تشریح عملکرد معاونت پژوهشی دانشگاه در مراسم هفته پژوهش

۲۴ آذر ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۲۱۶۸ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۶۵۰۴
مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران برگزیده دانشگاه با حضور رئیس دانشگاه، معاونان، مدیران حوزه های پژوهشی و اعضای هیئت علمی دانشگاه 23 آذر در محل سالن تربیت بدنی پردیس شماره یک دانشگاه برگزار شد.
تشریح عملکرد معاونت پژوهشی دانشگاه در مراسم هفته پژوهش

در ابتدای این مراسم دکتر حبیب هنری در سخنانی ضمن معرفی چهار حوزه فعال در معاونت پژوهشی عنوان کرد: طرح‌های پژوهشی نسبت به گذشته وضعیت مناسب تری دارد ولی تا وضعیت مطلوب فاصله داریم. وی افزود: در بحث ارتباط با صنعت از میزان  300 میلیون تومان به 5 میلیارد جذب سرمایه رسیده ایم.

به ازای هر سه و نیم عضو هیئت علمی، یک طرح پژوهشی انجام شده است

وی اضافه کرد: به ازای هر سه و نیم عضو هیئت علمی، یک طرح پژوهشی انجام شده است. تلاش داریم در این قسمت هم پژوهش‌های عرض محور را به پژوهش‌های تقاضا محور تبدیل کنیم و با توسعه سامانه اعضای هیئت علمی زمینه رغبت بیشتر برای فعالیت در این زمینه را فراهم نماییم.

دکتر هنری با بیان این نکته که یک تفویض اختیاری درباره طرح‌های پژوهشی به شورای پژوهش دانشکده‌ها صورت گرفته، بیان داشت: در شورای پژوهش شاخص‌هایی مصوب شده است که بر اساس آن اعضای هیئت علمی می‌توانند طرح‌های دانشکده‌ای را در صورت تایید گروه آموزشی و شورای پژوهشی اجرا نمایند.

معاون پژوهشی دانشگاه با اشاره به تشکیل هسته های پژوهشی دانشگاه اظهار داشت: هسته‌های پژوهشی از خلاقیت‌های حوزه پژوهش بود و جا دارد از دکتر احمدوند ( معاون سابق پژوهش دانشگاه) که این بخش را به خوبی هدایت کردند، تقدیر نماییم. وی افزود: در حال حاضر 23 هسته پژوهشی مصوب در دانشگاه فعالیت می نمایند. وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این خصوص افزود: با اصلاح فرآیند، تشویق و ترغیب اعضای هیات علمی و دانشجویان مستعد تلاش شد تا در این هسته‌ها پژوهش‌های کاربردی ارائه گردد.

میزبان بزرگترین نشست سراسری کرسی‌های نظریه پردازی هستیم

دکتر هنری با بیان این نکته که پنج قطب علمی در دانشگاه داریم، عنوان کرد: چهار سالی که برای قطب‌ها تعیین می‌شود به اتمام رسیده و منتظر هستیم که آئین نامه جدید از وزارت علوم ابلاغ شود تا قطب‌ها راه اندازی شوند.

معاون پژوهشی دانشگاه درباره کرسی‌های نظریه پردازی اظهار کرد: کرسی‌های نقد و نظریه‌پردازی از موضوعات و افتخاراتی است که دانشگاه علامه طباطبائی رتبه اول را در سطح کشور دارد و با یاری خدا، اول دی ماه میزبان بزرگترین نشست سراسری کرسی‌های نظریه پردازی هستیم. وی در ادامه افزود: امیدوارم به سمتی پیش برویم که کرسی‌های ترویجی منجر به نظریه پردازی شود.

دکتر هنری بیان داشت: تلاش شده برای ارتقای توانمندی‌های پژوهشی اعضای هیئت علمی، ساز و کارهایی تعیین شود و کارگاه‌های آموزشی در این خصوص تدارک دیده شده است.

