفارت اسپانیا از الان آمادگی کامل دارد که در بخش‌های فرهنگی و آموزشی  با دانشگاه‌های ایران رو به جلو حرکت کند. البته موانع زیادی در زمینه‌های مختلف همچون تحریم‌ها، نبود پرواز مستقیم و صدور ویزا وجود دارد که ما باید فراتر از مانع‌ها حرکت کنیم.
نماینده سفیر مکزیک نیز در ادامه با تاکید بر گسترش روابط فرهنگی گفت: تحریم‌ها مانع کار می‌شود و برخی امور گاهی از کنترل سفارت مکزیک خارج است اما با همه این موانع، پیشنهادات و طرح‌هایی وجود دارد که با کمک به هم می‌توانیم روی آن کار کنیم.
وی اظهار کرد: لازم است که بیش از پیش تبادل علمی خود را با ایران افزایش دهیم. سفارت مکزیک مایل به تبادلات چند جانبه با ایران در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و در حیطه زبان فارسی و اسپانیایی است.
نماینده سفیر مکزیک تصریح کرد: سفارت مکزیک به صورت مداوم بورسیه‌هایی را از طریق شورای علمی اعلام می‌کند؛ اعطای این بورسیه‌ها در چارچوب توافقات انجام شده است. این مسئله باید تقویت شود و دولت مکزیک به اعطای بورسیه بیشتر به دانشجویان ایرانی علاقه دارد و از سوی دیگر ایران باید تلاش کند دانشجویان مکزیکی بیشتری به ایران بیایند.
کارلوس کاستا نوش، سفیر پرتغال نیز در سخنانی گفت: از سال ۲۰۱۵ سعی کردیم از طریق آموزش زبان، ارتباطات خود با ایران که بسیار قدیمی است، گسترش دهیم. ایران کشوری متمدن و با تاریخی کهن است، ولی هنوز آموزش زبان پرتغالی در ایران خیلی رواج ندارد ولی با برنامه‌هایی که برای این کار داریم به نتایج خوبی خواهیم رسید.

وی تصریح کرد: رئیس سازمان ملل پرتغالی زبان است و می بینید که چقدر با دقت مسئله فلسطین را این روزها بررسی می‌کند و چنین چیزی موجب خشنودی ما است.
خوزه رافائل سیلوا، سفیر ونزوئلا در ایران نیز گفت: ما روابط گسترده‌ای با ایران داریم اما در زمینه آموزش، این رابطه از حداقل پایین‌تر است. بنابراین لازم است قدم‌های بیشتری برداریم.

وی گفت: ما هنوز با نمایندگان وزارت علوم و دانشگاه‌های ایران نتوانستیم ارتباط برقرار کنیم. اگر امکان این ارتباط برقرار شود مستقیم به ونزوئلا می‌روم و برای شکل گیری ارتباط اقدام می کنم. ما مسئولیت زیادی در این حوزه‌ها داریم.

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی نشست با سفیران کشورهای ایبرو آمریکایی معاونت پژوهشی


نظر شما :