بر اساس رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۴؛

دانشگاه علامه‌طباطبائی در فهرست برترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفت

۱۰ مهر ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۰ کد : ۲۲۸۷۶ خبر روز
تعداد بازدید:۴۵۳۱
نتایج رتبه‌بندی تایمز در سال ۲۰۲۴ اعلام شد و دانشگاه علامه‌طباطبائی در فهرست برترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفت.
دانشگاه علامه‌طباطبائی در فهرست برترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفت

به گزارش روابط عمومی، بر اساس نتایج جدیدترین رتبه‌بندی تایمز (رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان)، دانشگاه علامه‌طباطبائی به‌عنوان دانشگاه تخصصی علوم انسانی و اجتماعی کشور، برای نخستین بار در فهرست برترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفت.
بر اساس این گزارش، دانشگاه علامه‌طباطبائی در رقابت با 2 هزار و 673 دانشگاه‌ مطرح جهان، موفق شد در جایگاه 1206 جهان قرار گیرد. همچنین از 75 دانشگاه ایرانی که امسال در این نظام رتبه‌بندی شرکت کردند، تعداد 73 دانشگاه در فهرست قرار گرفتند و مؤسسه آموزش عالی دانش‌پژوهان و دانشگاه صنعت نفت به عنوان دانشگاه‌های «گزارش دهنده» معرفی شدند.
در این رتبه‌بندی دانشگاه صنعتی شریف با قرار گرفتن در بازه رتبه‌ای 350-301 به عنوان رتبه اول جمهوری اسلامی ایران معرفی شده است. همچنین، دانشگاه صنعتی امیرکبیر رتبه دوم و دو دانشگاه علم و صنعت ایران و تهران نیز به صورت مشترک رتبه سوم را کسب کردند. تمام این چهار دانشگاه نسبت به سال گذشته، ارتقاء رتبه داشته‌اند. بدین ترتیب، بهترین رتبه ایران که در سال گذشته 400-351 بوده است، با ارتقای یک بازه‌ای به رتبه 350-301 رسیده است.

 

رتبه دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران

دانشگاه‌هایی که رتبه‌بندی آنها در بازه یکسان هستند همگی هم‌رتبه بوده و ترتیب اسامی ذکر شده در این گزارش، مطابق با سامانه رتبه‌بندی تایمز و بر اساس حروف الفبا (به لاتین) است.


روش‌شناسی رتبه‌بندی جهانی تایمز 2024 در ویرایش بیستم به طور قابل توجهی تغییر کرده و تعداد شاخص‌های مورد استفاده از 13 به 18 شاخص رسیده است. شاخص تحصیل در خارج از کشور در رتبه‌بندی فعلی وزن صفر را دارد که در آینده مورد محاسبه قرار خواهد گرفت. همچون روش‌شناسی پیشین، شاخص‌های عملکردی در 5 معیار کلی آموزش، پژوهش، کیفیت پژوهش، چشم انداز بین‌المللی و صنعت قرار دارند.

 

شاخص‌های مورد استفاده در هر معیار


 

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی رتبه بندی تایمز رتبه بندی دانشگاه های جهان


نظر شما :