در یک سال گذشته 59 طرح با سازمان‌ها اجرایی کشور داشتیم

معاون پژوهشی دانشگاه با اشاره به برگزاری نشست‌های تخصصی در زمینه های مختلف و با مشارکت اعضای هیئت علمی دانشکده های مختلف برای حل مشکلات کشور، تصریح کرد: این نشست‌ها مسئله محور هستند و تلاش کردیم خروجی‌های این نشست‌ها به بسته‌ای سیاستی تبدیل شود و در اختیار بالاترین مقام تصمیم سازی و تصمیم گیری کشور قرار گیرد. وی در خصوص توسعه رابطه دانشگاه با حوزه کاربرد تاکید کرد: در این خصوص نیز ارتباط با سازمان ها و نهادها برای حل مسائل آنان نسبت به گذشته وضعیت بهتری را شاهد هستیم و در یک سال گذشته 59 طرح با سازمان‌ها اجرایی کشور داشتیم که با ساز و کارهای اجرایی که تعیین کرده ایم وضعیت بهتر شود.

دکتر هنری درباره محور فعالیت آینده معاونت پژوهشی دانشگاه، بیان داشت: بحث کیفی سازی محصول را محور فعالیت و در دستور کار قرار دادیم. وی افزود: کیفی سازی مختص یک نفر و گروه به دست نمی‌آید و باید از دل فعالیت تک تک اعضای هیئت علمی به دست بیاید.

قراردادهایی را امضا می‌کنیم که مطمئنیم اجرایی خواهد شد

معاون پژوهشی دانشگاه بحث تجاری سازی ایده‌ها، رویکرد مسئله محور به فعالیت‌ها، توسعه هسته پژوهشی، ارتقای جایگاه واحدهای پژوهشی دانشگاه در بحث ارتباط با صنعت و دانشگاه، راه اندازی مرکز رشد، کارآفرینی و مهارت شغلی دانشگاه، زمینه سازی برای تبدیل کرسی‌های ترویجی به نظریه پردازی و راه‌اندازی ثبت اختراع ملی و بین المللی را از برنامه‌های آینده معاونت پژوهشی برشمرد و عنوان کرد: در بحث همکاری‌های بین المللی تفاهم نامه های مختلفی با دانشگاه‌های خارج از کشور منعقد نموده ایم. وی اضافه کرد: از این پس تلاش زیادی برای عقد تفاهم نامه نخواهیم کرد و قراردادهایی را امضا می‌کنیم که مطمئنیم اجرایی خواهد شد و برای دانشگاه مثمر ثمر خواهد بود.

وی در ادامه به اعتبارات تحقیقاتی اعضای هیئت علمی اشاره کرد و افزود: تاکنون 10درصد اعضای هیئت علمی در همایش‌های بین‌المللی شرکت کرده اند که این آمار، مطلوب است. وی افزود: در سال جاری هفت اعزام در بحث فرصت مطالعاتی داشتیم. وی در خصوص تمهیدات دانشگاه برای بهره مندی دانشجویان از این فرصت ها بیان داشت: دانشجویان مستعد را معرفی کنید تا به فرصت مطالعاتی اعزام شوند.

دکتر هنری در خصوص آینده مدیریت همکاری‌های بین‌الملل، عنوان کرد: تلاش برای اجرایی ساختن تفاهم نامه بین المللی، ایجاد شرایط تسهیل کننده برای استادان به منظور شرکت در فرصت‌های مطالعاتی، راه اندازی رشته‌های مشترک و ورود به نظام های بین المللی رتبه بندی دانشگاه‌ها از جمله اقداماتی است که در این حوزه در نظر گرفته شده است.

