به همت بسیج اساتید دانشگاه علامه‌طباطبائی؛

نشست «نقش اساتید بسیجی در تبیین‌گری و جهاد تبیین» برگزار شد / گزارش تصویری

۳۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۱:۵۱ کد : ۲۲۸۰۳ خبر روز
تعداد بازدید:۹۱۲
نشست استادان بسیجی دانشگاه علامه‌طباطبائی با عنوان «نقش اساتید بسیجی در تبیین‌گری و جهاد تبیین»، با حضور رئیس دانشگاه، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و جمعی از استادان بسیجی، در سالن کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد پردیس مرکزی دانشگاه برگزار شد.
نشست «نقش اساتید بسیجی در تبیین‌گری و جهاد تبیین» برگزار شد / گزارش تصویری

به گزارش روابط عمومی، نشست استادان بسیجی دانشگاه علامه‌طباطبائی با عنوان «نقش اساتید بسیجی در تبیین‌گری و جهاد تبیین»، با حضور دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه، حجت‌الاسلام والمسلمین صادق اکبری اقدم، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، دکتر ابوالقاسم فاتحی، مسئول جدید بسیج استادان دانشگاه، مهدی واحدی، معاون دانشجویی و رئیس پیشین بسیج اساتید دانشگاه علامه‌طباطبائی و جمعی از استادان بسیجی دانشگاه، ‌28 شهریور ماه 1402 در سالن کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد پردیس مرکزی برگزار شد.

دکتر معتمدی در این نشست با اشاره به صحبت امام راحل که فرمودند: «دانشگاه کارخانه انسان سازی است»، گفت: اگر دانشگاه کارخانه انسان‌سازی باشد، این موضوع فراتر از انتقال دانش و تجربه، مسئولیت ما را بسیار سنگین می‌کند. البته با وجود همه سختی‌ها باید تلاش کنیم، خروجی‌های دانشگاه، انسان‌های سالمی باشند. انسان‌هایی که در زمان حضور در دانشگاه، صفات و استعدادهای خود را شکوفا کرده‌اند و می‌توانند به جامعه خود خدمت کنند.
وی ادامه داد: ما استادانی که نسبت به نظام جمهوری اسلامی و به ارزش‌های اسلامی اعتقاد داریم، باید با هم همفکری کنیم و از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم تا با برنامه‌ریزی، مسئولیت بزرگی که در قبال یک نسل هوشمند، جوان و پر استعداد بر عهده داریم را به نتیجه برسانیم و در پیشگاه خداوند و شهدا رو سفید باشیم. باید از سستی و هدر دادن زمان فاصله بگیریم و متوجه باشیم که چشم امید رهبری و ملت به ما است.

وی بر پرهیز از دو قطبی کردن فضا تاکید کرد و افزود: ما با تفکر و نگاه ارزشی که نسبت به مسائل داریم، ممکن است در فضای دانشگاه با برخی همکاران، دانشجویان و افراد دیگر مواجه شویم که فکر و نظر متفاوتی دارند. یکی از موضوعات مهم و جدی، فاصله گرفتن و پرهیز از دو قطبی‌سازی بین اعضای هیئت علمی است. البته اختلاف نظر وجود دارد ولی اینکه دو قطبی‌های کاذبی به وجود بیاید که باعث شود نسبت به هم حس ناخوشایند پیدا کنیم، بسیار خطرناک است و همان چیزی است که دشمن می‌خواهد. ما باید با همه ظرفیت، حقانیت و استدلال محکمی که داریم، با رحمت و رأفت نسبت به جامعه و مردم برخورد کنیم.
رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی در ادامه بیان کرد: یکی از کارهای مهمی که باید توسط استادان انجام شود، پاسخ به شبهات ذهنی دانشجویان است. شرایط کنونی جوانان اقتضا می‌کند که ما باید با این نسل جوان ارتباط برقرار کنیم، با ادبیات آنها آشنا شویم، با ادبیات آنها گفت‌وگو کنیم و به آنها کمک کنیم که وجه عقلانی زندگی خودا بارورتر کنند تا بتوانند بهتر زندگی کنند و از ظرفیت‌هایی که دارند به خوبی بهره‌مند شوند.

رئیس پیشین بسیج اساتید دانشگاه علامه‌طباطبائی نیز در این نشست ضمن تبریک به رئیس جدید بسیج اساتید، این مسئولیت را پر افتخار اما گران دانست و گفت: از این پس به‌عنوان یک سرباز، انجام وظیفه خواهم کرد.

