رئیس مؤسسهISC بیان کرد:

کسب رتبه نخست توسط دانشگاه علامه‌طباطبائی در شاخص سرانه مقاله‌های اعضای هیئت علمی و تعداد مقاله‌های نمایه شده در پایگاه ISC

۳۰ آبان ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۴ کد : ۲۳۵۲۶ خبر روز
تعداد بازدید:۶۵۷
رئیس مؤسسه ISC در نشست هم‌اندیشی دانشگاه علامه‌طباطبائی: این دانشگاه در رتبه‌بندی ملی ISC رتبه ۹ و در بین دانشگاه‌های جامع رتبه ۱۲ را در درهمکرد کسب کرده است. همچنین دانشگاه علامه‌طباطبائی در شاخص سرانه مقاله‌های اعضای هیئت علمی و تعداد مقاله‌های نمایه شده در پایگاه ISC در دانشگاه‌های جامع بین ۲۰ تا ۴۰ سال، رتبه نخست را کسب کرده است.
کسب رتبه نخست توسط دانشگاه علامه‌طباطبائی در شاخص سرانه مقاله‌های اعضای هیئت علمی و تعداد مقاله‌های نمایه شده در پایگاه ISC

به گزارش روابط‌عمومی، نشست هم‌اندیشی دانشگاه علامه‌طباطبائی با موسسه استنادی و پایش علم وفناوری جهان اسلام( ISC) با محوریت شاخص‌های ISC، با حضور دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی، دکتر‌سید احمد فاضل‌زاده، رئیس مؤسسهISC، دکتر علی نایبی، معاون فناوری و نوآوری ISC، معاونان، روسای دانشکده‌ها، پژوهشکده‌ها و پارک علم وفناوری و مدیران حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد.
در ابتدای نشست دکتر معتمدی ضمن عرض خیر مقدم به هیئت موسسه ISC، گفت: دانشگاه علامه‌طباطبائی تنها دانشگاه تخصصی علوم انسانی در کشور است. این دانشگاه ۱۱ دانشکده، 600 عضو هیئت علمی، ۱۴۰۰۰ دانشجو و یکصدهزار دانش‌آموخته دارد.
وی بیان کرد: یکی از اقداماتی که در این دانشگاه به صورت جدی پیگیری می‌شود، برنامه راهبردی دانشگاه است. در این برنامه با کمک اعضای هیئت علمی، دانشکده‌ها و گروه‌ها در راستای تحول علوم انسانی مشخص شده است که دانشگاه علامه‌طباطبائی در یک افق زمانی معین باید به چه نقطه‌ای برسد. برنامه راهبردی تبدیل شده است به ماموریت هر دانشکده، گروه و عضو هیئت علمی که بر اساس آن برنامه‌های پژوهشی و آموزشی خود را پیش می‌برند.

رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی گفت: هسته اصلی برنامه راهبردی در تحول در علوم انسانی است و انتظار می‌رود که بتوانیم مطالبه مقام معظم رهبری در خصوص جهت‌گیری دانشگاه به سمت اثربخشی علوم انسانی مبتنی بر فرهنگ بومی و ارزش‌های اسلامی را پاسخگو باشیم. جهت‌گیری برنامه راهبردی به این سمت است که علوم انسانی می‌تواند حل مسئله کند و پاسخگوی مشکلات باشد. ارتباط علوم انسانی با صنعت و جامعه از دیگر جهت‌گیری‌های این برنامه است. هدف ما این است که  جهت‌گیری و نتیجه این برنامه چیزی باشد که نظام جمهوری اسلامی ایران از یک دانشگاه تراز انتظار دارد.
 دکتر معتمدی با بیان اهمیت نگاه بین‌المللی‌سازی و معرفی دانش، فراتر از مرز‌های جغرافیایی اعلام کرد: دانشگاه علامه‌طباطبائی امسال برای نخستین بار در نظام رتبه‌بندی تایمز قرار گرفت.
در ادامه دکتر فاضل‌زاده با ابراز خرسندی برای حضور در جمع استادان و پژوهشگران دانشگاه علامه‌طباطبائی، گفت: در ایام گرامیداشت عالم و فیلسوف بزرگ علامه طباطبائی دراین دانشگاه حضور پیدا کردم. مرحوم علامه‌ طباطبائی از شخصیت‌های کم‌نظیر جهان اسلام در طول قرن‌های گذشته است. این عالم وارسته جامع کمالات و دارای ویژگی‌های فراوان بود. علم، پارسایی و پرهیزکاری، ذوق و هنر، صفا و رفاقت و وفاداری از صفات برجسته این عالم بزرگوار است.
وی افزود: تسلط علامه طباطبائی بر علوم مختلف بی نظیر بود و به تعبیر واقعی کلمه علامه بودن در ایشان بروز و ظهور داشت. فقه، اصول، فلسفه، عرفان، هیئت و ریاضیات، تفسیر و علوم قرآنی جنبه‌هایی از وسعت علمی ایشان است. ایشان به تعبیر مقام معظم رهبری فلسفه را زنده کرد و فیلسوف‌سازی کرد. تربیت شاگردانی مانند شهید مطهری، شهید بهشتی، مرحوم آیت‌الله مصباح و شاگردانی که در انقلاب اسلامی ایران نقش آفرینی کردند، از ویژگی‌های شاگردپروری ایشان است.
رئیس مؤسسهISC  گفت: این مؤسسه به عنوان سومین نظام استنادی دنیا وظیفه رصد و پایش علم و فناوری ایران و جهان اسلام را بر عهده دارد. مؤسسهISC  در یک سال گذشته، 40 گزارش تحلیلی رصد علم و فناوری مرتبط با کشور و جهان به‌ویژه کشورهای اسلامی تنظیم کرده و برای سیاستگذاران و فعالان حوزه علم و فناوری ارسال شده است. 

وی در خصوص وضعیت پژوهش در کشور گفت: اگر جمعیت جهان را به طور تقریبی حدود 8 میلیارد در نظر بگیریم، در حال حاضر حدود 8 میلیون پژوهشگر داریم که یک سند علمی در پایگاه‌های معتبر بین‌المللی ثبت کرده‌اند. در کشورهای اسلامی حدود دو میلیارد جمعیت را اگر مبنا بگیریم، حدود 500 هزار محقق وجود دارد.
دکتر فاضل‌زاده افزود: در ایران با 80 میلیون جمعیت، 80 هزار محقق داریم که یک سند علمی به نامش ثبت شده است که یک دهم درصد می‌شود. شرایط ما نسبت به کشورهای اسلامی بهتر است و در بین 57 کشور اسلامی رتبه نخست را داریم و نسبت به میانگین جهانی نیز برابر هستیم.
رئیس مؤسسه ISC در خصوص آخرین وضعیت علم و فناوری دانشگاه علامه‌طباطبائی افزود: این دانشگاه در رتبه‌بندی ملی ISC رتبه 9 و در بین دانشگاه‌های جامع رتبه 12 را در درهمکرد کسب کرده است. همچنین دانشگاه علامه‌طباطبائی دارای یک پژوهشگر پراستناد یک درصد برتر و دو پژوهشگر پراستناد دو درصد برتر یکساله است. این دانشگاه در شاخص سرانه مقاله‌های اعضای هیئت علمی و تعداد مقاله‌های نمایه شده در پایگاه ISC  در دانشگاه‌های جامع بین 20 تا 40 سال، رتبه نخست را کسب کرده است. 
در ادامه نشست، اعضای شورای دانشگاه علامه‎طباطبائی نیز نظرها و پیشنهادهای خود را در خصوص بهتر شدن شرایط پژوهشی مطرح کردند.
در پایان این نشست، دکتر معتمدی رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی و دکتر فاضل‌زاده رئیس موسسه ISC، لوح یادبودهای هر دو مجموعه را به یکدیگر تقدیم کردند.
 

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی موسسه isc معاونت پژوهشی


نظر شما :