عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در دانشگاه علامه طباطبائی مطرح کرد:

لازمه پیشرفت کشور، پیشرفت در علوم انسانی است

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۲:۰۵ کد : ۲۱۷۰۲ خبر روز
تعداد بازدید:۱۰۲۲
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه «کارگزار ملت» در دانشگاه علامه طباطبائی گفت: اگر می خواهیم در کشور موفقیت و پیشرفت داشته باشیم، در کنار پیشرفت های صنعتی، پزشکی و کشاورزی باید در علوم انسانی نیز پیشرفت داشته باشیم، چرا که در واقع لازمه سایر پیشرفت ها، پیشرفت در علوم انسانی است.
لازمه پیشرفت کشور، پیشرفت در علوم انسانی است

به گزارش روابط عمومی، دکتر سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور در پنجمین جلسه از مجموعه جلسات «کارگزار ملت» که به همت بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، گفت: به طور معمول کارآمدی با شاخص‌هایی از قبیل پیشرفت صنعتی، کشاورزی و پزشکی سنجیده می‌شود. معتقدم اگر می خواهیم در کشور موفقیت و پیشرفت داشته باشیم، در کنار پیشرفت های صنعتی، پزشکی و کشاورزی باید در علوم انسانی پیشرفت داشته باشیم چرا که در واقع لازمه سایر پیشرفت ها، پیشرفت در علوم انسانی است.
وی ادامه داد: علوم انسانی بنیان های مشترکی دارد. یکی از پیشرفت های غرب در پارادایم خود این بود که اندیشه را  به آنچه ناظر به مسایل کشور خود بوده است، امتداد دادند. غرب توانسته اندیشه خود را امتداد داده و آن را به مسایل جامعه بیاورد و تمدن غرب را شکل داده است. یکی از عقب ماندگی های ما این است که اندیشه را به تمدن ارتباط ندادیم و اندیشه را در اقتصاد، سیاست و فرهنگ امتداد ندادیم. 
این عضو مجمع تشخیص مصلحت با بیان اینکه نگاه پایه ای به علوم انسانی که بتواند مسایل جامعه را حل کند بسیار جدی است، تصریح کرد: یک سوال جدی این است که به چه میزان علوم انسانی در شناخت مسایل و حل آنها کاربرد داشته است؟ به طور مثال وقتی از اقتصاد و قیمت ارز، خودرو و مسکن صحبت می کنیم، باید بررسی کنیم مراکز علوم انسانی در این زمینه چه پاسخی دارند و آیا علوم انسانی می تواند در کشور به مسایل جامعه پاسخ مناسبی بدهد یا نه؟
جلیلی خاطر نشان کرد: اگر می خواهید مسایل کشور به خوبی فهمیده شود و راه حل های درست ارائه و اجرا شود، نمی توان نقش علوم انسانی را نادیده گرفت. سوال دیگر این است که آیا  ما از وضع موجود به وضع مطلوب در استفاده از علوم انسانی حرکت می کنیم یا نه؟ دولت باید دانشگاه را یک ظرفیت برای بهره گیری از علوم انسانی در جهت حل مسایل کشور بداند. اگر دانشگاه و دانشجوی علوم انسانی در این زمینه موثر نیست باید آسیب شناسی شود که چرا شرایط اینگونه شده است. فقط اینطور نیست که صنعت با دانشگاه در ارتباط باشد بلکه سیاست، اقتصاد و فرهنگ هم باید با دانشگاه در ارتباط باشد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه در پاسخ به این سوال که «شاخص های دولت انقلابی» چیست؟ گفت: شاخص های مختلفی برای ارزیابی عملکرد دولت منتخب مردم وجود دارد و این شاخص‌ها برای این است که اگر دولت این شاخص ها را به درستی پیش ببرد از او حمایت و پشتیبانی کرد. اگر در پیشبرد شاخصی دولت عقب بود باید آن را نقد کرد. دانشگاه در این زمینه بسیار می‌توانند موثر باشند. دولت سایه یک گفتمان است و آحاد جامعه در وسع خود باید به روند پیشبرد مسایل جامعه کمک کنند. هر دانشگاهی می تواند یک دولت در سایه باشد و مسایل را رصد و پایش کند.
