گزارش تصویری؛

مراسم گرامیداشت دکتر کورش صفوی در دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد

۲۴ مرداد ۱۴۰۲ | ۰۰:۵۰ کد : ۲۲۵۱۸ خبر روز
تعداد بازدید:۲۷۷۶
به مناسبت درگذشت دکتر کورش صفوی، مراسمی با حضور وزیر آموزش و پرورش، رئیس دانشگاه، استادان، کارکنان و دانشجویان دانشگاه علامه‌طباطبائی و خانواده ایشان در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی برگزار شد.
مراسم گرامیداشت دکتر کورش صفوی در دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی، به مناسبت درگذشت دکتر کورش صفوی، استاد بازنشسته گروه زبان‌شناسی دانشگاه علامه‌طباطبائی، 23 مردادماه 1402، مراسمی با حضور دکتر رضامراد صحرائی، وزیر آموزش و پرورش، دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه، معاونان، استادان، کارکنان و دانشجویان دانشگاه علامه‌طباطبائی، استادان دیگر دانشگاه‌های کشور، اعضای انجمن زبان‌شناسی، بسیاری از اندیشمندان و متفکران حوزه زبان‌شناسی و ادبیات و زبان فارسی و خانواده مرحوم دکتر صفوی، در سالن شهید عضدی دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی این دانشگاه برگزار شد.

مراسم یادبود بزرگتری برای دکتر صفوی بعد از بازگشایی دانشگاه برگزار خواهد شد 
در ابتدای این مراسم، گلناز مدرسی‌قوامی، مدیر گروه زبان‌شناسی دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه‌طباطبائی ضمن قرائت متن پیام تسلیت دکتر محمد دبیرمقدم، استاد گروه زبان‌شناسی دانشگاه علامه‌طباطبائی و معاون علمی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، از ابراز همدردی استادان، دانشجویان، کارکنان و سایر افرادی که در این مراسم حضور داشتند، تقدیر کرد و گفت: به نمایندگی از دانشکده و همکارانم از حاضران در این نشست و کسانی که پیام تسلیت ارسال کردند، تشکر می‌کنم. 
وی در ادامه اضافه کرد: بعد از بازگشایی دانشگاه و حضور دانشجویان بعد از تعطیلات مراسم یادبود بزرگتری برای دکتر کورش صفوی برگزار می‌شود. 

