به همت دانشگاه علامه‌طباطبائی؛

مرکز مشارکت‌های فرهنگی اجتماعی مهاجران استان قم افتتاح شد

۲۸ آبان ۱۴۰۲ | ۱۴:۲۲ کد : ۲۳۵۰۱ خبر روز
تعداد بازدید:۵۹۴
مرکز مشارکت‌های فرهنگی اجتماعی مهاجران استان قم با هدف ارائه مشاوره‌ به اتباع‌ افغانستانی در حوزه سلامت روان، به همت دانشگاه علامه‌طباطبائی افتتاح شد.
مرکز مشارکت‌های فرهنگی اجتماعی مهاجران استان قم افتتاح شد

به گزارش روابط عمومی، مرکز مشارکت‌های فرهنگی اجتماعی مهاجران استان قم با هدف ارائه مشاوره‌ به اتباع‌ افغانستانی با حضور  احمد حاجی‌زاده، معاون امنیتی و سیاسی استانداری قم، دکتر روح‌الله محمد علی‌نژاد عمران، مدیر حوزه ریاست و و روابط عمومی دانشگاه علامه‌طباطبائی، اکبر زارعی، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قم، دکتر موسی عبدالهی، مدیر دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه علامه‌طباطبائی، سید موسی حسینی، دبیر کانون علمی فرهنگی نخبگان افغانستان، به همت دانشگاه علامه‌طباطبائی در حوزه سلامت روان افتتاح شد.
ارائه مشاوره حضوری در قم، تهران و مشهد و مشاوره برخط در تمام کشورها در خصوص آسیب‌های روان‌شناختی، تعارض‌های خانوادگی و طلاق، آموزش و مشاوره پیش از ازدواج، فرزند پروری، مهارت‌های زندگی، خلاقیت و کارآفرینی از مهمترین کارکردهای این مرکز است.

دانشجویان افغانستانی طیف‌ وسیع دانشجویان بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبائی را تشکیل می‌دهند
دکتر محمد علی‌نژاد عمران در آیین افتتاح این مرکز گفت: دانشگاه علامه‌طباطبائی به عنوان بزرگترین دانشگاه علوم انسانی جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های گسترده‌ای در جهت تعالی علمی و معنویی در سطح جامعه پیشه خود کرده است و تعاملات بسیار خوبی را با دانشجویان بین‌الملل به ویژه دانشجویان افغانستانی دارد.
وی ادامه داد: دانشجویان افغانستانی طیف‌ وسیع دانشجویان بین‌الملل دانشگاه علامه‌طباطبائی را تشکیل می‌دهند و دانش‌آموختگان بسیار موفقی هستند. دفتر مشاوره مهاجران در تهران نیز نتیجه تلاش علمی دانش اموختگان افغانستانی در تعامل با دانشجویان و مسئولان ایرانی است. 
مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه علامه‌طباطبائی بیان کرد: این دانشگاه به عنوان نماینده تام‌الاختیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با همکاری وزارت کشور و استانداری قم، مرکز مشاوره شماره ۲ مهاجران را در شهر قم راه‌اندازی کرده است. امیدوارم بتوانیم از طریق این مراکز، به لحاظ علمی و اجرایی، بخشی از مسائلی که مهاجران افغانستانی با آنها مواجه هستند را حل کنیم و وظیفه میزبانی خود را به جا بیاوریم.

نخبگان اتباع با بیان نقاط قوت و توانمندی‌ها‌ی مهاجران می‌توانند با تفرقه افکنی دشمنان مقابله کنند
معاون امنیتی و سیاسی استانداری قم نیز در آیین افتتاح این مرکز گفت: ایجاد اختلاف و تردید در بین نسل جوان مهاجر و تمرکز بر ضعف‌ها یکی از حربه‌های مهم‌ دشمنان در خصوص حضور مهاجران در ایران است.
حاجی‌زاده ادامه داد: در استان قم ظرفیت‌های بالایی در حوزه اتباع و مهاجران خارجی وجود دارد که تاکنون استفاده مناسبی از آنها نشده است. ما نباید جوانان مهاجر را به حال خود رها کنیم بلکه باید با کار فرهنگی آنها را جذب کنیم. نخبگان اتباع با بیان نقاط قوت و توانمندی‌ها‌ی مهاجران می‌توانند با تفرقه افکنی دشمنان مقابله کنند و ما هم حمایتشان می‌کنیم.
وی راه‌اندازی مرکز مشارکت‌های فرهنگی اجتماعی مهاجرین را بسیار راهگشا عنوان کرد و افزود: این مرکز باید با تبلیغات و اطلاع‌رسانی گسترده، به جامعه مهاجرین معرفی شود.

