قائم مقام فرهنگستان علوم در دانشگاه علامه‌طباطبائی؛

آمریکا حیثیت سیاسی خود را فدای رژیم جنایتکار اسرائیل کرد

۱۴ آذر ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۸ کد : ۲۳۷۲۲ خبر روز
تعداد بازدید:۳۶۹
قائم مقام فرهنگستان علوم در دانشگاه علامه‌طباطبائی گفت: با توجه به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه، بعد از ۴۴ سال حقانیت و مظلومیت ایران مشخص شد. آمریکا حیثیت سیاسی خود را فدای رژیم جنایتکاراسرائیل کرد و اخلاق سیاسی را باخت.
آمریکا حیثیت سیاسی خود را فدای رژیم جنایتکار اسرائیل کرد

به گزارش روابط عمومی، دکتر علی‌اکبر صالحی، قائم مقام فرهنگستان علوم در اختتامیه نخستین دوره مسابقات شبیه‌سازی روابط بین‌الملل که در دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد، اظهار کرد: ایدئولوژی‌ها جهان سخت و غیرقابل تغییر است، حتی ادیانی مانند مسیحیت و یهودیت نیز ایدئولوژی هستند و به دلیل همین سخت‌گیری‌ها شاهد رنساس دینی بودیم اما اسلام نه به عنوان یک ایدئولوژی بلکه به عنوان یک مکتب، متولیان دین را به سمت پرسشگری حرکت داد.
وی با اشاره به آیات قرآن در خصوص تعقل و تفکر و تدبیر، افزود: اسلام فضای مناسبی برای پرسشگری گذاشته است. حضرت علی(ع) نیز بدون جانبداری از دین، فرمودند: علم قدرت است، هر کس علم داشته باشد چیره می‌شود و هر کس که فاقد علم باشد بر او چیره خواهند شد.
دکتر صالحی در ادامه با بیان اینکه دامنه قدرت وسیع و بخشی از آن قدرت نرم است، عنوان کرد: بخشی از قدرت نرم در قالب دفاع از خود و استفاده از سیاستمدار خوب شکل گرفته است. جنس علوم سیاسی از جنس هنر است؛ باید از لحاظ روحی قابلیت پذیرش در این حوزه را داشته باشید چون هیچ کس به صرف دریافت مدرک، سیاستمدار نخواهد شد. بنابراین در حوزه علوم سیاسی باید بیشتر از سایر حوزه‌ها مطالعه کرد و میزان مطالعه به ویژه در حوزه تاریخ، نقش مهمی در موفقیت علوم سیاسی دارد.
وی با اشاره به قوانین دوگانه غربی‌ها در خصوص قوانین حقوق بشری بیان کرد: همه قوانین بین‌الملی و حقوق بشری تا زمانی که حافظ منافع قدرت‌ها باشند کارایی دارند ولی استفاده‌ از همین قوانین برای کشورهای ضعیف فاقد کارایی لازم است. به طور مثال در جنگ غزه، اقدامات رژیم اسرائیل بر خلاف قوانین ۱۹۴۶ ژنو است اما برخوردی با این رژیم غاصب صورت نمی‌گیرد.
قائم‌مقام فرهنگستان علوم با اشاره به دید وسیع بنیان‌گذار انقلاب اسلامی برای نامیدن آمریکا به عنوان شیطان بزرگ، افزود: با توجه به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه، بعد از 44 سال حقانیت و مظلومیت ایران مشخص شد. آمریکا حیثیت سیاسی خود را فدای رژیم جنایتکار اسرائیل کرد و اخلاق سیاسی را باخت.
دکتر صالحی به خروج آمریکا از برجام اشاره کرد و گفت: ترامپ بارها اعتراف کرده که ایران در برجام دستاوردهای بیشتری را کسب کرده است و همین باعث خروج آمریکا از برجام شد. با وجود این انتقادات فراوانی نسبت به ماهیت برجام در داخل صورت گرفت که گذر زمان حقانیت برجام را ثابت کرد. 
وی با اشاره به مذاکره و روند انجام آن تصریح کرد: مذاکره یعنی داد و ستد و هر چه ستانده از طرف مقابلِ مذاکره بیشتر باشد موفق‌تر هستید و در برجام این اتفاق افتاد و ستانده ما بیشتر بود.
قائم مقام فرهنگستان علوم در پایان سخنان خود خطاب به دانشجویان گفت: خود را دست کم نگیرید و با توکل به خدا و اعتماد به نفس حرکت کنید. لازم است در این بحران‌های جهانی با ظرافت، هوشمندی و هوشیاری کار کنیم. با قدرت به پیش بروید و نگران حضور قدرت‌ها نباشید.
 

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی معاونت پژوهشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی مسابقات شبیه سازی شبیه سازی روابط بین الملل شبیه سازی برجام در شورای امنیت


نظر شما :