وی افزود: موضوع نشست، نقش استادان بسیجی در تبیین‌گری و جهاد تبیین است. محوری‌ترین کنش‌گران جهاد تبیین در کشور، استادان هستند و در میان آن‌ها نیز استادان باورمند و مؤمن به آرمان‌های انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند که اصلی‌ترین نقش را ایفا می‌کنند.
دکتر واحدی خاطر نشان کرد: جهاد تببین که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان واجب عینی نام برده‌اند، اقتضائاتی دارد و کسی که می‌خواهد در عرصه جهاد تبیین نقش‌آفرین باشد باید به این اقتضائات و ویژگی‌ها توجه کند.
وی به سه ویژگی برای جهاد تبیین اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین ویژگی جهاد تبیین این است که کار جهادی برای خداست، ابتدا و انتهای مسیر کار جهادی باید توجه به رضای خدای متعال باشد.
رئیس سابق بسیج اساتید دانشگاه علامه‌طباطبائی، خستگی‌ناپذیری را دومین ویژگی جهاد تبیین دانست و تصریح کرد: خستگی‌ناپذیری در جهاد جز لوازم کار است و سومین مورد از ویژگی‌های جهاد تبیین نیز در میدان بودن است. کار جهادی در حاشیه ممکن نیست.
وی یادآور شد: تببین کردن لوازمی دارد و کسی که تبیین می‌کند باید اهل علم و دانش در آن زمینه باشد؛ چراکه با فقدان و کاستی در دانایی، امر تبیین محقق نمی‌شود.
واحدی مسلط بودن به روش‌ها و فنون تبیین‌گری، بیان و انتقال مطلب را از دیگر خصوصیات جهاد تبیین خواند و گفت: با وجود همه تلاش‌های شما استادان انقلابی، هنوز تا نقطه مطلوب افسری در میدان جنگ نرم و جهاد تبیین فاصله داریم؛ به همین دلیل نیاز است که نسبت خود را با موضوع جهاد تبیین و فعالیت‌های مرتبط به انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی به صورت فردی و یا تشکیلاتی بازتعریف کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین صادق اکبری‌اقدم، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علامه طباطبائی نیز در این نشست گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری، بسیج به معنای حضور و آمادگی در همان نقطه‌ای است که اسلام، قرآن، امام زمان و این انقلاب مقدس به آن نیازمند است. 

وی با اشاره به نقش استادان در موضوع جهاد تبیین، اظهار کرد: کسی که ضعیف باشد، نمی‌تواند به دیگران خدمت کند بنابراین همه ما نیاز به خودسازی داریم و باید بار معرفتی خود را روزامد کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین اکبری‌اقدم با بیان اینکه انسان، نیازمند کسی است که بتواند به او تکیه کند و از او درس و رهنمود بگیرد، گفت: امروزه در دانشگاه آنچه که مهم است، حضور داشتن به موقع و غایب نبودن در صحنه و میدان‌ است. اینکه استادان می‌توانند چه نقش‌ها و وظایفی را اجرا کنند باید همان انتظاری باشد که ما از دیگران برای فرزندان خود طلب می‌کنیم. همان انتظاری که از معلمان در مقابل تربیت فرزندان خود در مدارس داریم، همان انتظار را باید برای دانشجویان و در ارتباط با آنها برآورده کنیم.
وی با اشاره به اینکه توانمندسازی استادان جهت حضور در عرصه‌های اجتماعی و میدان دانشگاه بسیار مهم است، گفت: امیدوارم بتوانیم در نسبت با حاکمیت، به موقع و به هنگام، جهاد تبیین و جهاد علمی داشته‌ باشیم.
مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علامه طباطبائی تصریح کرد: استادان در دانشگاه می‌توانند با ایفای نقش در قالب تربیت علمی، اثر گذار باشند و دانشجویان را تشویق کنند که اگر در آینده مسئولیتی را پذیرفتند، در آن مسئولیت به درستی ایفای نقش کرده و نظام و جامعه را از خود بدانند.
در بخش دیگری از نشست، دکتر ابوالقاسم فاتحی، رئیس بسیج اساتید دانشگاه علامه‌طباطبائی ضمن قدردانی از حضور استادان در نشست، گفت: هدف اصلی از تشکیل نشست این است که ببینیم چگونه می‌توانیم به نظام، رهبری و شهدا خدمت کنیم و همیار رئیس دانشگاه باشیم.

وی افزود:‌ در آستانه سال جدید تحصیلی، نظام، انقلاب و کشور در شرایط خاصی قرار دارد و دانشجویان که سرمایه‌های بزرگی برای نظام و انقلاب هستند، پرسش‌های بسیاری دارند که باید توسط استادان پاسخ داده شوند. 
دکتر فاتحی با بیان اینکه تعداد استادان بسیجی ما در دانشگاه‌ها کم نیست، اظهار کرد: ما می‌توانیم با ظرفیت‌سازی و بسترسازی، همدیگر را پیدا کنیم و با ایجاد روحیه بسیجی به تسهیل‌گری در امور بپردازیم.

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی بسیج اساتید جهاد تبیین نشست استادان بسیجی


نظر شما :