وزیر علوم؛ تحقیقات و فناوری در اجلاس معاونان اداری و مالی دانشگاه‌ها؛

دانشگاه‌ها از ظرفیت‌های قانونی استفاده کنند

۲۲ مهر ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۰ کد : ۲۳۰۱۲ خبر روز
تعداد بازدید:۸۴۲
وزیر علوم؛ تحقیقات و فناوری در اجلاس معاونان اداری و مالی دانشگاه‌ها گفت: معاونان مالی، اداری و روسای دانشگاه‌ها باید از همه ظرفیت‌های قانونی برای حل مشکلات مالی دانشگاه‌ها استفاده کنند.
دانشگاه‌ها از ظرفیت‌های قانونی استفاده کنند

به گزارش روابط عمومی، دکتر محمدعلی زلفی‌‎گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز در اجلاس معاونان مالی، اداری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور که در دانشگاه علامه‌طباطبائی در حال برگزاری است، اظهار داشت: اگر صادقانه و خالصانه کار کنید و بی‌ریا باشید، خدا کمک می‌کند مشکلی پیش نیاید.
وی با تبریک پیروزی‌های اخیر جبهه مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی تاکید کرد: تنها راه برون‌رفت از مشکل فلسطین، راهکار رهبر معظم انقلاب اسلامی و انتخابات با حضور همه مردم فلسطین است.
دکتر زلفی‌گل با یادآوری یاد شهدا گفت: امنیتی که اکنون داریم مدیون شهدا و جانفشانی کنونی نیروهای مسلح و امنیتی است‌. همه ما باید این را بدانیم. 
وی خطاب به معاونان اداری مالی دانشگاه‌ها گفت: در سیستم اداری و مالی دستور شفاهی نداریم و همه چیز باید کتبی باشد. بنابراین بر قانون تسلط داشته باشید.
دکترزلفی گل یادآور شد: باید از ظرفیت‌های قانونی درست استفاده کنیم. برای نمونه قانون اجازه داده است ۵ درصد بودجه جاری و ۲ درصد بودجه عمرانی در اختیار روسای دانشگاه‌ها باشد، از این ظرفیت استفاده کنید. اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای در دانشگاه می‌افتد که اعتبار لازم برای آن وجود ندارد، از این ظرفیت استفاده و مشکل را سریع حل کنید.
وی افزود: همچنین بحث تامین مالی ظرفیت بزرگی در اختیار ما قرار داده است؛ قانون این اجازه را داده است که دانشگاه تجهیزات بخرد و پول آن را از سازمان برنامه و بودجه بگیرد. از ظرفیت‌های قانون حمایت خانواده و جوانی جمعیت و خیرین هم استفاده کنید.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ما اجازه نداریم مال دیگران را ببخشیم؛ به عنوان معاون مالی اداری تلاش کنید حق الناس همه استادان، دانشجویان و یاوران علمی را بموقع پرداخت کنید. برخی دانشگاه‌ها اکنون همه مطالبات؛ شامل حقوق و پژوهانه را حتی ماهانه پرداخت می کنند.
وی تاکید کرد: معاون مالی و اداری خدمتگزار سایر معاونان است. باید درست، صریح و دقیق عمل کنید. اگر هر کدام از بودجه‌های معاونت‌ها به‌موقع پرداخت نشود، دانشگاه به بیراهه می رود. رعایت نسبت‌های بودجه‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی در پرداخت ها، اولویت‌های نخست مالی و اداری باشد. معاون مالی و اداری هر دانشگاه باید جامع‌الاطراف و به فکر دانشجو، استاد و یاوران علمی باشد و زیست‌بوم دانشگاه را هم مدیریت کند. همچنین باید چند بار قانون بودجه و تبصره‌ها را بخواند و بتواند از ظرفیت‌ها به طور کامل استفاده کند.
دکتر زلفی‌گل با تاکید بر اهمیت ساخت خوابگاه‌های متاهلی، گفت: از ظرفیت و توافق‌نامه‌ها با وزرات راه و شهرسازی استفاده کنید. در بیشتر دانشگاه‌ها، زمین خارج از پردیس مرکزی وجود دارد که می توانیم مشکل مسکن کارکنان را با آن حل کنیم.
وی با اشاره به تخصیص اعتبار پژوهانه برای استادان جدید‌الاستخدام نیز گفت: این اعتبار در بسیاری از دانشگاه‌ها پرداخت شده ولی هنوز تعدادی از دانشگاه‌ها آن را پرداخت نکرده‌اند. همچنین پایه‌های تشویقی با دشواری در هیئت امنا تصویب شده است؛ ولی تعدادی از دانشگاه‌ها هنوز این پایه‌های تشویقی را پرداخت نکرده اند‌. هدف از بازنگری پایه‌های تشویقی این است تا استادانی که بیشتر تلاش کرده اند به نتیجه زحمات خود برسند.
 

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی وزیر علوم اجلاس معاونان اداری و مالی دانشگاه ها دکتر محمدعلی زلفی گل


نظر شما :