وی همچنین در پاسخ به نقد یک دانشجو اظهار کرد: رفتارهای پوپولیستی موضوع مهمی است؛ البته برخی نیت خوانی مصداق رفتار پوپولیستی است. اگر به جای تامل در مسئله‌ای، با آن مسئله برخورد شعاری کردیم، رفتار پوپولیستی انجام داده‌ایم. در کشور باید با تامل و بررسی مسایل حل شود و صرف انتشار توییت نمی تواند مشکلات را حل کند.
وی افزود: بحث ما این است که کارنامه چهار ساله کشور به درستی بررسی و نقاط ضعف و قوتش بررسی شود. نمی شود کلی حرف زد و گفت موفق بودیم یا نبودیم. دشمن چهل سال هرکاری می توانسته علیه کشور انجام داده ولی موفق نشده است چون ما قوی بوده ایم و اعتراف کرده در فشار حداکثری شکست فاحش خورده است؛ البته موضوع این نیست که نقاط ضعفش دیده نشود بلکه باید با تقویت نقاط قوت، ضعف ها را برطرف کرد.
وی همچنین با اشاره به اینکه دشمن از اقدامات خود علیه ما دست برنداشته و سعی می کند نقاط قوت ما را بپوشاند، گفت: در این شرایط که در مسائل اقتصادی مشکل پیش آمده است باید بتوانیم براساس نقاط قوت خود آن مشکلات را حل کنیم. کشور فقط مقاومت نداشته بلکه پیشرفت هم داشته است. دشمن می گوید صادرات تجهیزات نظامی ایران می تواند معادلات جنگ در اوکراین را تغییر دهد. خب چرا ما این موفقیت ها را در عرصه خودرو نداشته ایم؟ چون راه حل ها غلط ارائه شده است.
جلیلی ادامه داد: سال۹۲ تجویز داده شد اگر مشکلات را با فلان کشور حل کنیم، مشکلات کشور حل می شود. بر اساس این راهکار، توافق می شود اما طرف مقابل زیرمیز می زند و شرایط اقتصادی بدتر می شود. این راه جواب نداد. این مسائل را باید دقیق دید. اگر راهکار ارائه شده خطا داشت، باید آن خطا اصلاح شود. اینجا دانشگاه می تواند نقش داشته باشد نه اینکه با توییت، مسائل را بالا و پایین کرد.
وی در خصوص مشکلات اقتصادی کشور بیان کرد: تورم خیلی قدیمی است و مخصوص این چهار سال نیست و باید سریع‌تر حل می شد. شش برنامه پنج ساله قبل و شش برنامه بعد انقلاب وجود داشته است که باید این برنامه های آسیب شناسی شود. اینجا رفتار پوپولیستی جواب نمی دهد بلکه موجب مزمن شدن مسائل می شود.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره راهکار حل مشکلات اقتصادی کشور تاکید کرد: باید بر دولت ها نظارت شود که آیا اولویت ها را درست انتخاب می کنند یا خیر. دانشگاه می تواند اولویت ها را تعیین کرده و آنها را با دولت در میان بگذارد. تورم مسئله ناشناخته ای نیست و اگر روی آن تمرکز وجود داشته باشد می تواند این بیماری را درمان کند. دولت باید بر روی مسائل اصلی کشور تمرکز کند.
وی درباره شرایط کشور نسبت به اول انقلاب گفت: امید به زندگی از ابتدای انقلاب افزایش  و مرگ و میر اولاد کاهش یافته است. دور همین میدان آزادی کپرنشین وجود داشت. کشور پیشرفت داشته اما انقلاب به حداقل ها راضی نیست و به قله نگاه می‌کند.

کلید واژه ها: کشور مسایل کشور پیشرفت پیشرفت علوم پیشرفت علوم انسانی پیشرفت صنعتی انسانی علوم انسانی علوم حل


نظر شما :