هیچ‌وقت خود را نه همکار دکتر صفوی، بلکه شاگرد او می دانستم
در ادامه این مراسم، وزیر آموزش و پرورش که خود عضو هیئت علمی گروه زبان‌شناسی دانشگاه علامه‌طباطبائی است به عنوان شاگرد مرحوم کورش صفوی به سخنرانی پرداخت و افزود: صحبت کردن در مورد دکتر صفوی دشوار است چون شخصیتی بسیار سهل و ممتنع و عجیب و غریبی داشتند. 
صحرائی با اشاره به اینکه فهمیدن دکتر صفوی در عین ساده بودن بسیار دشوار است، اظهار کرد: بنده هیچ‌وقت خود را نه همکار دکتر صفوی، بلکه شاگرد او می دانستم و به کمک او مدارج علمی را در دانشکده به‌صورت پله‌پله طی کردم. 
وی با اشاره به اینکه تکلیف دکتر صفوی با خودش به طور کامل روشن بود، گفت: شما هیچ عکسی از دکتر صفوی نمی‌بینید که در آن اخم به چهره داشته باشد و به یقین لحظه‌ای که از دنیا رفته، خندیده و به‌نظرم هیچ امکانی غیر از این نبوده است. 
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دکتر صفوی رفتن از این دنیا را خیلی عادی می‌دانست، افزود: او در مصیبت‌ها کنار دوستان و همکارانش بود و در حالی که در غم مصیبتی فروریخته بودیم، به سراغ ما می‌آمد و گریه‌هایمان را به خنده تبدیل می‌کرد. 
وی اضافه کرد: دکتر صفوی به معنای واقعی کلمه، معلم بود و هیچ‌کس نشنید که او به خود استاد بگوید و همیشه می‌گفت معلم هستم. 
استاد تمام زبان‌شناسی دانشگاه علامه‌طباطبائی با بیان اینکه دکتر صفوی زندگی را اینگونه آموخته بود که سخت‌ترین مطالب را به ساده‌ترین شکل ممکن بیان می‌کرد، گفت: ای کاش دکتر صفوی می‌بود و می‌دید که شاگردش، وزیر آموزش و پرورش شده و آن چیزی که از تو آموخته سعی می‌کند به دیگران و دانش‌آموزان بیاموزد و برای سواد و علم این کشور بکوشد.
صحرائی خاطرنشان کرد: از خداوند متعال می‌خواهم که بنده را در مأموریت سخت و بسیار دشوار آموزش و پرورش یاری دهد و ثواب آن را نصیب استادانم به‌خصوص مرحوم دکتر صفوی و دکتر حق‌شناس که یاد آن‌ها همیشه در ذهن ماست، قرار دهد.  
هیچ‌کس در سه دهه گذشته همانند دکتری صفوی به زبان و ادبیات فارسی خدمت نکرده است  
دکتر عباسعلی وفائی، معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علامه‌طباطبائی نیز، حضور مشتاقان دکتر کورش صفوی در این یادبود را نشان از فرهیختگی، انسانیت، اخلاق، هم‌زیستی و دانشجو‌پروری او دانست و گفت: دکتر صفوی دارای فضایل اخلاقی و انسانی بی‌مانندی بود و به همین دلیل هم کارگر، کارمند، استاد و دانشجو نسبت به وی ارادت دارند. 
وی با بیان اینکه دکتر صفوی الگوی بسیاری از استادان جوان بوده و هست، افزود: بنده در سال 1367 توفیق شاگردی او را در کلاس درس داشتم. همچنین مدیر برنامه‌ریزی در معاونت آموزشی دانشگاه علامه‌طباطبائی، مدیرگروه زبان‌شناسی، نمایندگی استادان دانشکده و عضویت در هئیت ممیزه از جمله سوابق دکتر صفوی بود که در این مسئولیت‌ها خدمت به همه سرلوحه کارشان بود. 
دکتر وفائی اذعان کرد: با شناختی که از آثار علمی دکتر صفوی دارم معتقدم، هیچ‌کس در سه دهه گذشته همانند دکتری صفوی به زبان و ادبیات فارسی خدمت نکرده است.  
وی با بیان اینکه دکتر صفوی استادی به نام دکتر حق‌شناس داشتند که توانستند بین زبان‌شناسی و ادبیات فارسی، تلفیق، ترکیب و همگرایی ایجاد کنند، گفت: دکتر صفوی پایان‌نامه خود را با عنوان «اساب نظم در شعر فارسی» با راهنمایی استاد حق‌شناس و مشاوره دکتر شفیعی‌کدکنی و دکتر یدالله ثمره انجام دادند و هر کسی می‌داند که آغاز رساله دکتری، یعنی شروع کار علمی و تحقیقاتی است. 
معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علامه‌طباطبائی بیان کرد: اگر امروز نظریه‌های متعدد در  ادبیات فارسی مطرح است و اگر امروز نگاهی نو به بدیع و سبک‌شناسی وجود دارد، همه و همه را باید در آثار دکتر کورش صفوی جستجو کرد.
وی با اشاره به اینکه دکتر صفوی کتابی با عنوان «از زبان‌شناسی به ادبیات» دارند که از منظر زبان‌شناسی، سخنان نویی بیان کرده‌ است، گفت: آثار علمی دکتر صفوی نه تنها موجب ایجاد تلفیقی بین زبان‌شناسی و ادبیات شد، بلکه استادان و دانشجویان بسیاری را نیز به رشته زبان‌شناسی ترغیب کرده است. 
دکتر وفائی با بیان اینکه آثار دکتر صفوی به‌نوعی نگین رشته زبان‌شناسی محسوب می‌شوند که موجب ترغیب و تشویق علاقمندان و البته ماندگاری او است، افزود: ایشان توانستند تقلید‌های مکرر و خسته‌کننده در زبان و ادبیات فارسی را به تحقیق تبدیل کرده و راه نویی در این زمینه بگشایند که نام و یاد او در تاریخ ادبیات فارسی ماندگار خواهد بود.  

خلاقیت خاصی در دکتر صفوی بود که در لحظه به ظهور می‌‌رسید
دکتر مجتبی منشی‌زاده، عضو هیئت علمی گروه‌ زبان‌شناسی دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌خارجی دانشگاه علامه‌طباطبائی به‌عنوان دوست و همکار دکتر صفوی نیز ضمن تشکر از حضور شرکت‌کنندگان در این مراسم، بیان کرد: دکتر صفوی شخصیتی چند بعدی و چند گانه داشت و بسیار باهوش بود. خلاقیت خاصی در وی بود که در لحظه به ظهور می‌‌رسید.

همچنین دکتر شهرام مدرس خیابانی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد و عضو هیئت موسس انجمن زبان شناسی ایران، پیام تسلیت و دلنوشته خود را با عنوان «نامه‌ای به دانشگاه بهشت» قرائت کرد.

