به همت دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد؛

نخستین همایش ملی بزرگداشت مقام پروین اعتصامی

۲۶ آبان ۱۴۰۲ | ۲۳:۵۵ کد : ۲۳۴۷۰ خبر روز
تعداد بازدید:۴۸۸
نخستین همایش ملی بزرگداشت مقام پروین اعتصامی به همت دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه‌طباطبائی و با مشارکت «بنیاد استاد شهریار» در این دانشکده برگزار شد.
نخستین همایش ملی بزرگداشت مقام پروین اعتصامی

به گزارش روابط‌ عمومی، نخستین همایش ملی بزرگداشت مقام پروین اعتصامی به همت دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه‌طباطبائی و با مشارکت «بنیاد فرهنگی مقبره الشهدا استاد شهریار» و با حضور جمعی از پژوهشگران، شاعران و دانشجویان در سالن شهید مطهری این دانشکده برگزار شد.
دکتر محسن حبیبی، سرپرست دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، به عنوان نخستین سخنران ضمن خوشامدگویی به شرکت کنندگان، به جایگاه رفیع پروین اعتصامی در شعر و ادب معاصر اشاره کرد و گفت: از زمان مشروطه به بعد شعر تعلیمی به حوزه اجتماعی و سیاسی وارد شد و نمونه بارز آن اشعار پروین اعتصامی است. 
وی ادامه داد: اعتصامی در سال ۱۲۸۵ یعنی در دوران نهضت مشروطه به دنیا آمد. پروین در ابتدای دوران جوانی، به بلوغ فکری و شخصیتی رسید و از این رو نسبت به ظلم و جور و فقر دوران رضاخانی حساس بوده و در اشعار خود به دفعات به این مسئله را مورد توجه قرار داده است. پروین شیرزنی بود که در آن زمانه‌ای که مردان جرات اظهار نظر و انتقاد نداشته‌اند، با شجاعت تمام اشعار متعددی همچون شهر معروف «اشک یتیم» را در بیان ظلم و ستم و کشتن آزادی خواهانی همچون فرخی یزدی سروده است. 
دکتر حبیبی افزود: اگر پروین اکنون زنده بود به طور حتم نسبت به ستم بی پایان رژیم صهیونسیتی در غزه و شهادت و قتل عام هزاران کودک و زن و مرد فلسطینی ساکت نمی‌نشست.
در ادامه همایش دکتر محمود بشیری، معاون پژوهشی دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی به ابعاد مختلف ادبی و هنری اشعار پروین اعتصامی اشاره کرد و گفت: پروین از اشعار شاعران پیش از خود همچون صائب، حافظ، مولوی و ... اقتباس‌های بسیار عالی و خوبی انجام داده و بسیاری از اشعار وی تاثیرگذاری بالایی در جامعه معاصر داشته است.
دکتر محمدحسن حسن‌زاده نیری، دبیر علمی این همایش نیز ضمن ارائه گزارشی از فرآیند دریافت و داوری مقالات و آثار رسیده به دبیرخانه همایش و کارهای انجام شده، گفت: از مجموع مقالات دریافت شده، تعداد ۲۰ مقاله انتخاب شده است. علاوه بر کتاب مجموعه مقالات برگزیده، ارج‌نامه‌ای نیز برای بانو پروین اعتصامی از میان مقالات درجه دو چاپ خواهد شد.
وی در ادامه به ابعادی از هنر و شعر پروین اعتصامی اشاره و بیان کرد: این شاعر توانا، نسبت به جامعه خود بی تفاوت نبوده و شجاعانه به نقد حکومت پرداخته است.
گفتنی است دبیر علمی نخستین همایش ملی بزرگداشت مقام پروین اعتصامی را دکتر محمدحسن حسن‌زاده نیری، عضو هیئت علمی گروه ادبیات فارسی دانشگاه علامه‌طباطبائی و دبیری اجرایی همایش را دکتر نوروزی، مدیر بنیاد استاد شهریار بر عهده داشتند.

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی همایش ملی پروین اعتصامی دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی بنیاد استاد شهریار


نظر شما :