به همت دانشکده الهیات و معارف اسلامی؛

همایش بین‌المللی «معارف نبوی و چالش‌های جهان امروز» در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد

۲۱ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۱ کد : ۲۲۰۵۲ خبر روز
تعداد بازدید:۱۰۶۶
همایش بین‌المللی «معارف نبوی و چالش‌های جهان امروز» با حضور جمعی از پژوهشگران، اندیشمندان و صاحب نظران داخلی و خارجی، صبح امروز، ۲۱ خردادماه ۱۴۰۲ در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
همایش بین‌المللی «معارف نبوی و چالش‌های جهان امروز» در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی، همایش بین‌المللی «معارف نبوی و چالش‌های جهان امروز»، صبح امروز، 21 خردادماه 1402، به همت دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی، با حضور حجت الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، حجت الاسلام و المسلمین صادق اکبری اقدم، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر داود حسین پور، معاون پژوهشی، دکتر مهدی واحدی، معاون دانشجویی، دکتر محمدعلی اسلامی، سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی، دکتر حسام الدین خلعتبری، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه و دبیر علمی همایش و جمعی از پژوهشگران، اندیشمندان و صاحب نظران داخلی و خارجی در سالن دانشکده حقوق و علم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی به صورت حضوری و برخط برگزار شد.
در ابتدای همایش دکتر خلعتبری، دبیر علمی همایش بین‌المللی «معارف نبوی و چالش‌های جهان امروز» با بیان اینکه جلسه امروز یک جلسه ترویجی است، گفت: این همایش بر مبنای نیاز به راهکارهایی برای چالش های جهان معاصر، مبتنی بر معارف نبوی شکل گرفت. بسیاری از کارهای ایذایی دشمن به جهت کم کاری ما در انتقال معارف نبوی به جوامع، ضریب می‌گیرد. مردم، دشمن چیزی هستند که نمی‌دانند و در روایتی بیان شده است اگر مردم زیبایی کلام ما را بدانند از ما تبعیت می‌کنند. بنابراین زمانی که مجله یکی از کشورها توهینی به ساحت قدس نبوی بیان کرد، جرقه‌ای زده شد تا در این حوزه کاری انجام دهیم.

وی ادامه داد: این همایش که مشتمل بر دو حوزه معارف نبوی و مشکلاتی که امروز گریبانگیر بشر است، با محوریت تحول در علوم انسانی طراحی شده است، حاصل 10 ماه فعالیت و همکاری مستمر و پیگیر دانشکده های دانشگاه علامه طباطبائی با نهادهای مربوط است. نزدیک به 180 مقاله از 50 دانشگاه داخلی و خارجی به دبیرخانه همایش ارسال شد که از این تعداد 140 مقاله برای ارائه در همایش بین‌المللی «معارف نبوی و چالش‌های جهان امروز» انتخاب شد.
در ادامه نشست دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با ارسال پیامی تصویری گفت: سرعت تغییرات و تحولات اجتماعی بسیار سریع است و این تغییرات در عین حال که پیامدهای مثبتی برای بشر داشته، نگرانی‌هایی نیز تولید کرده است. در پرتو توسعه علم و فناوری، اتفاقات پرشتابی انجام می شود که گاهی مطالعه این اتفاقات موضوعیت پیدا می‌کند. به عنوان مثال چالش‌های ناشی از هوش مصنوعی و نگرانی‌های ناشی از پیشرفت علم ژنتیک و اصلاح نژادی نیاز به بررسی و پژوهش دارد. چرا که در اثر این تغییرات، سبک زندگی انسان‌ها، نظام تعلیم و تربیت، نظام سیاسی، فلسفه‌های مضاف و ...، در معرض تاثیر و تغییر قرار می‌گیرند.
وی تصریح کرد: تغییراتی که پرشتاب اتفاق می‌افتد ضمن ایجاد تاثیر در حوزه فناوری، شرایط زیست اجتماعی مردم را نیز تغییر می دهد. در پی این تغییرات، سوالاتی برای بشر مطرح می‌شود که چه به آنها پاسخ داده شود چه پاسخ داده نشود، این مسیر پرشتاب پیش خواهد رفت. 
دکتر معتمدی افزود: وقتی از معارف نبوی و چالش‌های جهان امروز صحبت می‌کنیم می‌خواهیم از ظرفیت معارف نبوی برای حل چالش‌های امروز استفاده کنیم. سرعت تحولات اجتماعی بسیار زیاد است و این امر اقتضا می‌کند سرعت یافته‌ها و برداشت‌های ما از معارف نبوی نیز به همین میزان بالا باشد. به عبارت دیگر ما باید معارف نبوی را پویا کنیم و از آن برای حل چالش‌های خود بهره ببریم.

وی تاکید کرد: در برابر معارف نبوی دو جریان چالش برانگیز برداشت های شخصی و برداشت های متحجرانه وجود دارد. در جریان برداشت‌های شخصی ما قصد داریم افکار خود را داشته باشیم و پشتوانه نظری آن را از معارف نبوی بگیریم و جریان برداشت‌های متحجرانه نیز راه پیشرفت را سد می‌کند و با سیر پرشتاب حرکت علمی در تضاد قرار می‌گیرد. نکته مهم دیگر این است که وقتی از معارف نبوی صحبت می‌کنیم، کسی باید در این زمینه اظهار نظر کند که تخصص لازم را داشته باشد و در عین حال نسبت به دانش بشری نیز مطلع باشد. یکی از موضوعات جدی دیگر نیز که باید به آن توجه شود این است که در این تغییرات چه چیزی تغییر می‌کند. آیا عدالت، صداقت و ارزش های انسانی تغییر می‌کند؟ اینها اموری است که نیاز به تاملات عالمانه دارد.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در پایان گفت: موضوع این همایش بسیار با اهمیت است و می‌خواهد پاسخی برای چالش های امروز ارائه کند. این پاسخ‌ها حتی اگر دقیق و کامل نباشد ادبیاتی تولید خواهد کرد که به متخصصان بعدی کمک می‌کند. لازم است به ابزارها و روش‌های انتشار معارف نیز توجه کنیم چون اگر پاسخ مناسبی به چالش‌ها داده شود ولی در دسترس مخاطب قرار نگیرد اثرگذار نخواهد بود. امروز مخاطب ما در برابر حجم انبوه اطلاعات قرار دارد و ممکن است با دریافت اطلاعات نادرست به او احساس سیری کاذب دست دهد و خود را نسبت به اطلاعات صحیح بی‌نیاز فرض کند. ما باید به این مسئله نیز فکر کنیم که چه کاری باید انجام دهیم تا بتوانیم پاسخ‌هایمان را در این فضا منتشر کنیم تا اثرگذار باشد.
گفتنی است این همایش با محورهای «معارف نبوی، جامعه و اجتماع»، «معارف نبوی، سیاست و حاکمیت»، «معارف نبوی؛اقتصاد و امور مالی»، «معارف نبوی و نهاد خانواده»، «معارف نبوی و علوم قرآنی» و «معارف نبوی؛ ارتباطات و رسانه»، در چهار پنل تخصصی برگزار شد.
 

کلید واژه ها: معارف المللی معارف همایش المللی معارف معارف نبوی معارف نبوی چالش معارف نبوی چالش جهان نبوی همایش المللی معارف نبوی المللی معارف نبوی نبوی چالش


نظر شما :