نخستین همایش ویژه هفته پژوهش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برگزار شد

۰۴ دی ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۲۲۵۴ خبر روز فرهنگی و دانشجویی
تعداد بازدید:۶۹۲۴
نخستین همایش ویژه هفته پژوهش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی با حضور دکتر حسن ملکی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، دکتر خورسندی مدیر فرهنگی دانشگاه، دکتر جامه بزرگ مدیر برنامه ریزی و نظارت فرهنگی و کارشناسان حوزه فرهنگی 30 آذر ماه سال جاری در سالن همایش این معاونت برگزار گردید.
نخستین همایش ویژه هفته پژوهش معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از معاونت فرهنگی و اجتماعی در این همایش ضمن رونمایی از دو کتاب با ارزش "برنامۀ عملیاتی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی" و "گزارش عملکرد معاونت فرهنگی و اجتماعی سال تحصیلی ۹۵ - ۹4" از دستاوردهای این بخش دانشگاه و از مقالات برتر با اهداء لوح و هدیه تقدیر بعمل آمد.

دکتر ملکی در ابتدای همایش ضمن تشکر از مدیریت برنامه ریزی به منظور برگزاری اولین مراسم روز پژوهش در معاونت فرهنگی دانشگاه بیان داشت: امیدوارم در سال‌های آینده این مراسم ادامه داشته باشد. وی با اشاره به دستاوردهای این حوزه افزود: ذکر موفقیت ها، اعتماد به نفس می آورد و شکر زبانی و تشکر بر آن لازم است. 

معاون دانشجویی دانشگاه یکی از موفقیت های این حوزه را کسب جایگاه دوم در جشنواره ملی حرکت انجمن های علمی دانشجویی در کرمان برشمرد و اضافه کرد: اولین جشنواره ملی کرسی های آزاداندیشی به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی در آبان ۹۵ و کسب جایگاه اول در این رقابت ها نیز دومین دستاورد بوده است.

 او سومین افتخار برای دانشگاه را در ششمین جشنواره ملی رویش بیان کرد و افزود: دانشگاه علامه طباطبائی در این رقابت ها نیز کانون های دانشجویی در رقابت با ۱۳0کانون دانشجویی از دانشگاه های سراسر موفق به کسب به رتبه اول را کسب کنند و با ۱۶ رتبه برتر ملی در صدر کانون‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی دانشگاه های کشور قرار گیرد.

وی با تقدیر از همکاری بخش های مختلف دانشگاه در به ثمر رسیدن این دستاوردها تصریح کرد: همه این موفقیت ها در زمینه فرهنگ صورت گرفته است و در این خصوص دکتر سلیمی ریاست محترم دانشگاه نیز از این عزیزان تشکر نمودند و این را به عنوان افتخار دانشگاه برشمردند.

کارشناس فرهنگی باید پژوهشگر باشد

دکتر ملکی افزود: همایشی که امروز برگزار شده دارای دو وجه است؛ بُعد اول فرصتی است برای انجام کار علمی که دوستان و همکاران در این معاونت با ارائه ۹ مقاله علمی و کاملا کاربردی پیرامون معاونت فرهنگی دانشگاه علامه طباطبائی نگاشته اند و همه اینها با ارزش اند و به عنوان سند علمی و سند پژوهشی مورد استناد می باشد. 

وی افزود: بُعد دوم که مهمتر است، جنبه نمادین برنامه امروز است و اینکه کارشناس فرهنگی باید پژوهشگر باشد. زیرا اگر پژوهشگر نباشد نمی تواند کارها را پیش ببرد. چرا که ماهیت مسائل فرهنگی پیچیده و چند لایه است و نیاز به پژوهش دارد و ضروری است تا کارشناسان فرهنگی در حد خودشان پژوهشگر باشند. 

