با تلاش دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد؛

دومین کارگاه وضعیت سواد اطلاعاتی زنان با محور محیط زیست منابع طبیعی و امنیت غذایی

۱۲ آذر ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۲ کد : ۲۳۶۹۷ خبر روز
تعداد بازدید:۳۲۷
دومین کارگاه وضعیت سواد اطلاعاتی زنان در ایران با محوریت حفظ محیط زیست، منابع طبیعی و امنیت غذایی به همت دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبائی و با همکاری کرسی ارتباطات علم و فناوری برگزار شد.
دومین کارگاه وضعیت سواد اطلاعاتی زنان با محور محیط زیست منابع طبیعی و امنیت غذایی

به گزارش روابط عمومی، دومین کارگاه وضعیت سواد اطلاعاتی زنان در ایران با محوریت حفظ محیط زیست، با حضور دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی، دکتر علی اکبر متکان، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، دکتر علی‌اصغر کیا، رئیس دانشکده علوم ارتباطات و رئیس کرسی ارتباطات علم و فناوری، دکتر سیدرضا نقیب‌السادات، مدیرگروه رشته روابط عمومی دانشکده علوم ارتباطات و مدیر برنامه ایفاپ در ایران، دکتر علیرضا دهقان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، دکتر بهروز علیشیری، اقتصاددان، خسرو سلجوقی، عضوانجمن سواد رسانه‌ای ایران، دکتر زهرا باقری از دانشگاه ادیان و مذاهب و جمعی از استادان و دانشجویان دانشکده علوم ارتباطات و دستگاه‌های مختلف در محل سالن کنفرانس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد. 
در ابتدای این نشست دکتر معتمدی با بیان اینکه دبیرخانه یونسکو در این دانشگاه از سال‌های گذشته منشا فعالیت‌های مورد نظر یونسکو در ایران بوده است، گفت: رئیس دانشکده علوم ارتباطات به عنوان مسئول این دفتر، با مجموعه یونسکو همکاری دارند. امیدواریم این نشست‌ها مفید واقع شود و بتوانیم نقش موثری برای افزایش سواد اطلاعاتی در حوزه محیط زیست ایفا کنیم.
دکتر کیا نیز درخصوص فعالیت‌های کرسی ارتباطات علم و فناوری دانشگاه گفت: ما برنامه‌هایی در قالب نشست‌هایی با یونسکو شامل بحث سواد رسانه‌ای، هوش مصنوعی، انرژی‌های تجدیدپذیر و محیط زیست، توسعه پایدار، مواد غذایی و غیره را به‌صورت وبینار برگزار کرده‌ایم که تا پایان سال 2026 این برنامه‌ها ادامه خواهد یافت.
وی با اشاره به روند پذیرش طرح ایفاپ گفت: این طرح در بین 57 کشور پذیرفته شد و کارگاه نخست آن در اردیبهشت‌ماه سال جاری برگزار شد که گزارش نهایی طرح نیز ارسال خواهد شد.
رئیس کرسی ارتباطات علم و فناوری در خصوص برنامه‌های راهبردی دانشگاه گفت: توسعه کمی و کیفی رشته‌های جدید دانشگاه در دستور کار قرار گرفته و تاکید بر روی بین رشته‌ای‌ها است. دفتر یونسکو در تهران همکاری خوبی با ما دارد‌؛ امیدواریم امکانات بیشتری برای دانشگاه فراهم شود. باید در حوزه انتشارات و تحقیقات نیز هماهنگی‌های بیشتری انجام شود.
در موضوع تغییر اقلیم، مدیریت و ناکارآمدی مدیریت مطرح است
در ادامه دکتر متکان نیز در سخنانی با اشاره به بحث‌های جهانی، ملی و منطقه‌ای تغییرات اقلیم گفت: در موضوع تغییر اقلیم، مدیریت و ناکارآمدی مدیریت مطرح است به صورتی که از اقلیم کشور در سطح مدیریتی در برخی موارد به درستی استفاده نمی‌شود. 
وی بحث امنیت غذایی را موضوعی بسیار پیچیده و بین‌رشته‌ای دانست و بیان کرد: امنیت غذایی در دو موضوع «زنجیره تامین» و «زنجیره ارزش» نیاز به مطالعه دارد.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با بیان اینکه در بحث مصرف انرژی در ایران بسیار اصراف می‌شود، افزود: در زمینه سواد اطلاعاتی زنان چند جانبه‌گرایی مطرح است؛ یعنی باید به صورت عملی نشان دهیم بانوان در این زمینه چگونه می‌توانند توانمند شوند. هر خانمی در هر صنفی که مشغول به کار است از لحاظ سواد اطلاعاتی باید آگاه باشد. باید در حوزه سواداطلاعاتی زنان تحقیقات جامعی انجام و از خود زنان در این زمینه استفاده شود. 


سواد اطلاعاتی دو راهی‌های تصمیم‌گیری برای افراد است 
در ادامه دکتر نقیب‌السادات، موضوع سواد اطلاعاتی را از برنامه‌های اصلی یونسکو با محوریت زنان و کودکان دانست و خاطرنشان کرد: هدف از این برنامه ارتقای سطح اطلاعات شرکت کنندگان است. سواد اطلاعاتی شامل سواد سیاسی، اداری، رسمی، الکترونیک و غیره است. به بیان دیگر سواد اطلاعاتی دو راهی‌های تصمیم‌گیری برای افراد است.

