رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی در همایش بزرگ «خانواده و دانشگاه؛ طرحی برای فردا»؛

تفکر لیبرالیستی تا عمق خانواده‌های ما نفوذ پیدا کرده است

۱۹ آبان ۱۴۰۲ | ۲۲:۴۳ کد : ۲۳۳۷۳ خبر روز
تعداد بازدید:۶۷۱
همایش بزرگ «خانواده و دانشگاه؛ طرحی برای فردا» ویژه والدین دانشجویان نوورود سال تحصیلی ۱۴۰۲ دانشگاه علامه‌طباطبائی، به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه در سالن اجتماعات دانشکده مدیریت و حسابداری به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
تفکر لیبرالیستی تا عمق خانواده‌های ما نفوذ پیدا کرده است

به گزارش روابط عمومی، همایش بزرگ «خانواده و دانشگاه؛ طرحی برای فردا» ویژه والدین دانشجویان نوورود سال تحصیلی 1402 دانشگاه علامه‌طباطبائی با هدف آشنایی بیشتر والدین دانشجویان با دانشگاه، برنامه‌ها، رویکردها، تعاملات و هم‌افزایی بیشتر و بهتر دانشجویان و والدین آن‌ها با محیط دانشگاهی، با سخنرانی دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه، دکتر محمود انوشه، روان‌شناس و پژوهشگر، دکتر محمدعلی اسلامی، معاون فرهنگی و اجتماعی، حجت‌الاسلام و المسلمین صادق اکبری اقدم، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و حضور جمعی از دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها در سالن اجتماعات دانشکده مدیریت و حسابداری به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
دکتر معتمدی در ابتدای این همایش که به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برگزار شد، گفت: اوضاع و احوالی که این روزها در غزه می‌گذرد بسیار دردآور و حزن انگیز است. امیدواریم که خداوند ظلم را به ظالمان برگرداند و ملت مظلوم فلسطین بتوانند نجات پیدا کنند.

تلاش می‌کنیم شرایطی را که دانشجویان مستحق آن هستند، فراهم کنیم
وی با بیان اینکه فرصت حضور خانواده‌ها در دانشگاه برای ما مغتنم است، خطاب به خانواده دانشجویان گفت: دانشگاه را خانواده خود بدانید و هر وقت اراده کردید در دانشگاه حاضر شوید. ما و شما هدف مشترکی داریم و آن هم حمایت و کمک به رشد فرزندانمان است که آینده این مملکت از آن‌ها و در دست آن‌ها است. ما تلاش می‌کنیم از هر نظر، شرایطی را که دانشجویان مستحق آن هستند، فراهم کنیم.

دانشگاه علامه‌طباطبائی یکی از دانشگاه‌های سختگیر در انتخاب و گزینش استاد است
رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی تاکید کرد: یکی از دانشگاه‌های سختگیر در انتخاب و گزینش استاد همین دانشگاه است. معیارهای ما در حد بالایی است چون تراز دانشگاه علامه‌طباطبائی تراز بالایی است. بنابراین از لحاظ علمی تضمین می‌کنیم که دانشجویان این دانشگاه، دانش لازم را پیدا کنند و همواره از استادان می‌خواهیم که پاسخگوی دانشجویان باشند تا بتوانند به رشد و تعالی فکری آن‌ها کمک کنند.

وی ادامه داد: تلاش ما در دانشگاه علامه‌طباطبائی این است که از طریق فعالیت‌های مختلف به دانشجویان کمک کنیم تا هویت و شخصیت سالمی را پیدا کنند. شرایط کنونی، بسیار سخت و پیچیده است. نفوذ رسانه‌ها و ارتباطات مختلف، کار را برای ما و شما سخت می‌کند. به همین دلیل لازم است که به طور مرتب با هم در ارتباط و گفت‌وگو باشیم تا بتوانیم به فرزندان و دانشجویان خود یاری برسانیم که از این شرایط به سلامت عبور کنند و شخصیت‌های مفید و موثری برای خود، خانواده، جامعه و نظام مقدس جمهوری اسلامی باشند.

یکی از مشکلاتی که ما با آن روبرو هستیم، تفکر لیبرالیستی است
این استاد دانشگاه گفت: یکی از مشکلاتی که ما با آن روبرو هستیم، تفکر لیبرالیستی است که تا عمق خانواده‌های ما نفوذ پیدا کرده است و گاهی سبب می‌شود فرزندان را به حال خود بگذاریم. در این تفکر که از غرب برای ما به ارمغان آورده شده است، به این دلیل که فرزند به بلوغ می‌رسد، به حال خود رها می‌شود. در آموزه‌های اسلامی به ما گفته شده است که مسائل دینی را به فرزندان آموزش دهید و آن‌ها را برای انجام مسائل تشویق کنید و فرزندان را به حال خود رها نکنید.
وی به مفهوم سندیت در یافته‌های علمی جدید اشاره کرد و افزود: مفاهیمی به نام سندیت وجود دارد که بشر به درستی آنها رسیده است و چون بشر به درستی این مفاهیم رسیده است، پس این مفاهیم باید به نسل بعد منتقل شوند. مفاهیم سندیت، مفاهیمی هستند که درستی آنها مرهون تمدن بشری است.

اولین کسانی که باید مفاهیم سندیت را رعایت کنند، والدین هستند
دکتر معتمدی با تاکید بر اینکه اولین کسانی که باید مفاهیم سندیت را رعایت کنند خود والدین هستند، خاطر نشان کرد: ما فقط از طریق گفتن، بچه ها را تربیت نمی‌کنیم بلکه آنگونه که زندگی می‌کنیم باعث می‌شود که فرزندان ما تربیت شوند؛ یعنی فرزندان ما تحت تاثیر سبک زندگی ما یاد می‌گیرند که چه نگاه و قضاوت‌هایی داشته باشند. 
وی گفت: فضای دل خواستن‌ها و دل نخواستن‌های کنونی باعث شده است که احساس مسئولیت جمعی از جوانان ما کم شود، دچار مشکل شوند و احساس ناامنی کنند؛ زیرا به همان نسبت که خود را از فضای خانواده جدا می‌کنند، کم‌کم از حمایت و امنیت خانواده هم فاصله می‌گیرند. بنابراین ما و شما باید با کمک هم تلاش کنیم تا با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه به سمت حل مشکلات جوانان حرکت کنیم.

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی همایش خانواده و دانشگاه محمود انوشه معاونت فرهنگی و اجتماعی


نظر شما :