کارشناس فرهنگی بدون پژوهش یعنی سرباز بدون سلاح

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با تاکید بر انجام پژوهش در برنامه ریزی و فعالیت های این بخش از دانشگاه بیان داشت: کارشناس فرهنگی بدون پژوهش یعنی سرباز بدون سلاح؛ و کمتر می تواند موثر باشد. وی افزود: کارشناس فرهنگی باید بتواند مسائل را بصورت علمی تحلیل کند و این کار باید بصورت علمی صورت پذیرد، چرا که هسته مرکزی کار علمی و همچنین از ویژگی کار فرهنگی داشتن دلیل و برهان است. دکتر ملکی ویژگی دیگر فعالیت ها در این حوزه را پرهیز از انجام امور به صورت سلیقه ای عنوان کرد و اضافه کرد: امور در این معاونت باید بر اساس اطلاعات موثق و مبتنی بر کار کارشناسی شده باشد و کارشناس فرهنگی باید پژوهشگر باشد و این کار باید بصورت علمی انجام شود.

اسناد بالادستی چتر فلسفی، علمی  و فکری برای معاونت فرهنگی است

دکتر ملکی در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت:  یکی از کارهای مهم در این معاونت نسبت با اسناد بالادستی است. وی تصریح کرد: سند دانشگاه اسلامی، نقشه جامع علمی کشور باید مبنای کار قرار گیرد. در این زمینه کارهایی صورت گرفته از جمله در خصوص راهبرد ۱۴ سند دانشگاه اسلامی پیرامون عفاف و حجاب که در پی تنظیم الگویی از سوی دانشگاه علامه طباطبائی برای سایر دانشگاه های کشور هستیم. وی افزود: اسناد بالادستی چتر فلسفی، علمی  و فکری برای معاونت فرهنگی دانشگاه است. وی خاطر نشان کرد: ممکن نیست کشوری بدون نگاه به اسناد بالادستی به اهداف و آرمان‌ها دست پیدا کند. 

۳۰ آذر مقارن با شب یلدا روز پژوهش برای معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه است

در خاتمه دکتر ملکی با اشاره به نامگذاری روز پژوهش در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیان کرد: ۳۰ آذر هر سال مقارن با شب یلدا روز پژوهش در این حوزه دانشگاه نامگذاری شود. وی با اشاره به جنبش نرم افزاری مورد تاکید مقام معظم رهبری افزود: پرکردن خلا دستورالعمل‌ها و ضوابطی که کشور از جمله مواردی است که کشور به آن نیاز دارد. وی با تاکید بر تولید علم در حوزه دین تصریح کرد: اگر این کار را نکنیم به سوی تمدن اسلامی و زندگی تعالی بخش حرکت نخواهیم کرد. برای رسیدن به اهداف راهی جز ایجاد رابطه و برقرار رابطه با اسناد بالادستی نداریم.

در ادامه مراسم دکتر جامه بزرگ به ارائه مباحثی پیرامون حوزه مدیریت برنامه‌ریزی و نظارت فرهنگی پرداخت. وی مدیریت سیستم؛ سطوح ارزشیابی سیستم؛ تحول فرهنگی و رابطه آن با تحول سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی؛ مهندسی فرهنگی، بازشناسی، آسیب شناسی؛ پالایش و ارتقاء بخش فرهنگ و جهت دهی آن؛ تشریح نقشه مهندسی فرهنگی و ساختار آن را مهمترین مباحث این حوزه برشمرد و تاکید کرد این موراد در برنامه ریزی ها باید مورد تاکید و توجه قرار گیرد.

از دیگر سخنرانان این همایش دکتر خورسندی بود که به مباحث در خصوص چارت سازمانی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و ارائه راهکارهایی در خصوص تقویت  آن نکاتی را یادآور شد و به جمع بندی و ذکر نواقص موجود در چارت سازمانی با توجه به تحقیق میدانی انجام شده پرداخت و نتایج آن را به اطلاع حضار جلسه رساند. 

 در خاتمه این همایش ضمن رونمایی از دو کتاب با ارزش "برنامۀ عملیاتی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی" و "گزارش عملکرد معاونت فرهنگی و اجتماعی سال تحصیلی ۹۵ – ۹4" از دستاوردهای معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی و نیز از مقالات برتر ارائه شده توسط کارشناسان این حوزه با اهداء لوح و هدیه از سوی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تقدیر بعمل آمد.

 


نظر شما :