بسترسازی سواد اطلاعاتی محیط زیست در فضای مجازی و رسانه‌ها ضعیف است
دکتر علیشیری نیز در سخنانی گفت: موضوع اقتصاد توسعه هنوز در دانشگاه‌های ما به عنوان یک الگو مطرح نشده است. امروزه در دانشگاه‌های مطرح دنیا ده اصل اقتصادی فریدمن درباره مداخله حداقلی دولت و حداکثری بازار بحث می‌شود اما این ویژگی‌ها و همه بازیگران آن نیز به شدت در حال تغییر هستند.
وی با بیان اینکه موضوع تامین مالی، یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصاد توسعه است، گفت: شاخص تخصصی تامین مالی به برنامه‌ها معنا می‌دهد و تامین مالی پیوست برنامه‌ها است. برای پاسخ به پدیده‌های نوپدید در حوزه مالی یک سری شیوه‌های تامین مالی مبتنی بر انرژی‌های سبز پدید آمده است این مدل‌سازی تامین مالی جدید به‌عنوان «مدل‌سازی تامین مالی پایدار» نام دارد.
این اقتصاددان ادامه داد: این مکانیزم‌های تامین مالی در بازاهای جهانی به هیچ وجه در حوزه‌های تامین مالی به لحاظ مالی سودآور نیست اما به لحاظ اقتصادی سودآور است. باید در کرسی‌های دانشگاهی و اقتصادی محور آن، تامین مالی برای توسعه پایدار باشد و باید پیوست‌های دائمی و قابل دفاع محیط زیستی داشته باشد.
وی با اشاره به ضعف بسترسازی سواد اطلاعاتی محیط زیست در فضای مجازی و رسانه‌ها گفت: برای زمینه‌سازی سواد اطلاعاتی رسانه‌ها و فضای مجازی هنوز به موضوع محیط‌زیست و مشکلات آن نپرداخته‌اند. در این میان نقش دانشکده علوم ارتباطات بسیار مهم است سواد اطلاعاتی در حوزه زنان به همه نهادها مرتبط است؛ بدون تردید نقش خانواده به‌ویژه نقش زنان بسیار موثر و تعیین کننده است.

آموزش رسمی یکی از راهکارهای افزایش سواد اطلاعاتی است
در بخش دیگری از این کارگاه دکتر باقری در سخنانی گفت: سواد اطلاعاتی زنان یعنی نحوه درست فکر کردن و با نگاه انتقادی به دنبال حل مسئله و تصمیم‌گیری برای ارائه راه‌حل بودن، است.
وی با بیان اینکه آموزش سواد اطلاعاتی در کودکان و نوجوانان بسیار اثرگذار است، افزود: از طریق آموزش کودکان می‌توانیم روی خانواده‌های آن‌ها در زمینه محیط زیست، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، امنیت غذایی و منابع پایدار تاثیرگذار باشیم. 
دکتر باقری یکی از راهکارهای افزایش سواد اطلاعاتی را آموزش‌های رسمی عنوان کرد و افزود: آموزش سواد رسانه‌ای و سواد اطلاعاتی بایستی در مدارس و دانشگاه‌ها، به‌صورت برگزاری کارگاه‌ها برای گروه‌های هدف در سازمان‌ها و آموزش‌های غیررسمی از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از طریق سلبریتی‌ها انجام شود. راهکار آخر نیز مشارکت زنان در تصمیم‌گیری‌ها در نهادهای محلی، ملی و بین‌المللی در جهت افزایش سواد اطلاعاتی آن‌ها است. 

در موضوع سواد اطلاعاتی، اصلاح باور جامعه نقش مهمی ایفا می‌کند
در ادامه مهندس سلجوقی، نیز در سخنانی گفت: در بحث سواد اطلاعاتی اول از همه اصلاح باور جامعه نقش مهمی ایفا می‌کند. کودکان بهترین عامل تغییر باور هستند. آموزش به کودکان و ایجاد باور در آن‌ها از  همان کودکی ایجاد انگیزه می‌کند. اگر باور جامعه را تغییر دهیم حرکت بزرگی انجام داده‌ایم. اقتصاد گردشی به ویژه با شرایط اقتصادی ما حائز اهمیت است و باید به مسائل فراتر از اقتصاد سبز نگاه کنیم.

سواد ارتباطی لازمه سواد اطلاعاتی است 
دکتر دهقان نیز در سخنانی گفت: نخست باید سواد ارتباطی را بجای سواد اطلاعاتی مطرح کنیم که بسیار مهم، جامع‌نگر و سیستم‌نگر است. همچنین بسیاری از مسائل، فرهنگی است و باید به آن بیشتر پرداخت. زنان در ارتباطات و سواد اطلاعاتی تقدم دارند. در موضوع آموزش عالی، سواد رسانه‌ای، سواد اطلاعاتی، سواد عمومی و سواد دیجیتال مطرح است. 
وی افزود: در ادامه از سواد اکادمیک به سواد عامه می‌رسیم، یعنی هم منفعت و هم مسئله در این قسمت است. سواد روستاییان با سواد افراد شهری فاصله دارد و این مسئله با توسعه و رفاه مرتبط است. بنابراین مخاطب‌شناسی در این زمینه حائز اهیمت است.

در پایان این کارگاه، با اهدای لوح سپاس از استادان سخنران قدردانی و به تمامی شرکت کنندگان گواهی مهارت‌افزایی و دانش‌افزایی از طرف دانشگاه علامه‌طباطبائی اعطا شد.
 

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی دانشکده علوم ارتباطات یونسکو سواد اطلاعاتی زنان


نظر شما :