به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد:

همایش بزرگ «خانواده و دانشگاه؛ طرحی برای فردا» ویژه والدین دانشجویان نوورود

۲۰ آبان ۱۴۰۲ | ۱۶:۴۶ کد : ۲۳۳۹۱ خبر روز
تعداد بازدید:۷۱۴
همایش بزرگ «خانواده و دانشگاه؛ طرحی برای فردا» ویژه والدین دانشجویان نوورود سال تحصیلی ۱۴۰۲ دانشگاه علامه‌طباطبائی، به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه در سالن اجتماعات دانشکده مدیریت و حسابداری به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
همایش بزرگ «خانواده و دانشگاه؛ طرحی برای فردا» ویژه والدین دانشجویان نوورود

به گزارش روابط عمومی، همایش بزرگ «خانواده و دانشگاه؛ طرحی برای فردا» ویژه والدین دانشجویان نوورود سال تحصیلی 1402 دانشگاه علامه‌طباطبائی با هدف آشنایی بیشتر والدین دانشجویان با دانشگاه، برنامه‌ها، رویکردها، تعاملات و هم‌افزایی بیشتر و بهتر دانشجویان و والدین آن‌ها با محیط دانشگاهی، با سخنرانی دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه، دکتر محمود انوشه، روان‌شناس و پژوهشگر، دکتر محمدعلی اسلامی، معاون فرهنگی و اجتماعی، حجت‌الاسلام والمسلمین صادق اکبری اقدم، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و حضور جمعی از دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها در سالن اجتماعات دانشکده مدیریت و حسابداری به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
دکتر اسلامی در این نشست گفت: دانشگاه علامه‌طباطبائی بزرگترین دانشگاه علوم انسانی در غرب آسیا است و بیش از ۱۰۰ هزار دانش‌آموخته دارد که بسیاری از آن‌ها عهده‌دار مناسب سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در کشور هستند و امیدواریم فرزندان ما هم پا جا پای آن‌ها بگذارند و در عرصه ملی و بین المللی نقش آفرینی‌ کنند و اثرگذار باشند.
وی عنوان کرد: دفتر ارتباط با خانواده معاونت فرهنگی و اجتماعی و دفتر مشاوره و سبک زندگی معاونت دانشجویی شرایط را برای رشد و توسعه فردی دانشجویان فراهم می‌کنند ولی ایجاد زمینه برای رشد متوازن همه دانشجویان، از عهده دانشگاه به تنهایی بر نمی‌آید. مهمترین رکن تربیتی، خانواده است و در کنار خانواده، نظام آموزش رسمی می‌تواند کمک به رشد دانشجویان را رقم بزند.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی تاکید کرد: دانشجویانی می‌توانند با سرعت پله‌های موفقیت را طی کنند که خانواده از آنها حمایت کند و همچنین در خصوص مسائل تحصیلی، آموزشی و فرهنگی فرزندان خود نظارت و پیگیری داشته باشد. دانشجویانی دچار بزه‌کاری می‌شوند که در خانواده هم از حمایت‌گری لازم برخوردار نبوده‌اند و این نکته مسئولیت دانشگاه را دوچندان می‌کند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه‌طباطبائی برای کمک به ارتقا همه جانبه دانشجویان، افزود: بخش‌های مختلف این معاونت به ویژه دفتر خانواده و دانشگاه، با توجه به نیازسنجی‌های مستمر، برنامه‌ریزی‌های متفاوت و خوبی برای دانش‌افزایی و توانمند کردن دانشجویان و خانواده‌های آنها انجام داده است. 
این استاد دانشگاه علامه‌طباطبائی ادامه داد: ما اکنون در دانشگاه با آسیب‌های مختلف مانند مصرف دخانیات، رابطه‌های آزاد و... روبرو هستیم که رشد تحصیلی و آینده دانشجویان را تحت تاثیر قرار داده است. ما در معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شعار «دانشگاه دوستدار خانواده است» را داریم و نگاه ما این است که دانشگاه باید خانواده‌محور باشد. به میزانی که خانواده در رشد فرزندان مشارکت کند به طور قطع دانشجویان آینده خیلی بهتری خواهند داشت.
وی بیان کرد: ما درباره جوانان و دانشجویان با سه چالش اصلی «بحران هویت»، «سلامت جسمی و روانی» و «اشتغال» روبرو هستیم. با توجه به شناخت این چالش‌ها، تلاش کردیم ظرفیت‌هایی متناسب با نیازهای موجود ایجاد کنیم تا بتوانیم این مسائل و چالش‌ها را به نحو احسن مرتفع کنیم.
در ادامه نشست، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه‎طباطبائی تاکید کرد: آنچه از این دانشگاه به عنوان مهم‌ترین دانشگاه علوم انسانی و استادان صاحب‌نام آن انتظار می‌رود، تلاش برای تربیت دانشجویان نخبه و تاثیرگذار در عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاستی کشور است. همچنین محل تکیه بودن برای بسیاری از دستگاه‌ها و مجموعه‌های دولتی و غیردولتی، ایفای نقش موثر در ارائه توصیه‌های سیاستی، تربیت نسل امروز، تربیت دانشجویان امروزی و آینده‌سازان جامعه و مدیران آینده از دیگر وظایفی که برای دانشگاه علامه‌طباطبائی متصور هستیم. 

وی با اشاره به انجام برنامه‌های متنوع فرهنگی برای ایجاد فضای تربیتی، آرام و معرفتی در دانشگاه علامه‌طباطبائی توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، افزود: دیدن نشاط در چهره نسل امروز، نشانه امید به آینده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین اکبری اقدم گفت: دین مبین اسلام مهم‌ترین تکیه و تاکیداتش برخانواده است. چرا که پایه اساسی تشکیل هویت یک فرد و اصلی‌ترین نهاد اجتماعی، خانواده است که مکلف به رشد، نمو، تربیت و تعالی فرزندان است.
وی با اشاره به آیات و روایات درباره ازدواج و تشکیل خانواده، تاکید کرد: فلسفه تشکیل خانواده این است که یک فضای امن و آرام ایجاد شود. خانواده، ساختار دارد بنابراین قاعده، چهارچوب، نظم و انضباط می‌خواهد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه‎طباطبائی در پایان با بیان اینکه فرزندان قدردان زحمات پدر و مادر باشند، افزود: امیدوارم ما دانشگاهیان بتوانیم در ایجاد فضای مطلوب برای رشد و تعالی فرزندان و دانشجویان به وظیفه خود عمل کنیم.
 

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی همایش خانواده و دانشگاه محمود انوشه معاونت فرهنگی و اجتماعی


نظر شما :