در نشست «تحولات فلسطین از گذشته تاکنون» مطرح شد؛

خوی وحشی‌گری رژیم صهیونیستی از گفتمان تجاوزکارانه غربی نشأت گرفته است

۲۹ آبان ۱۴۰۲ | ۱۲:۲۳ کد : ۲۳۵۱۹ خبر روز
تعداد بازدید:۶۰۳
نشست «تحولات فلسطین از گذشته تاکنون» با حضور استادان و دانشجویان دانشگاه علامه‌طباطبائی در سالن شهید مطهری دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی این دانشگاه برگزار شد. 
خوی وحشی‌گری رژیم صهیونیستی از گفتمان تجاوزکارانه غربی نشأت گرفته است

به گزارش روابط عمومی، نشست «تحولات فلسطین از گذشته تاکنون» با حضور و سخنرانی دکتر اردشیر انتظاری، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی با موضوع «هژمونی در حال فروپاشی گفتمان صلح کاذب»، دکتر رضا سلیمان حشمت، دانشیار گروه فلسفه ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی با موضوع « تفاوت کلیمیت، یهودیت و صهیونیسم»، دکتر محسن حبیبی، رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی با موضوع «ابعاد و نتایج عملیات طوفان‌الاقصی»، دکتر اسماعیل شمس، عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه علامه‌طباطبائی با موضوع «تأملی تاریخی بر مسئله فلسطین» و دکتر سیده فهیمه ابراهیمی، عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه علامه‌طباطبائی با موضوع «نگاهی به نقش‌آفرینی تمدنی غزه در قرون نخستین اسلامی» به همت دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه‌طباطبائی در سالن شهید مطهری این دانشکده برگزار شد.

مردم به این نتیجه رسیده‌اند که در برابر دشمن وحشی، مقاومت و پایداری نتیجه می‌دهد
دکتر انتظاری در این نشست با اشاره به اینکه خشم مردم دنیا به‌خصوص مسلمانان از حمله وحشیانه صهیونیست‌ها، نشانه مقاومت و ایستادگی است، گفت: مردم و گروه‌هایی که خیال می‌کردند، می‌توان با گفتمان دیپلماتیک و روش‌های مدنی، مقاومت را پیش ببرند، به این جمع‌بندی رسیده‌اند که در برابر این دشمن وحشی، مقاومت و پایداری نتیجه می‌دهد. 
وی با بیان اینکه فلسطینی‌ها هر جایی که باشند در نهایت قلبشان برای فلسطین می‌تپد، افزود: در برخی از معاهده‌ها، برعکس فکر غربی‌ها، عمل می‌کنند.

عربستان سعودی درحال عادی‌‌سازی روابط با اسرائیل بود که با شروع جنگ این موضوع به کلی نابود شد
رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی گفت: بر خلاف فضایی که در رسانه‌ها برای پوشش اخبار فلسطین و مردم غزه وجود دارد، شاهد خیزش عمومی مردم در دنیا هستیم. ضمن‌آنکه اتفاق مهم یک ماه اخیر که همزمان با درگیری رژیم صهیونیستی و فلسطین افتاد و کمتر به آن توجه شد، این است که عربستان سعودی درحال عادی‌‌سازی روابط با اسرائیل بود و با شروع جنگ این موضوع به کلی نابود شد.  

رسانه الهی ارتباط مردم دنیا را در محکومیت حملات اسرائیل به مردم غزه متحد کرد
وی با بیان اینکه بسیاری از مسئولان و سران کشورهای دنیا به دلیل نوع جنایت و خوی وحشی‌گری اسرائیل مجبور شدند حملات به مردم غزه را محکوم کنند و در این زمینه موضع بگیرند، افزود: این خیزش عظیم مردمی در سراسر دنیا از آمریکا تا استرالیا و اروپا، به این دلیل است که رسانه‌ای فرای رسانه‌های جمعی فعلی در جریان این‌گونه رویدادها است و آن هم رسانه الهی است که ارتباط مردم با همدیگر را برای محکومیت حملات اسرائیل به مردم غزه، برقرار و آن‌ها را با هم در یک موضوع واحد متحد کرد.

اگر درک درستی از خوی وحشی‌گری رژیم اشغالگر قدس نداشته باشیم، تحلیل درستی هم از آن نخواهیم داشت
دکتر انتظاری با اشاره به اینکه خوی وحشی‌گری رژیم صهیونیستی از همان گفتمان تجاوزکارانه غربی نشأت گرفته است، گفت: در زمینه حمله وحشیانه اسرائیل به غزه با یک امر ساده و یا غیرعادی روبرو نیستیم که مثلاً اسرائیل عصبانی شده باشد، بلکه اینگونه وحشی‌گری در نتیجه دکترین و گفتمان مد نظر غرب بود که امروز در غزه ظهور و بروز پیدا کرده است. 
وی تصریح کرد: اگر درک درستی از خوی وحشی‌گری رژیم اشغالگر قدس نداشته باشیم، تحلیل درستی هم از آن نخواهیم داشت و باید دقت کنیم اینگونه خصلت‌ها در قالب دکترین و گفتمان‌ها نیز وارد نظام دانشگاهی ما شده است. 

