نشست دانش‌افزایی استادان با موضوع «هنر زنانه زیستن» ویژه بانوان عضو هئیت علمی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد

۲۷ آبان ۱۴۰۲ | ۱۸:۲۹ کد : ۲۳۴۹۵ خبر روز
تعداد بازدید:۹۴۲
نشست دانش‌افزایی با موضوع «هنر زنانه زیستن»، ویژه بانوان عضو هئیت علمی دانشگاه علامه‌طباطبائی به همت دفتر مشاور امور بانوان و خانواده و معاونت آموزشی این دانشگاه، صبح امروز شنبه ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۲ در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه برگزار شد.
نشست دانش‌افزایی استادان با موضوع «هنر زنانه زیستن» ویژه بانوان عضو هئیت علمی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی، نشست دانش‌افزایی با موضوع «هنر زنانه زیستن» ویژه بانوان عضو هئیت علمی دانشگاه علامه‌طباطبائی با حضور دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه، دکتر جمیله علم‌الهدی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر فخرالسادات نصیری، مشاور امور زنان و خانواده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر هدی غفاری، مشاور معاون رئیس جمهور در اجرای قانون اساسی، دکتر داود حسین‌پور، معاون پژوهشی، دکتر محمدعلی اسلامی، معاون فرهنگی و اجتماعی، دکتر روح‌الله محمد علی‌نژاد عمران، مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی، دکتر مهدیه محمدتقی‌زاده، مشاور امور بانوان و خانواده و جمعی از بانوان عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبائی، به همت دفتر مشاور امور بانوان و خانواده و معاونت آموزشی این دانشگاه، صبح امروز، شنبه ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۲ در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای نشست دکتر مهدیه محمدتقی‌زاده، مشاور امور بانوان و خانواده دانشگاه علامه‌طباطبائی ضمن عرض تبریک ولادت حضرت زینب(س) و خوش آمدگویی به بانوان هیئت علمی، به تشریح برنامه‌های حوزه زنان و خانواده این دفتر پرداخت و گفت: اولین اقدام در سال جاری، برگزاری نشست‌های هم‌افزایی و توانمندسازی در سطوح ملی و بین‌المللی با حضور استادان برجسته علمی و اجرایی است. این نشست‌ها در جهت ماموریت‌های دفتر مشاوره و امور بانوان و خانواده با هدف انسجام ارتباطات و افزایش تعاملات علمی، فرهنگی و اجتماعی بین بانوان دانشگاهی برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به رسالت دانشگاه علامه‌طباطبائی در حوزه تحول علوم انسانی از یک سو و از سوی دیگر در راستای جامه عمل پوشاندن به ماموریت مهم دانشگاه در صیانت و پاسداشت قداست خانواده، بر آن شدیم نخستین گردهمایی بانوان هیئت علمی دانشگاه را در تکریم نقش و جایگاه زنان با موضوع تحلیل کتاب «هنر زنانه زیستن» نوشته، دکتر جمیله علم‌الهدی قرار دهیم.
دکتر محمدتقی‌زاده در پایان گفت: امیدوارم دفتر مشاور امور بانوان و خانواده در سال جاری بتواند با حمایت و همراهی هیئت رئیسه و اعضای هیئت علمی، زمینه‌های توانمندی بانوان را برای حضور در عرصه‌های مدیریتی و تصمیم‌سازی ملی، بیش از پیش فراهم کند.
در ادامه نشست دکتر علم‌الهدی با اشاره به نحوه تالیف کتاب «هنر زنانه زیستن» و توجه به جایگاه وجودی زن، گفت: در موضوع زن و خانواده رویکردها و دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد ولی بر اساس دسته‌بندی همه آنها دو رویکرد رایج سنتی  و مدرن قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: رویکرد سنتی فعالیت زن را فقط در چهارچوب خانواده جستجو و بررسی می‌کند و رویکرد مدرن، فعالیت و کنشگری اجتماعی بانوان را در اولویت قرار می‌دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی به انتخاب عنوان کتاب و استنادات قرآنی موجود در آن اشاره کرد و افزود: مبنای فلسفی مهمی که در آموزه‌های قرآنی وجود دارد و منِ مسلمان نسبت به آن غفلت داشته‌ام همان مفهوم زوجیت است. زوجیت اصل وجودشناسی است و اندیشمندان به این مسئله کمتر توجه کرده‌اند. این زوجیت فقط به عنوان همسری نیست بلکه عموم پیوندهای وجودی را شامل می‌شود. در مورد انسان هم همینطور است و همه پیوندهای انسانی را در بر می‌گیرد.
وی تاکید کرد: اصل زوجیت نقطه مهم و فلسفی کتاب هنر زنانه زیستن است. همچنین این کتاب استنادات جذابی به قرآن دارد و دیدگاه‌های قرآن نسبت به بانوان را مطرح می‌کند. در این کتاب سعی کرده‌ایم با استنادی که به آیات قرآن داشته‌ایم تصویری از بانوان و زنانه زیستن را مطرح کنیم که در آن، واقعیت وجودشناسی برتر از موقعیت اجتماعی است؛ چرا که آنچه مهم است جایگاه وجودی زن است.
در ادامه نشست، بانوان عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبائی با بیان دیدگاه‌های خود در خصوص هنر زنانه زیستن، به تبادل نظر با دکتر علم‌الهدی در این خصوص پرداختند. 

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی نشست دانش افزایی هنر زنانه زیستن جمیله علم الهدی دفتر مشاور امور بانوان و خانواده


نظر شما :