همایش ملی اخلاق در سیره و سنت امام رضا(ع) برگزار شد

۰۱ دی ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۲۲۳۵ خبر روز فرهنگی و دانشجویی
تعداد بازدید:۶۱۷۶
رئیس اداره فعالیت‌های قرآنی وزارت علوم: دانشگاه علامه طباطبائی مرجعیت علمی در حوزه علوم اسلامی و انسانی دارد
همایش ملی اخلاق در سیره و سنت امام رضا(ع) برگزار شد

به گزارش روابط عمومی،صبح امروز همایش ملی اخلاق در سیره و سنت امام رضا(ع) در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. در این همایش دکتر جعفرپور رئیس اداره فعالیت های قرآنی وزارت علوم، دکتر حسن ملکی معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه، دکتر میرسعیدی رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی و جمعی از استادان و اعضای گروه معارف اسلامی دانشگاه و دانشجویان حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم دکتر حسن ملکی دبیر علمی این همایش در سخنانی عنوان کرد: این همایش و گردهمایی از آنجایی که متعلق به امام رضا(ع) است، دارای اعتبار بسیاری است. حدود ۹۰ مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است که تعداد شش مقاله در این همایش یک روزه ارائه می‌شود.

وی افزود: موضوع همایش، اخلاق است ومنبع و منشور اخلاق الهی، قرآن حکیم است. مبانی اخلاق الهی را باید در قرآن جست‌وجو کرد. شما می‌دانید که خداوند متعال در قرآن سوگندهایی دارد و در آیه های مختلف قسم‌هایی یاد می‌کند.

معاون فرهنگی دانشگاه در ادامه تصریح کرد: در سوره شمس ۱۱ سوگند وجود دارد و دلیل آن، این است که خدای متعال می‌خواهد حقیقتی را بیان کند و بر اساس موضوع همایش امروز این حقیقت «تزکیه نفس» است.

امیدوارم این همایش برای همه سخنرانان و حاضران منشا خیر باشد

دکتر ملکی با بیان این نکته که  مکاتب اخلاقی زیادی در دنیا وجود دارد، اظهار داشت:  آنچه که ما از آن به عنوان اخلاق نام می‌بریم و امام رضا را الگوی آن می‌دانیم، اخلاق الهی است. انسان رستگار در دنیا آبرو دارد و با آرامش زندگی می‌کند.

وی افزود: کسانی که در سیاست و زمینه‌های مختلف وارد فعالیت شوند اما تزکیه نفس نداشته باشند موجب خسران می‌شوند. گاهی اوقات افرادی را در جامعه می‌بینید که به دلیل ضعف هایی که دارند، در عرصه سیاست، قدرت طلبی می‌کنند و حق را به ناحق تبدیل می‌کنند. تعداد قابل توجهی از افراد هم تقویت شده و استوار هستند و وارد عرصه‌های مختلف شده اند و هیچ وقت خود را نباخته اند.

معاون فرهنگی دانشگاه با اشاره به اینکه هر کس در هر عرصه‌ای فعالیت کند اما تزکیه نفس نداشته باشد موجب خسران می‌شود، عنوان کرد: مسئله اخلاق همین مطالبی است که بیان شد و تقوا، رئیس اخلاق است که امیدوارم این همایش برای همه سخنرانان و حاضران منشا خیر باشد.

جعفری پور: استفاده از سیره امام رضا(ع) می تواند در افزایش بینش معنوی و علمی دانشجویان تاثیر مستقیم داشته باشد

در ادامه این همایش، رئیس اداره فعالیت‌های قرانی وزارت علوم درباره برگزاری این همایش در دانشگاه علامه طباطبائی به خبرنگار روابط عمومی گفت: در  بزرگترین دانشگاه علوم انسانی کشور بسیاری از استادان و پژوهشگران برتر کشور مشغول فعالیت هستند و به نوعی دانشگاه علامه طباطبائی مرجعیت علمی در حوزه علوم اسلامی و انسانی دارد.

جعفری پور در ادامه تصریح کرد: نهایتا کمیته ای که در وزارت علوم درباره برگزاری جشنواره ها و همایش ها در دانشگاه‌ها تصمیم‌گیری می‌کند به این نتیجه رسید که دانشگاه علامه طباطبائی به دلیل توان علمی و ظرفیت هایی که دارد می تواند برگزار کننده این همایش باشد.

وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: در حوزه فرهنگ‌سازی سیره ائمه در دانشگاه‌ها در دو سطح دانش بینشی و رفتار می توان کار کرد. استفاده از سیره امام رضا(ع) می تواند در دانشگاه‌ها در افزایش بینش معنوی و علمی دانشجویان تاثیر مستقیم داشته باشد.

همایش ملی اخلاق در سنت و سیره امام رضا(ع) با همکاری وزارت علوم تحقیقات و فناوری، دانشگاه علامه طباطبائی و بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در دانشگاه علامه طباطبائی در حال برگزاری است.

لازم به ذکر است در این همایش یک روزه، علاوه بر سخنرانی مسئولان، مقالات برتر این همایش نیز توسط استادان و دانشجویان ارائه می شود.


نظر شما :