آیت الله رشاد: دانشگاه علامه رتبه نخست را در زمینه ارائه کرسی های نظریه پردازی دارد

۱۳ دی ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۲۳۴۹ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۵۲۶۵
اولین اجلاس شورای کمیته های دستگاهی کرسی های آزاد اندیشی 13 دیماه با حضور مسئولان و دست اندرکاران این حوزه و روسای دانشگاه های مشارکت کننده در این کمیته ها به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
آیت الله رشاد: دانشگاه علامه رتبه نخست را در زمینه ارائه کرسی های نظریه پردازی دارد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، آیت الله علی اکبر رشاد رئیس هیات حمایت از توصیه های نظریه پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی در این اجلاس بیان داشت: در دوره های اخیر فعالیت کرسی ها در بین دستگاه ها وجود داشته است و دانشگاه علامه طباطبائی رتبه نخست را در این زمینه دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فلسفه تاسیس و فعالیت کمیته های دستگاهی نظریه پردازی بیان داشت: زمانی که این کمیته ها تاسیس شد به عنوان ممیز و داوری به شمار می رفتند و به مرور واحدهایی به عنوان کرسی های علمی با حضور صاحب نظران راه اندازی شد اما باز هم به صورت ستادی بود تا صاحب نظران به آن مراجعه و آثارشان ممیزی و داوری شود.

آیت الله رشاد افزود: بعدها متوجه شدیم که پاره ای از موانع اخلاقی روانی و سازمانی وجود دارد که نمی توانیم از حضور صاحب نظران سراسر کشور بهره مند شویم و گاهی نیز نمی توانسیم اطلاع رسانی کاملی داشته باشیم و ارتباط با ساحت دانشگاهی ضیعف بود. وی گفت: بر همین اساس پیشنهاد شد تا در دانشگاه، پژوهشگاه یا حوزه ها کمیته دستگاهی نظریه پردازی تاسیس شود تا ارتباط هیات را با سراسر کشور فراهم سازد. وی یادآور شد: تاسیس این کمیته های دستگاهی به معنای آن است که هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی در جستجوی استادان و صاحبان نظریه است و آمادگی برای حضور در بین استادان دانشگاه و حوزه دارد تا اگر حرف تازه ای دارند در معرض ارائه قرار گیرد.

وی افزود: علاقه مندیم که هر مرکز علمی و دانشگاهی کمیته دستگاهی خود را تشکیل دهد هر چند که از مراکز علمی کشور گلایه داریم، چرا که اصولا نوآوری و تولید معرفت در حد کفایت نیست. وی خاطر نشان کرد: البته در حوزه روندهایی وجود دارد که لاجرم تضمین نوآوری می کند هر چند که این امر در درس اصول خارج از فقه است.

آیت الله رشاد گفت: امروز در حوزه شاهد این هستیم که مجتهد تربیت می کند اما در امر ترتبت متحصص در حوزه علوم انسانی ضعیف است. وی گفت: این وضعیت در دانشگاه ها بالعکس است، متخصص تربیت می کند اما مجتهدی که نظریه پردازی کند ندارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: اکنون 70 هزار عضو هیات علمی در کشور داریم که این افراد اگر فقط یک حرف تازه داشتند، انقلاب علمی صورت می گرفت. وی افزود: همچنین در سال، 500 هزار پایان نامه در کشور تولید می شود که اگر هر کدام فقط یک نظریه داشتند سالانه 500 هزار نظریه جدید تولید شده بود.

وی با اشاره به ضرورت حل این مسئله تصریح کرد: دغذغه نوآوری، مساله اصلی است، به این مفهوم که مشکل فنی در قلمرو معرفت داریم و این را باید حل کنیم.

وی خاطر نشان کرد: مشکل فرهنگی تولید معرفت و نظریه باید در کشور برطرف گردد و این امر به معنای آن است که استدان دانشگاه ها بیاموزند که اگر حرف جدیدی نداشته باشند، به نوعی بی فایده و بی خاصیت به شمار می روند.

لازم به ذکر است این نشست 13 دیماه جاری با حضور و سخنرانی حجت الاسلام رشاد رئیس کمیته نظریه پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دکتر سلیمی رئیس دانشگاه و نیز حضور روسای دانشگاه‌های مشارکت کننده در این زمینه و جمعی از مسئولان و دست اندرکاران این حوزه در محل سالن اجتماعات دانشکده مدیریت برگزار شد.


نظر شما :