پنجمین نشست تخصصی کرسی یونسکو در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد
به گزارش روابط عمومی، پنجمین نشست تخصصی کرسی یونسکو با موضوع «علم در خدمت جامعه، نقش حق دسترسی بر علم» با حضور مجازی «دکتر علی اصغر کیا، رئیس کرسی ارتباطات علم و فناوری در دانشگاه علامه طباطبائی»، «کنستانتینوس تارارس، متخصص برنامه، حقوق و گفت و گوی بین فرهنگی یونسکو»، «آنجلا ملو، مدیر بخش تحقیقات، اخلاق و شمول، بخش علوم اجتماعی و انسانی یونسکو»، «هله پورسدام، استاد تاریخ و حقوق فرهنگی دانشگاه کپنهاگ دانمارک»، «کوادوو آپیاگی، دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه غنا»، «خوان پابلو بوهوسلاوسکی، محقق شورای ملی تحقیقات علمی و فنی آرژانتین» و «مونیکا پلوتزا، دانشیار پژوهشی در دانشگاه لوسرن و مشاور حقوق بشر بر علم»، به همت دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی به صورت مجازی برگزار شد.
این نشست با هدف بسیج تخصص بین رشتهای شبکه دانشگاههای یونسکو برای صحبت درباره استراتژیهایی تقویت اجرای این حق، که برای کاهش نابرابریها و تضمین توسعه پایدار است، برگزار شد.
در این نشست دانشمندان و دانش علمی آنها به دلیل مشارکت در مبارزه با بیماری ها و پیامدهای آن، کشف واکسن ها در زمان بی سابقه و همچنین کمک به حفظ عملکرد جوامع و اقتصاد به طور گسترده مورد تحسین قرار گرفتند. با این حال بیان شد: پتانسیل کامل علم استفاده نشده باقی خواهد ماند، مگر اینکه تعهدی استوار به رویکرد مبتنی بر حقوق بشر، با حق علم در مرکز وجود داشته باشد.
در بخش های دیگری از این نشست بر موضوع اطلاع رسانی و نقش مهم آن در سازمان و اجرای قوی تر این حق و استفاده از پتانسیل آن تأکید شد. کرسی های یونسکو و به طور کلی جامعه دانشگاهی، سهم ارزشمندی در شفاف سازی بیشتر محتوای حق بر علم، افزایش آگاهی از داده های علمی و ادغام آنها در سیاست و توسعه راهبردهایی برای اجرای کامل این حق، افزایش آگاهی از پیامدهای این حق و حمایت از رویکرد حقوق محور برای تبدیل شواهد علمی به سیاست دارند.
در ادامه نشست بیان شد: نیاز به چنین تغییر پارادایمی با دو روند نگرانکننده نابرابری مداوم در دسترسی به دانش علمی و کاربردهای پیشرفت علمی و دور باطل از بین رفتن اعتماد به علم و نقض آزادی علمی و ایمنی دانشمندان تقویت میشود. چنین ملاحظاتی زیربنای فراخوان کشورهای عضو یونسکو در دویست و شانزدهمین جلسه هیئت اجرایی سازمان برای تقویت اجرای توصیه یونسکو در مورد علم و پژوهشگران علمی (2017) بود، ابزاری که دیدگاهی مبتنی بر ارزش از علم را بیان می کند.
هفتاد و پنجمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر (UDHR)، که در سراسر سال 2023 جشن گرفته شد، مناسب ترین فرصت برای افزایش آگاهی در مورد حق محوری مشارکت در پیشرفت علمی و مزایای آن است.
نظر شما :