رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی در نشست بزرگداشت علامه طباطبائی(ره):

شخصیت چند وجهی علامه طباطبائی(ره) برای ما یک ذخیره و گنجینه بزرگ است/ گزارش تصویری

۲۳ آبان ۱۴۰۲ | ۱۴:۵۹ کد : ۲۳۴۴۳ خبر روز
تعداد بازدید:۷۴۷
رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی در نشست بزرگداشت علامه طباطبائی(ره) گفت: شخصیت چند وجهی علامه طباطبائی(ره) برای ما یک ذخیره و گنجینه بزرگ است. دانشگاه علامه‌طباطبائی تلاش می‌کند در هر فرصتی از امکانات و ظرفیت علمی خود برای معرفی این شخصیت بزرگ استفاده کند تا دانشجویان هم با این فیلسوف و عارف جهان اسلام آشنا شوند.
شخصیت چند وجهی علامه طباطبائی(ره) برای ما یک ذخیره و گنجینه بزرگ است/ گزارش تصویری

به گزارش روابط عمومی، نشست علمی تخصصی «بزرگداشت حضرت علامه سید محمدحسین طباطبائی(ره)» با حضور دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی، دکتر منوچهر صدوقی سها، فیلسوف، عرفان‌پژوه‌‌، نویسنده و حقوقدان، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی مصباح‌یزدی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم و جمعی از اعضای هیئت علمی، استادان، پژوهشگران، صاحب‌نظران و دانشجویان دانشگاه علامه‌طباطبائی، صبح امروز سه‌شنبه، 23 آبان ماه 1402، در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد این دانشگاه برگزار شد.
دکتر معتمدی در ابتدای این نشست با اشاره به بحران جنگ در غزه گفت: مردم مظلوم غزه در این مدت، هر روز شاهد ظلم مستمر رژیم صهیونیستی هستند و به شهادت می‌رسند. درباره مردم غزه یک نسل کشی اتفاق افتاده است. از خداوند می‌خواهیم که ظلم ظالمان صهیونیستی را به خودشان برگرداند و ملت فلسطین بتوانند رها شوند.
وی اظهار کرد: ما در دانشگاه علامه‌طباطبائی که مزین به نام علامه است، هر ساله تلاش می‌کنیم ابعادی از شخصیت این مرد بزرگ شناخته شود و فهم بیشتری نسبت به شخصیت علامه طباطبائی(ره) پیدا کنیم.

علامه طباطبائی(ره) یکی از مفاخر بزرگ جهان اسلام هستند
رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی ادامه داد: علامه طباطبائی(ره) افتخار مسلمانان و شیعیان و یکی از مفاخر بزرگ جهان اسلام هستند. امیدوارم بتوانیم نسل جوان را با این مرد بزرگ که هم فقیه است، هم عارف و هم فیلسوف، آشنا کنیم و همه ما از رفتار، افکار، منش و ویژگی‌های اخلاقی ایشان بهره بگیریم.
وی با اشاره به دیدار جمعی از برنامه‌ریزان و برگزار کنندگان کنگره بزرگداشت علامه طباطبائی(ره) با مقام معظم رهبری، افزود: رهبر انقلاب به زوایای مختلفی از زندگی علامه طباطبائی اشاره کردند. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که حضرت آقا به آن توجه داشتند قدرت شاگرد پروری این فیلسوف بزرگ بود. پرورش شاگردانی همچون شهید بهشتی و شهید مطهری نشان دهنده قدرت و توان علمی علامه طباطبائی(ره) است. نکته دیگر که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند این بود که علامه طباطبائی(ره) در کنار ویژگی‌های علمی و اخلاقی، دستی در شعر و معماری داشتند و طرح معماری مدرسه حجت قم را علامه طباطبائی(ره) انجام دادند.

