رئیس دانشگاه علامه طباطبائی: تداوم حیات دانشگاهی بستگی به جریان نظریه پردازی دارد

۱۳ دی ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۲۳۵۰ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۵۸۷۱
رییس دانشگاه در نخستین اجلاس سراسری کمیته های دستگاهی بررسی چالش ها و راهکارهای حمایت از گسترش توصیه ها در حوزه علوم انسانی و معارف دینی بیان داشت: تداوم حیات دانشگاهی در کشورمان بستگی به جریان نظریه پردازی دارد.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی: تداوم حیات دانشگاهی بستگی به جریان نظریه پردازی دارد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه وی با اشاره به ضرورت بازاندیشی در کارکرد دانشگاه در  زمینه نظریه پردازی گفت: هرچند نیازمند حرکت به سوی دانشگاه‌های کارآفرین هستیم، اما نباید بسیاری از کارکردهای مراکز علمی را فقط به تربیت حرفه و فن اختصاص دهیم. وی گفت: جریان نظریه پردازی جامعه ایرانی را به بازاندیشی و کارگرد دانشگاه رهنمون می کند. رییس دانشگاه افزود: این جریان می خواهد دانشگاه‌ها فقط دارالفنون نباشد و اکنون شاهدیم که 60 درصد استادان علوم انسانی به تکرار سخن دیگران می پردازند.

وی خاطرنشان کرد: اگر این جریان دانشگاهی گره های معرفتی را باز نکند، تبدیل به مترجمی ناقص برای نظریات دیگران خواهد شد و به جای اینکه به دانشجویان، هنر اندیشه ورزیدن آموزش دهند آنها را فقط به مترجم ناقص تبدیل خواهند کرد.

رئیس دانشگاه یادآور شد: این امر سبب خواهد شد که دانشجویان از طرح یک پرسش از جامعه علمی خودشان هم ناتوان باشند و راهی برای یافتن شیوه های جدید برای حل مشکلات در حوزه های علوم انسانی پیدا نکنند.

رییس دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: جریان نظریه پردازی سبب دگرگونی ماهیت دانشگاه ها در جامعه می شود و حیات آینده کشور به چگونگی برداشت و فهم ما از بنیاد دانشگاه ها و مقوله اندیشیدن و تربیت افراد تحصیل کرده بستگی دارد.

وی گفت: دانشگاه علامه طباطبائی اهتمام ویژه ای به نظریه پردازی داشته و برهمین اساس شورای اصلی برای سازمان دهی و حمایت و برنامه ریزی توصیه ها در دانشکده های مختلف این دانشگاه را راه اندازی کرده است.

وی گفت: برای رسیدن به نقطه مطلوب راه زیادی داریم و باید نظریه پردازی را به جریان اصلی آموزش و پژوهش در دانشگاه ها ایجاد کنیم.

ماجرای نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها٬ مخصوصا دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان دانشگاه تخصصی حوزه علوم انسانی، باعث یک باز اندیشی درباره این جایگاه، به مفهوم دانشگاه شده است.

وی با بیان این نکته که با یک خلط مبحث جدی در مفهوم دانشگاه در جامعه مواجه شده ایم، تاکید کرد: اگر به گذشته دانشگاه در دوره‌های مختلف نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که صرفا هدف دانشگاه تربیت کسانی که صاحب حرفه بودند، نبوده‌است.

رئیس دانشگاه با اشاره به این نکته که دانشگاه معرفت محور بوده‌ است، بیان داشت: دانشگاه برای بازگشایی گره‌های معرفتی بشر، سهم موقعیت خود در جهان و پیدا کردن جایگاه خود در مجموعه هستی شکل گرفته است و این فقط در فرهنگ ایرانی و اسلامی نبوده و در فرهنگ اروپایی هم این موضوع وجود دارد. در واقع بعد از انقلاب صنعتی با به وجود آمدن پلی تکنیک ها گونه ای از مجموعه های دانشگاهی خلق می شود که هدف آن تربیت صاحب حرفه برای یک صنعت مشخص برای درآمدی معین می باشد.

دکتر سلیمی اظهار داشت: وقتی با سابقه  گذشته و دیرین دانشگاهی در ایران و عالم اسلام با دانشگاه مدرن آشنا شدیم، در واقع دانشگاه  در دیدگان ما دارالفنون شد. یعنی جایی که قرار است فنی برای گره گشایی از مشکلی پیدا کنیم.

وی با اشاره به نقش دانشگاه ‌ها در معرفت محوری جامعه افزود: در گذشته نقش دانشگاه به عنوان مجمع خلق کننده و تربیت کننده و معرف انسان‌هایی که در جایی ثروتی خلق می کنند بود که این کارکرد با بنیان دانشگاه به عنوان پایگاه اصلی دانش، خیلی سازگار نبود. وی افزود:  گرچه دانشگاه حتما باید اهل حرفه و فن را تربیت کند اما کار اصلی آن معرفت محوری است.

دکتر حسین سلیمی تصریح کرد: تلقی امروز هم از دانشگاه به این سمت گرایش پیدا کرده است که وقتی می‌خواهیم درباره پیشرفت دانشگاه‌ها صحبت کنیم، می‌گوییم دانشگاه باید دانشگاه کارآفرین باشد. با توجه به این مساله، اصل هدف که گشودن گره‌های معرفتی است، مغفول مانده است.

رئیس دانشگاه با بیان این نکته که رشته‌هایی مثل تاریخ، فلسفه، ادبیات و حتی شناخت مسائل اجتماعی، بنیاد معرفت شناسی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند، گفت: ما نیاید کارکردهای دانشگاه را فقط به تربیت حرفه و فن فرو بکاهیم.

وی افزود: معتقدم  جریان نظریه پردازی به گونه ای ما را به  سمت باز اندیشی در مفهوم دانشگاه و کارکرد دانشگاه به معنای عام آن در جامعه ایرانی رهنمون می کند. این جریان  ما را به سمتی خواهد برد که دانشگاه به مفهوم واقعی دانشگاه باشد، نه دار الفتون و اگر به این سمت حرکت نکنیم، نزدیک 60 درصد دانشگاه‌ها، دانشجویان و استادان که در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی می‌پردازند، به سمت تکرار صحبت‌های دیگران می‌پردازند.


نظر شما :