رئیس موسسه آموزش عالی بیمه اکو دانشگاه علامه‌طباطبائی در سمینار بین‌المللی دانشگاه مالی روسیه؛

سازمان شانگهای توانایی و ظرفیت ایجاد نظم جدید جهانی را دارد

۲۴ آبان ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۱ کد : ۲۳۴۵۹ خبر روز
تعداد بازدید:۵۴۶
رئیس موسسه آموزش عالی بیمه اکو دانشگاه علامه‌طباطبائی با شرکت در سمینار بین‌المللی «نقش سازمان شانگهای در دنیای امروز»، به تشریح دیدگاه‌های خود در زمینه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این سازمان برای مقابله با تهدیدات جدید و ایجاد نظم جدید منطقه‌ای یا جهانی پرداخت.
سازمان شانگهای توانایی و ظرفیت ایجاد نظم جدید جهانی را دارد

به گزارش روابط عمومی، دکتر سعید شکوهی، رئیس موسسه آموزش عالی بیمه اکو دانشگاه علامه‌طباطبائی، به همت میز روسیه دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه علامه‌طباطبائی، به صورت غیرحضوری در سمینار بین‌المللی «نقش سازمان شانگهای در دنیای امروز» شرکت کرد و به تشریح دیدگاه‌های خود در زمینه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این سازمان برای مقابله با تهدیدات جدید و ایجاد نظم جدید منطقه‌ای یا جهانی پرداخت.
رئیس موسسه آموزش عالی بیمه اکو در این سمینار بین‌المللی که به ابتکار دانشگاه مالی روسیه و با شرکت مقامات و سخنرانانی از کشورهای مختلف عضو سازمان شانگهای برگزار شد، با اشاره به رویدادهای پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و تغییرات شگرف در ساختار نظام بین‌الملل، نظریه‌های مطرح‌شده در زمینه شکل و ساختار جدید نظام بین‌الملل و مختصات نظم جدید جهانی را تشریح کرد و اظهار کرد: نظم آینده جهانی شبیه نظم‌های پیشین نخواهد بود، چرا که در‌هم‌تنیدگی‌های اقتصادی، ظهور مسائل و مشکلات فرا مرزی، نقش فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات در به هم‌ پیوستن جوامع، شبکه‌ای شدن زنجیره تأمین و ... همگی باعث می‌شوند که نظم جدید جهانی هم‌سان نظم‌های پیشین نباشد. 
وی افزود: بنابراین ما با یک نظم چندقطبی- پیچیده (Multi-plex World Order) مواجه خواهیم بود که در این نظم جدید، سازمان‌ها و شرکت‌های بین‌المللی و چند ملیتی، نقش پررنگ‌تری نسبت به بسیاری از کشورها ایفا خواهند کرد. 
دکتر شکوهی در ادامه با اشاره به پیوستن جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو دائم و رسمی سازمان شانگهای گفت: این مهم زمینه‌ساز تقویت ظرفیت‌‌های موجود در این سازمان و احتمال انتقال کانون قدرت جهانی از غرب به شرق در آینده‌ نزدیک خواهد بود.
وی در همین خصوص بیان کرد: نخبگان سیاسی ایرانی با ایمان به تغییر هندسه قدرت جهانی در آینده نزدیک، در تلاش هستند که نقش پررنگی در نظم نوین جهانی ایفا کنند و سازمان شانگهای می‌تواند ظرفیت بسیار مناسبی در این زمینه برای تهران ایجاد کند.
رئیس موسسه آموزش عالی بیمه اکو به ضرورت توجه سازمان شانگهای به بازنگری در رویکردهای امنیتی و سیاسی اشاره و خاطرنشان کرد: مسائل و مشکلات جدید جهانی نظیر همه‌گیری کرونا، تهدیدات تروریستی، قاچاق مواد مخدر، دخالت قدرت‌های غربی در امور کشورهای منطقه و ... همگی نشان می‌دهد که سازمان شانگهای باید بیش از پیش به ایجاد یک معماری امنیتی و سیاسی در منطقه اهتمام ورزد.
دکتر شکوهی در پایان سخنرانی خود به سوال‌های خبرنگاران و حاضران در نشست پاسخ داد.  
 

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی سعید شکوهی میز روسه دانشگاه علامه طباطبائی سمینار بین المللی موسسه آموزش عالی بیمه اکو سازمان شانگهای دانشگاه مالی روسیه


نظر شما :