وحشی‌گری در دکترین‌ها و گفتمان‌های غربی که در کلاس‌های درس تدریس می‌کنیم، وجود دارد    
رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی با بیان اینکه باید روی اینگونه گفتمان‌ها حساسیت داشته و در تحول علوم انسانی آن‌ها را رصد کنیم، گفت: این هجوم و وحشی‌گری در دکترین‌ها و گفتمان‌هایی که ما خودمان سر کلاس‌های درس، تدریس می‌کنیم وجود دارد.   

باید حواسمان باشد که به پیچ و مهره سلاح‌های اسرائیلی و غربی تبدیل نشویم
وی در پایان اشتیاق دانش‌آموختگان برای حضور و زندگی در کشورهای غربی را یکی از دلایل انفعال در برابر غرب دانست و خاطرنشان کرد: ممکن است بدون توجه و حساسیت، آموزشی که ما می‌دهیم، کاری کند که به پیچ و مهره همین سلاح‌های اسرائیلی و غربی تبدیل شویم که بر سر مردم غزه فرود می‌آیند. بنابراین باید مراقب باشیم که تبدیل به ابزار و مهره برای غرب نشویم.  

خوی وحشی‌گیری و جنایت در دل تمدن غرب نهفته است
دکتر حبیبی نیز در این نشست با اشاره به سابقه‌های جنایات کشورهای غربی در قرون گذشته به‌خصوص جنگ‌های جهانی،‌ یادآور شد: خوی وحشی‌گری و جنایت در دل تمدن غرب نهفته است. 

وی گفت: عملیات طوفان‌الاقصی یک عملیات میدانی و نظامی و فریاد بلند دادخواهی یک ملت در برابر رژیمی متجاوز و پشتیبانان جنایتکار آن است که در قساوت و پایمال کردن همه موازین انسانی و اخلاقی هیچ حد و مرزی نمی‌شناسند. در فضای همدلانه‌ای، همه مردم دنیا در حال حمایت از مردم مظلوم فلسطین هستند و هرکسی با توجه به توان خود تلاش و کمک می‌کند. 

یهودیان خود را قوم برگزیده خداوند می‌دانند
در ادامه این نشست دکتر سلیمان‌حشمت، تأکید کرد: یهودیان خود را قوم برگزیده خداوند می‌دانند و بر خلاف مسیحیان و مسلمانان که دینشان را جهانی می‌دانند، یهودیان، رستگاری را منحصر به قوم یهود می‌دانند و پذیرش دین یهود را از طرف دیگران صحیح نمی‌دانند و معتقدند که یهودیت تنها از طریق نسل و پدران منتقل می‌شود.

معاهده صلح سایکس؛ قرارداد صلحی که برای جنگ بود 
دکتر شمس نیز در این نشست با بیان تاریخچه‌ای از معاهده صلح سایکس-پیکو و جغرافیای جدید برای خاورمیانه، گفت: برای آشنایی با وضعیت فعلی فلسطین به دانشجویان و شرکت‌کنندگان در این نشست توصیه می‌کنم دو کتاب «صلحی که همه صلح‌ها را بر باد داد» نوشته دودید فرامکین، ترجمه حسن افشار و کتاب «صلح کردند که جنگ بماند» باز نوشته دودید فرامکین، ترجمه داود حیدری و مفید علیزاده را مطالعه کنند.

  ساکنان غزه نسل به نسل عرب بودند
دکتر ابراهیمی هم در بخش دیگری از این نشست گفت: شهر غزه در امتداد جاده بُخور ایجاد شد که از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است. این جاده یکی‌ از قدیم‌ترین‌ جاده‌های‌ کاروانی‌ در شبه‌ جزیرة‌ عربستان‌ است که از جنوب‌ و مغرب‌ شبه‌ جزیرة‌ عربستان‌ (از عمان‌) آغاز می‌شد و از یمن‌ (شهرهای‌ عدن‌ و قان‌) تا غزه‌ در کنار مدیترانه‌ امتداد داشت‌.

وی با اشاره به اینکه شهر غزه به نوعی برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی و تجاری توسط صبائی‌ها ایجاد شد، گفت: در این شهر نسل به نسل اعراب حضور داشتند و ساکنان اولیه آن نیز همین افراد بودند. 
عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه علامه‌طباطبائی ویژگی اصلی شهر غزه را حاصلخیزی جغرافیایی و نقطه کانونی بودن در اقتصاد کشاورزی جهان دانست و افزود: از سه هزار و 700 سال پیش منطقه غزه به دلیل ویژگی‌های اقتصادی و تجاری بودن آن و توانایی‌های طبیعی، قربانی جنگ‌ها بوده است.  

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی نشست تحولات فلسطین از گذشته تا کنون طوفان الاقصی


نظر شما :