دکتر شهین نعمت‌زاده، زبان‌شناس و استاد بازنشسته دانشگاه الزهرا و رئیس سابق انجمن زبان‌شناسی ایران، در ابتدای سخنان خود، پیام تسلیت دکتر رضا نیلی‌پور، استاد زبان‌شناسی و عضو بازنشسته دانشگاه توان‌بخشی و علوم بهزیستی را قرائت کرد.

استاد پرکار و فعال نباید بازنشسته شود
دکتر احمد تمیم‌داری، استاد بازنشسته رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه‌طباطبائی نیز به نمایندگی از استادان بازنشسته به سخنرانی پرداخت و ضمن تسلیت درگذشت دکتر پصفوی به جامعه دانشگاهی، گفت: استاد پرکار و فعال نباید بازنشسته شود بلکه همانند استادان در حوزه‌های علمیه باید تا آخرین نفس به فعالیت علمی و تحقیقاتی بپردازند تا استادان، دانشجویان و محققان از وجود آن‌ها بهره ببرند. استاد که پا به سن بازنشستگی می‌گذارد فعالیت فکری و تحقیقاتی او بیشتر می‌شود. 

گفتی که جهان در نظرت یک شوخی است/ برخیز و بگو که رفتنت هم شوخی است
دکتر راحله گندمکار، عضو هیئت علمی گروه زبان‌شناسی دانشگاه علامه‌طباطبائی نیز در این مراسم به عنوان شاگرد دکتر صفوی، گفت: همه دوست‌داران استاد صفوی بزرگ از ایشان درس‌های ارزشمندی گرفتند اما یکی گران‌بهاترین این درس‌ها، پندی پدرانه به من بود. گاهی اوقات که از ناملایمات زندگی رنجیده خاطر می‌شدم، استاد می‌گفتند؛ «می‌دانی، تنها استعاره‌ای که قلباً باور دارم این بوده که زندگی یک شوخی بزرگ است و اگر تو قلباً به این استعاره باورپذیری داشته باشی، چیزی نمی‌تواند تو را ناراحت کند، می‌خندی و از کنار آن رد می‌شوی».
وی سپس بر اساس همین پند و باور دکتر صفوی، دو بیت شعر را در وصف او خواند:‌ 
گفتی که جهان در نظرت یک شوخی است 
دیوانگی و عاقلی‌اش یک شوخی است 
خندیدی و خنداندی و رفتی ناگاه 
برخیز و بگو که رفتنت هم شوخی است
این استاد دانشگاه و شاگرد دکتر صفوی بعد از سخنرانی خود رو به تصویر دکتر صفوی پرده اصلی سالن تعظیم کرد و گفت: استادم، غم سنگینی نبودتان تا ابد در جان من است و من به پاس تمام لحظه‌های تکرارنشدنی بودن‌تان در برابر شما تعظیم می‌کنم. 
دکتر سید جلال‌الدین کزازی از چهره‌های ماندگار فرهنگ و ادب کشور و استاد بازنشسته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه‌طباطبائی دیگر سخنران این مراسم بود که در زمینه فضایل علمی و اخلاقی دکتر کورش صفوی سخنرانی کرد. 

