رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها مطرح کرد؛

مسئله اصلی بشر، علوم انسانی است

۲۱ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۹:۳۲ کد : ۲۲۰۵۳ خبر روز
تعداد بازدید:۱۱۷۹
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، در همایش بین‌المللی «معارف نبوی و چالش‌های جهان امروز» گفت: امیدوارم سیره و سنت مسیر نبوی به درون قالب ها و جوی های دانش ما منتقل شود و برکات آن در حوزه های مختلف علوم انسانی که مسئله اصلی بشر است، جلوه گر شود و ما شاهد اتفاقات، جوشش ها و رویش‌های مناسبی در این حوزه باشیم.
مسئله اصلی بشر، علوم انسانی است

به گزارش روابط عمومی، همایش بین‌المللی «معارف نبوی و چالش‌های جهان امروز»، صبح امروز، 21 خردادماه 1402، به همت دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی، با حضور حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، حجت الاسلام و المسلمین صادق اکبری اقدم، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر داود حسین پور، معاون پژوهشی، دکتر مهدی واحدی، معاون دانشجویی، دکتر محمدعلی اسلامی، سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی، دکتر حسام الدین خلعتبری، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه و دبیر علمی همایش و جمعی از پژوهشگران، اندیشمندان و صاحب نظران داخلی و خارجی در سالن دانشکده حقوق و علم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی به صورت حضوری و برخط برگزار شد.
دکتر رستمی در این همایش اظهار کرد: بشر در هیچ دوره‌ای به اندازه امروز در مسیر پیش روی خود دچار چالش و بحران نبوده است؛ البته در هیچ دوره‌ای هم به اندازه امروز، دانش بشری در بخش ها و قالب های مختلف زندگی، آثار خود را نشان نداده است.  این دوگانه پیشرفت علم و تبدیل علم به فناوری از یک سو و از سوی دیگر رسیدن بشر به مشکلات و ابر چالش ها ایجاب می‌کند که انسان های اهل تامل و دغدغه‌مندان برای پیدا کردن راهکار دوباره به دانش مراجعه کنند تا دریابند که ایراد کار کجا بوده است که ما در هر حوزه ای که پیشرفت کرده ایم در همان حوزه، ردپای نامناسبی از خود به جا گذاشته ایم.


وی افزود: پیشرفت علم در حوزه های مختلف مانند محیط زیست خطرهایی به همراه داشته است. علاوه بر آن سرگشتگی های درونی و سرگشتگی های اجتماعی بشریت را فرا گرفته است و نگاه انسان گرا و فردمحور را به وجود آورده است که بر اساس این نگاه هر فردی خود را مجاز می داند که با توجه به تشخیص و انتخاب شخصی خود رفتار کند. 
حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی تصریح کرد: محیط زیست، بحران‌های فکری و دورنی،زیست اجتماعی، مهاجرت، بیکاری و ... تنها مشکلاتی نیستند که انسان امروز با آن مواجه است بلکه در هر گوشه ای جلوه ای از آسیب ها و بحران ها، زندگی بشر را در بر گرفته است. این مشکلات به تنهایی و با استفاده از عقل قابل حل نیستند.
وی با بیان ابعاد مختلفی از زندگی پیامبر(ص)، تاکید کرد: آنچه به عنوان مسیر پیامبر(ص) به ما رسیده، همگی جلوه‌هایی برای عبور از بحران‌هاست. مواجهه پیامبر(ص) با فقر، غارتگری، استعمار، سلطه‌گری و سلطه‌پذیری، محیط زیست، تعامل با دیگران و ... درس عبرت هستند. سنت پیامبر(ص) و مکتبی که از وی به جا مانده، همه جلوه ها و معبرهایی برای حرکت به سمت مقاصد عالی و عبور از موانع دانی است. همچنین مشعل های فروزان و راهکارهای حیات بخش برای عبور از بحران ها و چالش ها است.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بیان کرد: آنچه که امروز ما بر سر سفره نگران کننده آن نشسته ایم، بخش های فراوانی از آن ناشی از علم امروز بشری است. یعنی هر چه بحران ها بزرگ تر است تکیه بشر به دانش هایی که این بحران ها را به وجود آورده، بیشتر است. البته دانش بسیاری از بحران ها را حل کرده است ولی اینکه بحرانی حل شود و ابربحرانی به جا بماند عاقلانه نیست و نیاز به بازنگری جدی دارد.
وی تاکید کرد: بازگشت به ریشه‌های دانش و منشاهای پاکی که انسان بتواند با آن به طهارتی برسد و بر اساس این طهارت بتواند راهکارهای معطر و بدون عارضه ای را برای دردهای مزمن بشریت پیدا کند، مسیر قطعی است. پیامبر(ص) طبیبی است که به دنبال درمان دردهای بشر است.
دکتر رستمی در پایان گفت: این کاری که در دانشگاه علامه طباطبائی انجام شده، کاری با برکت و تلاش برای پیدا کردن راه حل مشکلات و مسائل از این سرچشمه‌های نورانی است. امیدوارم به برکت این رود زلال، سیره و سنت مسیر نبوی به درون قالب ها و جوی های دانش ما منتقل شود و برکات آن در حوزه های مختلف علوم انسانی که مسئله اصلی بشر است، جلوه گر شود و ما شاهد اتفاقات، جوشش ها و رویش‌های مناسبی در این حوزه باشیم.
 

کلید واژه ها: بحران دانشگاه رهبری دانشگاه معظم رهبری دانشگاه مقام معظم رهبری دانشگاه دانشگاه علامه دانشگاه علامه طباطبائی دکتر دانش بشر


نظر شما :