ویژگی‌های اخلاقی، منش، خضوع و تربیت علامه طباطبائی(ره) برای ما آموزنده است
دکتر معتمدی گفت: شخصیت چند وجهی علامه طباطبائی(ره) برای ما یک ذخیره و گنجینه بزرگ است. دانشگاه علامه‌طباطبائی تلاش می‌کند در هر فرصتی از امکانات و ظرفیت علمی خود برای معرفی این شخصیت بزرگ استفاده کند تا دانشجویان هم با این فیلسوف و عارف جهان اسلام آشنا شوند. در کنار همه ویژگی‌های علمی علامه طباطبائی، ویژگی‌های اخلاقی، منش، خضوع و تربیت ایشان برای ما آموزنده است.
وی ادامه داد: برای معرفی بهتر شخصیت بزرگ علامه طباطبائی(ره) استادان دانشگاه علامه‌طباطبائی، 11 عنوان کتاب را در دست تالیف دارند که به زودی رونمایی می‌شوند.

علامه طباطبائی از نظر جامعیت، امتیازات و برجستگی‌های منحصربه‌فردی داشت
در ادامه نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین مصباح‌یزدی نیز درباره نقش فطرت در علوم انسانی اسلامی از دیدگاه علامه طباطبائی گفت: مرحوم علامه طباطبائی از نظر وسعت معلومات، عمق تفکر، نوآوری، خلاقیت و جامعیت دارای شخصیت علمی برجسته و منحصربه‌فردی بود.
وی بیان کرد: علامه طباطبائی از نظر جامعیت، امتیازات و برجستگی‌های منحصربه‌فردی داشت و از جمله این ویژگی‌ها ترسیم یک رابطه اندام‌‌وار بین معارف مختلف بشری است. همچنین معلومات مختلف مربوط به حقایق مختلف از نظام تفکر علامه(ره) از هم گسیخته نیست؛ بلکه هر معلوماتی جایگاه خاص خود را در نظام اندیشه او دارد.
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم تصریح کرد: علامه طباطبائی پایه‌های دانش بشری و دانش انسانی را با متانت و استواری در تبیین مبانی فکری که زیربنای همه علوم و معارف دیگر است، برقرار کردند. هر علم غیر بدیهی مبتنی بر برخی مبانی انسان‌شناختی، ارزش‌شناختی و هستی‌شناختی است که باید در جای اصلی خود در علوم پایه یا سایر علوم اثبات شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصباح‌یزدی با بیان اینکه علوم انسانی مربوط به شناخت و توصیف و تببین پدیده‌های انسانی است، تاکید کرد: همه اختلاف نظر‌های موجود در علوم انسانی بر سر علوم توصیفی و دستوری رخ نمی‌دهد؛ بلکه مربوط به مبانی علوم انسانی است؛ بنابراین اصلاح این امور نیازمند تحلیل در خلال مبانی برای استوار کردن اساس مبانی صحیح است.
وی گفت: یکی از مبانی اصلی علوم انسانی، مسائل مربوط به شناخت انسان و ویژگی سرشت مشترک انسان‌ها مورد اختلاف بین اندیشمندان علوم انسانی مسلمان و غربی است. برخی از دانشمندان غربی بر استقلال انسان‌ها تاکید دارند و می‌گویند که هیچ اشتراکی بین انسان‌ها وجود ندارد؛ بنابراین در علوم انسانی قانون کلی برای تغییر رویکرد و عملکرد انسان‌ها وجود ندارد.
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم ادامه داد: در مقابل کسانی هستند که معتقدند در بین انسان‌ها امور مشترک وجود دارد. اگر بتوانیم قوانین حاکم بر آن‌ها را بشناسیم برخی از رفتار‌های انسانی پیش‌بینی می‌شوند و زندگی فردی و جامعه بشری مورد برنامه‌ریزی قرار می‌گیرند؛ چراکه اگر قانون کلی وجود نداشته باشد نمی‌توان به این اهداف دست یافت.

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی عبدالله معتمدی نشست علممی تخصصی بزرگداشت علامه طباطبائی


نظر شما :