دکتر صفوی غرق در عالم معنا و سرشار از زندگی بود
دکتر حسین سلیمی، رئیس سابق دانشگاه علامه‌طباطبائی و عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه هم در این مراسم گفت: خیلی دوست داشتم بار دیگر در این سالن و در جمع استادان و دانشجویان صحبتی با هم داشته باشیم اما نه به این مناسبت!
وی تصریح کرد: چیزی که در صحبت همه مشترک بود این است که باورمان نمی‌شود دکتر صفوی از دنیا رفته باشد، چرا که او غرق در عالم معنا و سرشار از زندگی بود. خیلی از ما این مهم را احساس کردیم که وقتی در نتیجه غم و مصیبی وجودمان از زندگی خالی می‌شد در تماس با دکتر صفوی معنی زندگی به درون‌مان منتقل می‌شد. 
دکتر سلیمی با بیان اینکه دکتر صفوی معناشناسی درس می‌داد، و خود در عمق معنای این جهان غوطه‌ور بود، افزود: به دکتر صفوی می‌گفتم شما همیشه شاد هستید ولی در جواب گفت، نزدیک به 8 سال شاد نبودم و این عدم شادی را از خود بروز نمی‌داد ولی وقتی به لحاظ روحی به دانشگاه بازگشت، شادی را به همراه آورد و آن را به همه ما القا کرد. 
وی در ادامه به جلسه انجمن‌های علمی-دانشجویی در 15 سال قبل اشاره کرد و یادآور شد: در جلسه که بنده و دکتر صفوی به عنوان نماینده انجمن‌های علمی با مسئولان وزارت علوم وقت داشتیم، ایشان از معدود دفعاتی بود که تلخ شدند و جلسه را ترک کردند. من بر اساس نکاتی که دکتر صفوی گفته بودند جلسه را ادامه دادم و بعد از ورود دوباره ایشان به جلسه، پیش من آمدند و جلوی پیشانی من را بوسیدند و بنده وقتی رفتن دکتر صفوی را باور کردم که پیشانی و جای آن بوسه درد گرفت. 
رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه با دکتر صفوی هم‌رشته، هم‌درس و هم‌دانشکده نبودم ولی محبت عمیقی در دل ما شکل گرفته بود که جدایی از آن بسیار دشوار است، خاطرنشان کرد: دکتر صفوی نزدیک به پنج بار برای بازنشستگی اقدام کردند که بنده گفتم، حاضر نیستم یکی از سرمایه‌های دانشگاه از دست‌مان برود. 
وی در همین رابطه اضافه کرد: بار آخر که دکتر صفوی برای بازنشتگی اقدام کردند به همراه خانم‌شان به دفتر بنده آمدند و تنها باری بود که گریه دکتر صفوی را دیدم و باز دوباره پیشانی ما را بوسیده و درخواست بازنشستگی کرد که در جواب گفتم، موافقم ولی در صورتی که بنده در دانشگاه نباشم. 
دکتر سلیمی به ساخت کلیپ‌های انگیزشی برای ترغیب دانشجویان برتر کنکور جهت حضور در دانشگاه علامه طباطبائی اشاره کرد و گفت: در یکی از این کلیپ‌ها دکتر صفوی حضور داشتند و به معرفی دانشگاه علامه‌طباطبائی و دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی با آن زبان شیرین خودشان پرداختند که پربیننده‌ترین کلیپ شد. 
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی به سخنان دکتر صفوی در آن کلیپ اشاره کرد و گفت: دکتر صفوی خطاب به دانشجویان گفتند؛ ما از علم هر چه داریم به شما خواهیم داد ولی در دانشگاه ما یک چیز متفاوت است و شاید در جاهای دیگر آن را پیدا نمی‌کنید و آن چیز عشق است. امیدوارم ما در دانشگاه چه آن‌هایی که مسئولیت داریم و چه آن‌هایی که مسئولیت نداریم کاری کنیم که عشق در دانشگاه جاری باشد تا دکتر صفوی نیز همواره در کنار ما حضور داشته باشند. 
دکتر حمیدرضا رحمانی‌زاده دهکردی، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه‌طباطبائی به بیان چند بیت شعر در وصف دکتر کورش صفوی پرداخت. همچنین احمد جاوید‌صدیقی از دانشجویان دکتری رشته زبان‌شناسی دانشگاه علامه‌طباطبائی و اهل افغانستان نیز ضمن بیان سخنان خود، پیام دکتر راحله حمید‌زی از دانشگاه کابل را قرائت کرد.  
در ادامه این مراسم، دکتر شهین نعمت‌زاده زبان‌شناس، استاد بازنشسته دانشگاه الزهرا و رئیس سابق انجمن زبان‌شناسی ایران، دکتر آزیتا افراشی، رئیس پژوهشکده دانشنامه‌نگاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و رئیس انجمن زبان‌شناسی ایران، شاکری‌یکتا به نمایندگی از همکاران و کارکنان غیر عضو هیئت علمی دانشگاه، لیلی شریفی، دانشجوی دکتری زبان‌شناسی دانشگاه علامه‌طباطبائی به نمایندگی از دانشجویان، دکتر یوسف نوظهور، دانشیار رشته فلسفه دانشگاه علامه‌طباطبائی، دکتر غلامحسین کریمی‌دوستان، عضو هیئت علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، دکتر عباسی به نمایندگی از انجمن آموزش زبان و ادبیات انگلیسی ایران، دکتر محمد راسخ‌مهند و دکتر مهرداد نغزگوی‌کهن،‌ استادان زبان‌شناسی همگانی از دانشگاه بوعلی‌سینا همدان، دکتر فریبا قطره، دانشیار گروه زبان‌شناسی دانشگاه الزهرا، دکتر سپیده عبدالکریمی، استاد زبان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر مولود شاگشتاسپی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه‌طباطبائی، و راضیه قبادی «ورودی سال 65» به عنوان شاگردان دکتر کورش صفوی و مریم رمضان‌خانی دانشجوی دکتری زبان‌شناسی به نمایندگی از کارت نارنجی‌ها جوان انجمن زبان‌شناسی به سخنرانی پرداختند.
 

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی مراسم گرامیداشت کورش صفوی دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی


نظر شما :