با هدف نوآوری و ایده‌پردازی در مبارزه با مصرف موادمخدر؛

دفتر پژوهشی «پیشگیری از مصرف مواد مخدر در جوانان» در دانشگاه علامه‌طباطبائی افتتاح شد

۱۷ تیر ۱۴۰۲ | ۰۷:۲۲ کد : ۲۲۳۳۹ خبر روز
تعداد بازدید:۷۴۵
دفتر پژوهشی پیشگیری از مصرف مواد مخدر در جوانان، با هدف نوآوری و ایده‌پردازی در مبارزه با مصرف مواد مخدر، در دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه‌طباطبائی افتتاح شد.
دفتر پژوهشی «پیشگیری از مصرف مواد مخدر در جوانان» در دانشگاه علامه‌طباطبائی افتتاح شد

به گزارش روابط عمومی، دفتر پژوهشی پیشگیری از مصرف مواد مخدر در جوانان، با هدف نوآوری و ایده‌پردازی در مبارزه با مصرف موادمخدر، با حضور دکتر علیرضا کاظمی، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، دکتر داود حسین‌پور، معاون پژوهشی دانشگاه و جمعی از روسای دانشکده‌ها، استادان و پژوهشگران، به همت دانشگاه علامه‌طباطبائی و دفتر تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری، در دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی این دانشگاه افتتاح شد.
دکتر حسین پور در ابتدای این آیین گفت: امروزه با مسائلی روبرو هستیم که حل آن‌ها، فقط با اتحاد امکان‌پذیر است. مسائلی که مواجهه با آن‌ها از عهده یک دستگاه یا یک مرکز پژوهشی به تنهایی خارج است و اگر نتوانیم بین علم و عمل و جامعه و دانشگاه ارتباط برقرار کنیم در حل آن مسائل، هیچ‌وقت موفق نمی‌شویم. برخی پدیده‌ها جهان‌شمول و فراگیر هستند و فقط مشکل یک خانواده یا یک دستگاه نیست و چون فراگیر هستند، نیاز است که ذی‌نفعان متعددی را شناسایی کنیم تا نقش خود را در حل این پدیده‌ها ایفا کنند.
وی ادامه داد: بر اساس تفاهم نامه‌های امضا شده، قرار است دانشگاه در نوآوری و کارآفرینی، ایده‌پردازی، حل مسائل کلان و طرح‌های پژوهشی با ستاد تعامل داشته باشد و کارهای موثری را انجام دهد. به همین منظور و در راستای اجرایی شدن تفاهم نامه‌ها، دفتر پژوهشی پیشگیری از مصرف موادمخدر در این دانشگاه راه‌اندازی شده است.
معاون پژوهشی دانشگاه علامه‌طباطبائی با بیان اینکه ما باید بتوانیم مسئولیت اجتماعی خود را در مبارزه با مواد مخدر به انجام برسانیم، افزود: مبارزه با موادمخدر نیاز به مشارکت همگانی از دانشگاه تا دستگاه‌های اجرایی دارد که امیدواریم این کار نتایج خوبی به همراه داشته باشد.
در بخشی دیگری از این آیین دکتر کاظمی با اشاره به آمارهای جهانی در حوزه تولید و مصرف مواد مخدر گفت: چهار بحران کلان محیط زیست، سلاح‌های کشتار جمعی، فقر و شکاف طبقاتی و موادمخدر در سطح دنیا، بشر را تهدید می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه مواد مخدر، هم در بعد قاچاق و هم در بعد مصرف، تهدید کننده است، افزود: در بعد قاچاق موادمخدر پر سودترین مافیای اقتصادی در سطح دنیا است و با سود خالص ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد دلار، بعد از قاچاق اسلحه، رتبه دوم پرسودترین تجارت دنیا را دارد و علی‌رغم همه ریسک‌هایی که در این تجارت وجود دارد، سوداگران مرگ هرگز دست از قاچاق این مواد برنمی‌دارند. 
وی ادامه داد: گزارش های سازمان ملل در سال 2022، درباره وضعیت موادمخدر در جهان، نگران‌کننده و از رشد فزاینده آسیب‌های اجتماعی در سطح جهان حکایت دارد. همچنین مطالعات نشان می‌دهد که شاهد تغییرات الگوی سنی و جنسیتی در بین مصرف‌کنندگان موادمخدر در دنیا هستیم و اعتیاد در بین زنان و دانشجویان رشد داشته است. امروزه شاهد کشت گلخانه‌ای و آپارتمانی مواد مخدر سنتی و تغییر الگوی دسترسی در دنیا هستیم به گونه‌ای که با ورود فضای مجازی و اینترنت، جابجایی موادمخدر به آسانی انجام می‌شود.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه اعتیاد بیماری روحی، روانی، و مادر همه آسیب‌های اجتماعی است، افزود: ۵۵ درصد طلاق‌ها، ۶۵ درصد همسر آزاری‌ها، ۳۵ درصد کودک آزاری‌ها، ۲۵ درصد قتل‌های عمد و ۱۰ درصد جرائم، ریشه در اعتیاد به مصرف مواد مخدر دارند.
وی با با بیان اینکه همه ما باید در مبارزه با مصرف موادمخدر، احساس مسئولیت کنیم، گفت: اولویت ستاد مبارزه با مواد مخدر، پیشگیری از اعتیاد است و معتقدیم در کنار فعالیت‌های مقابله‌ای باید تمرکز بیشتری به اقدامات پیشگیرانه داشته باشیم و همه امکانات را معطوف به این حوزه کنیم.
دکتر کاظمی در ادامه، نداشتن آگاهی و نبود دانش را عامل مهمی در ابتلای افراد به اعتیاد برشمرد و گفت: بسیاری از افراد نمی‌دانند در مقابل با این بحران چه کاری باید انجام دهند، بنابراین لازم است اقدام‌های اساسی و نوآورانه‌ای در حوزه پیشگیری انجام شود.
وی در پایان گفت: در حوزه پیشگیری از اعتیاد، نیاز به فعالیت‌های تحول‌گرایانه، خلاقانه و نوآورانه داریم که اثربخش باشد. تحقق این انتظار از عهده دانشگاه‌ها بر می‌آید، به ویژه دانشگاه علامه‌طباطبائی که تنها دانشگاه تخصصی علوم انسانی و اجتماعی کشور است.

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی ستاد مبارزه با مواد مخدر معاونت پژوهشی دفتر پژوهشی پیشگیری از مصرف مواد مخدر


نظر شما :