بازدید رئیس دانشگاه علامه طباطبائی به همراه هیئت علمی و دانشگاهی کشورمان، از دانشگاه های دمشق، حلب و حمص

۲۴ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۶ کد : ۲۲۱۱۲ خبر روز
تعداد بازدید:۱۲۷۱
در بازدید هیئت علمی و دانشگاهی کشورمان از دانشگاه دمشق، حلب و حمص، بر توسعه و ارتقا همکاری‌های علمی و پژوهشی میان دانشگاه‌های ایران و سوریه تاکید شد.
بازدید رئیس دانشگاه علامه طباطبائی به همراه هیئت علمی و دانشگاهی کشورمان، از دانشگاه های دمشق، حلب و حمص

به گزارش روابط عمومی، هیئت علمی و دانشگاهی کشورمان متشکل از معاونان وزیران علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی به همراه رؤسای دانشگاه‌های علامه طباطبائی، فردوسی مشهد، اصفهان و دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین، در یکصدمین سالروز تأسیس دانشگاه دمشق، با حضور در دفتر رئیس این دانشگاه، ضمن تبریک به هیئت رئیسه و استادان دانشگاه، راه‌های توسعه و ارتقای همکاری های علمی و پژوهشی دو کشور را بررسی کردند.
در این دیدار دو طرف با اعلام آمادگی کامل برای ارتقای همکاری‌های علمی و پژوهشی بین دانشگاه‌های ایران و سوریه، بر اهمیت تلاش برای افزایش بورسیه‌های تحصیلی طرف سوری و ایجاد طرح‌های تحقیقاتی مشترک تاکید کردند.
دکتر هاشم داداش پور، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان کشورمان در این نشست با تاکید بر آمادگی کامل برای ارتقای همکاری‌های علمی و پژوهشی بین دانشگاه‌های ایران و سوریه، بر اهمیت تلاش برای افزایش بورسیه‌های تحصیلی برای طرف سوری، ایجاد طرح‌های تحقیقاتی مشترک تاکید کرد.
وی تاکید کرد: به منظور همکاری ما آمادگی داریم ۲۰ دانشجوی سوری را از کارشناسی تا دوره دکترا بورس کنیم تا در دانشگاه‌های ایران مشغول شوند.
دکتر عبدالله معتمدی رئیس، دانشگاه علامه طباطبائی در بخشی از این دیدار گفت: مردم سوریه پیش چشم مردم ایران مردمی شجاع، مقاوم و پیروز هستند و همگرایی سیاسی میان دو کشور در جبهه مقاومت باعث شکست دشمنان سوریه شده است.
وی با اشاره  به ظرفیت ها و توانمندی علمی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: این دانشگاه بزرگترین مرکز تخصصی علوم انسانی در ایران و منطقه است که دانش آموختگان آن شاخص و جایگاه علمی بسیار خوبی دارند. دانشگاه دمشق نیز با ۱۰۰ سال سابقه، دانشگاه مهمی در منطقه است که زمینه همکاری های بسیاری با این دانشگاه وجود دارد.
محمد اسامه الجبان، رئیس دانشگاه دمشق نیز در این دیدار ضمن تشکر از حضور هیئت دانشگاهی کشورمان گفت: دانشگاه دمشق با قدمت یکصد ساله مورد تأیید علمی دانشگاه‌های معتبر منطقه و جهان است و پیش از این نیز با دانشگاه‌های جمهوری اسلامی همکاری‌های فراوانی در زمینه تبادل استاد و دانشجو و رشته‌های مشترک علمی داشته است.
وی افزود: بین دو کشور ظرفیت‌های بزرگی وجود دارد و دانشگاه‌ها می‌توانند با همکاری خود، کمک شایانی به نزدیک تر شدن دو کشور داشته باشند و بر اساس قانون های وزارت علوم سوریه، همکاری‌های مشترک میان دانشگاه دمشق و دانشگاه‌های ایران قابل انجام است. 
هیئت علمی و دانشگاهی کشورمان در پایان این دیدار از دانشکده‌های پزشکی و زبان‌های خارجی دانشگاه دمشق بازدید و با رؤسا، مدیر گروه‌ها و استادان این دانشکده‌ها دیدار و گفت و گو کردند. همچنین این هیئت با حضور در رایزنی فرهنگی ایران، با دانشجویان و هنرجویان فارسی زبان و تحصیل کرده در دانشگاه‌های ایرانی دیدار و درباره مسائل و مشکلات و راه های برون رفت از آنها، گفت و گو  و تبادل نظر کردند.
در بخش دیگری از سفر هیئت علمی و دانشگاهی کشورمان به سوریه، این هیئت از دانشگاه های حلب و حمص بازدید و بر گسترش همکاری های بین دانشگاهی تاکید کردند.
دکتر معتمدی در بازدید از دانشگاه های حلب و حمص گفت: دانشگاه علامه طباطبائی آمادگی دارد استادان دانشگاه‌های سوریه را در قالب دوره های پسادکتری پذیرش کند. همچنین امکان استفاده از ظرفیت مجلات خود را برای پذیرش مقالات استادان و دانشجویان دکتری دانشگاه های سوریه در اختیار این دانشگاه ها قرار دهد تا استادان و دانشجویان بتوانند مقالات خود را به زبان های فارسی، انگلیس و عربی، با رعایت ضوابط هر مجله ارسال کنند.
وی در ادامه با اعلام آمادگی دانشگاه علامه طباطبائی برای کمک به تقویت دوره های آموزش زبان فارسی در دانشگاه‌های سوریه، درباره تبادل دانشجویان زبان فارسی و عربی دانشگاه های دو طرف، بیان کرد: قرار است در هر دوره، 10 دانشجوی برتر زبان فارسی دانشگاه های سوریه برای یک ترم در ایران تحصیل کرده و دانشجویان زبان عربی ایران نیز به مدت یک ترم در دانشگاه های سوریه تحصیل کنند. 

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی دانشگاه های سوریه دانشگاه دمشق دانشگاه حلب دانشگاه حمص


نظر شما :