ظرفیت افزایش چاپ کتاب های اعضای هیئت علمی را دارا هستیم

معاون پژوهشی دانشگاه مرجعیت ملی و بین المللی در حوزه علوم انسانی، توسعه‌ی شبکه‌های دانشی در شبکه ملی، تکمیل و تجهیز کتابخانه مرکزی دانشگاه، توسعه نیروی انسانی  را از فعالیت های آینده کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه برشمرد و اظهار داشت: به ازای هر پنج عضو هیئت علمی یک کتاب چاپ شده‌است. وی اضافه کرد: گرچه این تعداد کم است، اما ظرفیت برای چاپ کتاب وجود دارد. سامانه‌ای تدارک دیده شده تا سرعت فرآیند چاپ کتاب بیشتر شود. وی در ادامه افزود: در حال حاضر 25 نشریه علمی پژوهشی منتشر می شود و در این حوزه رتبه دوم به  دانشگاه علامه طباطبائی اختصاص دارد و این رتبه حائز اهمیت است. وی تصریح کرد: توصیه این است که بحث راه اندازی نشریات غیر فارسی نیز جدی گرفته شود. 

دکتر هنری تصریح کرد: بین المللی سازی فعالیت‌های انتشارات، نشر مجموعه‌های دانشجویی، تشویق استادان به ترجمه های نفیس و راه‌اندازی کلینیک ترجمه از برنامه‌های پیش روی دفتر انتشارات است. 

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: از همکارانم در حوزه معاونت پژوهشی که با تلاش خود در زمینه حل مشکلات این حوزه تلاش می کنند، تشکر و تقدیر می نمایم.

آن چیزی که در آموزه‌های دینی است، اخلاق نیکو است

در بخش دیگری از این مراسم حجت الاسلام اکبری اقدم  مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی نیز در سخنانی ضمن تشکر از معاونت پژوهشی دانشگاه، عنوان کرد: هر نوع فعالیتی که در راستای تحول، رشد و تعالی علوم انسانی و رسیدن به قله‌های رفیع علمی انجام گیرد به لحاظ اینکه علوم انسانی زیربنا بسیاری از علوم و مسائل در جامعه کنونی است، دارای اهمیت و شایسته تقدیر است. وی افزود: دفتر نهاد مقام معظم رهبری نیز در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد. 

مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری بیان داشت: خداوند در یکی از آیات قرآن پیامبر اسلام را می‌ستاید و ویژگی خلق و اخلاق نیکو و عظیم را برای پیامبر می فرماید. وی افزود: علامه طباطبائی(ره) در تفسیر المیزان این خلق عظیم را به ملکه نفسانی برای پیامبر عظیم الشان اسلام تفسیر می کنند و اشاره می‌کند که پیامبر اسلام هم از لحاظ فردی، سبک زندگی در آداب معاشرت و اجتماعی از این خلق عظیم برخوردارند.

حجت الاسلام اکبری اقدم با تاکید بر اهمیت رعایت اخلاق در دانشگاه اظهار داشت: یک رفتار با اخلاق و تربیتی تاثیری روی دانشجو می‌گذارد که شاید مباحث علمی این تاثیر را نگذارد. وی اضافه کرد: مباحث علمی بخشی بر ذهن تاثیرگذار است اما مباحث اخلاقی و تربیتی بخشی بر دل تاثیر می‌گذارد. وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: امیدوارم بتوانیم بر دل‌های افراد حکومت کنیم.آن چیزی که در آموزه‌های دینی است، اخلاق نیکو است. 

از تمبر دانشگاه علامه طباطبائی رونمایی شد

در ادامه این مراسم با حضور رئیس دانشگاه، معاونان، مدیران حوزه‌های پژوهشی و اعضای هیئت علمی دانشگاه از تمبر دانشگاه علامه طباطبائی رونمایی شد.

این تمبر با نشان نمادهای هویتی دانشگاه از جمله مرحوم علامه طباطبائی (ره)، لگوی دانشگاه و سردر اصلی دانشگاه است که به طور رسمی و در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش از آن رونمایی شد.


نظر شما :