در نشست تخصصی «مرجعیت علمی در حوزه علوم انسانی» مطرح شد؛

دستیابی به تمدن نوین اسلامی بدون مرجعیت علمی محقق نخواهد شد

۱۰ آبان ۱۴۰۲ | ۲۳:۳۳ کد : ۲۳۲۷۴ خبر روز
تعداد بازدید:۹۴۹
هشتمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی کمک به حل مسائل کشور و نخستین همایش ملی مرجعیت علمی با عنوان «مرجعیت علمی در حوزه علوم انسانی» به همت معاونت پژوهشی دانشگاه علامه‌طباطبائی و با همکاری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در این دانشگاه برگزار شد.
دستیابی به تمدن نوین اسلامی بدون مرجعیت علمی محقق نخواهد شد

 به گزارش روابط عمومی، هشتمین نشست از مجموعه نشست‌های تخصصی کمک به حل مسائل کشور و نخستین همایش ملی مرجعیت علمی؛ با عنوان «مرجعیت علمی در حوزه علوم انسانی» با حضور دکتر داود حسین‌پور، معاون پژوهشی دانشگاه علامه‌طباطبائی، دکتر سید سروش قاضی نوری، رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور‌، جمعی از اعضای هیئت علمی و صاحب‌نظران دانشگاه علامه‌طباطبائی و نمایندگان مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور به همت معاونت پژوهشی این دانشگاه و با همکاری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در سالن شورای حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد.
دکتر حسین‌پور در ابتدای این نشست گفت: مرجعیت علمی یکی از کلیدی‌ترین موضوعات مهم کشور است که هم از مطالبات نظام،‌ هم مطالبه مقام معظم رهبری، هم برنامه وزارتخانه و هم برنامه پژوهشگاه و دانشگاه است.
وی ادامه داد: مرجعیت علمی سابقه طولانی دارد. اگر به تاریخچه آن برگردیم این مسئله از ۱۹۴۵ به بعد مطرح شد و بعد از جنگ جهانی دوم هم شدت گرفت. زمانی که علم و دانشمندان قدرت گرفتند، بسیاری از دانشمندان به سبب اعتباری که داشتند، رئیس جمهور، نخست وزیر و وزیر شدند.

معاون پژوهشی دانشگاه علامه‌طباطبائی با اشاره به اینکه موضوع مرجعیت علمی در کشور ما از سال ۱۳۸۴ برای نخستین بار توسط مقام معظم رهبری مطالبه شد، گفت: بعد از آن، مقالات بسیاری در این زمینه نوشته و کارهای زیادی هم در حوزه وزارت بهداشت و درمان هم در حوزه آموزش عالی در کشور انجام شد. همچنین تحقیقات خیلی خوبی انجام شد که از جمع‌بندی آن‌ها چند سوال اساسی در حوزه مرجعیت علمی استخراج شد. 
وی بیان کرد: معنای مرجعیت علمی، ‌ابعاد و مولفه‌های مرجعیت علمی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی، الزامات حرکت به سمت مرجعیت علمی، چالش‌های موجود در این حوزه،‌ راه‌های ارتقای مرجعیت علمی و چگونگی سلطه علم، سوالاتی است که مطرح شد و استادان و صاحب‌نظران باید درباره آن‌ها گفت‌وگو و تبادل نظر کنند تا در نهایت به یک توصیه سیاستی منتج شود.
در ادامه نشست دکتر قاضی نوری به ارائه گزارشی از نحوه طراحی و لزوم برگزاری همایش ملی مرجعیت علمی پرداخت و گفت: از سال ۱۳۸۴ مقام معظم رهبری با بیان اینکه برای دانش باید سراغ شما بیایند، موضوع مرجعیت علمی را مطرح کردند. در این سال‌ها رهبر معظم انقلاب، بارها این موضوع را تکرار کردند که ما باید در علم مرجعیت داشته باشیم تا در موضوعات علمی به سراغ ما بیایند. علی رغم تکرار خیلی زیاد این مفهوم توسط مقام معظم رهبری و بیان مکرر آن در تمام اسناد فرادستی حوزه علم و فناوری، ما هنوز نتوانسته‌ایم آن چیزی که حق موضوع است را ادا کنیم.

وی ادامه داد: از سال گذشته، دفتر نشر آثار مقام معظم رهبری، خیلی جدی موضوع مرجعیت علمی را از نهادهای مختلف مطالبه کرد. جلساتی با دانشگاه آزاد، وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش، معاونت علمی و جلسه‌ای هم با چهارده نفر از روسای دانشگاه‌های وزارت علوم در موسسه نشر آثار برگزار شد و نظرات در سه سطح چیستی،‌ چرایی و چگونگی مرجعیت علمی مطرح شد.
رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور تاکید کرد: این مرکز تلاش می‌کند با برگزاری نشست‌ها و همایش‌های مختلف در زمینه‌های علمی مختلف به ویژه علوم انسانی که موضوع داغی است،‌ نقشه راهبردی دستیابی به مرجعیت علمی کشور را در چهار لایه دستاوردها، شاخص‌ها و بروندادهای خارجی،‌ فرآیندهای مرجعیت و زیرساخت‌های علمی،‌ سازماندهی کند؛ چرا که دستیابی به تمدن نوین اسلامی بدون مرجعیت علمی محقق نخواهد شد.
در بخش دیگری از این نشست، اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، نظرات و مباحث خود را در موضوعات مختلف حوزه علوم انسانی و اجتماعی ارائه دادند.
 

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی مرجعیت علمی معاونت پژوهشی مرکز تحقیقات سیاست علمی


نظر شما :