جمهوری اسلامی ایران در سطح روابط رسمی و نخبگانی با کشورهای دیگر بسیار موفق عمل کرده است
دکتر عبدالهی نیز با بیان اینکه راه اندازی مرکز مشارکت‌های فرهنگی اجتماعی مهاجران استان قم یکی از نتیجه‌های کار تیمی بزرگی است که از سال ۱۳۹۸ شروع شده است، افزود: ما در دانشگاه علامه‌طباطبائی علاقه‌مند هستیم که در حوزه‌های مرتبط با اجرای مسئولیت اجتماعی و به عنوان مرجع علوم انسانی انجام وظیفه کنیم. 
وی در خصوص توسعه روابط انسانی گفت: در روابط ما با کشورهای مختلف به ویژه کشورهایی که برای ما حائز اهمیت هستند، سه سطح رسمی، نخبگانی و انسانی و اجتماعی مطرح است. جمهوری اسلامی ایران در سطوح رسمی و نخبگانی بسیار موفق عمل کرده است و با انجام چنین فعالیت‌هایی، در حال توسعه سطح انسانی و اجتماعی است. امیدوارم نتیجه تاسیس چنین مرکزهایی هم برای جامعه ایران و هم برای جامعه مهاجران افغانستانی ثمربخش باشد.

نخبگان اتباع با این باور پرورش یابند که باید به کشورشان برگردند
مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری قم، گفت: مرکز مشارکت‌های فرهنگی، اجتماعی مهاجرین استان قم با هدف برگزاری دوره‌های مهارت آموزی، کارگاه‌های مشاوره و روان‌شناسی و کاهش آسیب‌های اجتماعی مهاجران راه‌اندازی شده است. نخبگان اتباع با این باور پرورش یابند که باید به کشورشان برگردند و در آنجا، مهارت‌هایشان را به‌کار بگیرند.
وی گفت: استان قم از نظر حضور اتباع، در رتبه پنجم و از نظر تنوع جامعه اتباع‌، در رتبه دوم کشور قرار دارد. جمعیت اتباع افغانستانی مقیم قم قابل توجه است و در بین این افراد ظرفیت‌های دست نخورده بسیاری در حوزه نخبگان جامعه مهاجران وجود دارد که می‌تواند در ارتقای کیفیت زندگی مهاجران در قم و جامعه افغانستان مفید باشد.

توسعه مراکز سلامت روان یکی از اولویت‌های اصلی است که مشابه آن در کشورهای دیگر وجود ندارد
دبیر کانون علمی فرهنگی نخبگان افغانستان نیز در این آیین با بیان اینکه استان قم همواره آغازگر اقدامات سازنده در رابطه با مهاجران بوده‌است، گفت: توسعه مراکز سلامت روان یکی از اولویت‌های اصلی است که مشابه آن در کشورهای دیگر وجود ندارد. یکی از مزیت‌های مهم این مراکز این است که تمام مشاوران و کارشناسان آنها را اتباع‌ تشکیل داده‌اند.
وی همچنین نسبت به برنامه کانون علمی و فرهنگی نخبگان افغانستان جهت فعال‌سازی مرکز توسعه سلامت روان در تمام شهرهای مهاجرپذیر ایران تاکید کرد.
 


 

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی مرکز مشارکت های فرهنگی اجتماعی مهاجران قم افتتاح مرکز مشارکت های فرهنگی


نظر شما :