در بازدید رئیس دانشگاه علامه طباطبائی از خبرگزاری فارس بررسی شد؛

دلایل گسستگی دانشگاه و صنعت

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۹:۱۴ کد : ۲۱۵۴۴ خبر روز
تعداد بازدید:۳۶۱
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با حضور در خبرگزاری فارس، مسائلی نظیر دلایل گسستگی دانشگاه و صنعت، بازنگری سرفصل‌های دروس، تأمین خوابگاه‌های متأهلی و دانشجویی، همکاری‌های دانشگاه درمورد مسائل پولی و بانکی، مشکلات حکمرانی و نحوه کمک دانشجویان به دانشگاه را تشریح کرد.
دلایل گسستگی دانشگاه و صنعت

به گزارش روابط عمومی، به نقل از خبرگزاری فارس، حدود ۵۰ روز از سال ۱۴۰۲ را سپری کرده‌ایم و به طور قطع هرکدام از ما در هر حوزه شغلی یا تحصیلی خود برای شروع سال جدید اهداف و برنامه‌های متنوعی در سرمی‌پرورانیم، امسال مقام معظم رهبری در دیدار رمضانی خود خطاب به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر آمایش دقیق رشته‌‌های علمی و پذیرش دانشجو و متناسب‌‌سازی آنها با نیازهای کشور تأکید فرمودند: «برخی رشته‌های علمی در ایران مورد نیاز نیست و شغلی هم برای آنها وجود ندارد، بنابراین باید بر اساس نیاز عمل کنیم».
با توجه به نگاه مقام معظم رهبری به دانشگاهیان دیداری با عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در خبرگزاری فارس داشتیم تا از نقطه نظرات وی در به کارگیری و استفاده از ظرفیت‌ دانشگاه‌ها برای ایده‌های حکمرانی بهره‌مند شویم. 
دانشگاه علامه طباطبائی یک دانشگاه تخصصی علوم انسانی است که حدود ۲۷۰ رشته و بیش از ۵۵۰ عضو هیئت علمی دارد که این افراد از برجسته‌ترین استادان کشور در رشته‌های تخصصی‌شان هستند. ظرفیت تخصصی علوم انسانی در گرایش‌های مختلف از برنامه‌ریزی شهری، جهانگردی، مدیریت، علوم تربیتی، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، حقوق، ارتباطات، بیمه و اقتصاد است که ظرفیت بالایی برای کمک به نظام حکمرانی در کشور دارد. 

 

* نشان دادن اثربخشی و کارآمد بودن علوم انسانی منجر به حل مشکلات اجتماعی می‌شود

فارس: از مشکلات روز و نحوه کمکی که دانشگاه‌ها می‌توانند به دولت داشته باشند برایمان بگویید. 
معتمدی: یکی از جدی‌ترین فعالیت‌هایی که دانشگاه علامه طباطبائی همواره هم در درون دانشگاه پافشاری کرده و هم در برون دانشگاه پیگیری کرده این است که از ظرفیت‌هایی که در اختیار دارد به خوبی استفاده کرده باشد. 
این موضوع را ما از یک زاویه به سود خود دانشگاه می‌دانیم و احساس می‌کنیم یکی از بحث‌هایی که در برنامه راهبردی‌مان توجه داریم، نشان دادن اثربخشی و کارآمد بودن علوم انسانی است که می‌تواند به حل مشکلات اجتماعی کند و فارغ‌التحصیلان می‌توانند متناسب با تخصصان موفقیت‌های زیادی کسب کنند. 

 

* ما روی ارتباط با صنعت مصر هستیم

فارس: این پیوند چگونه صورت می‌گیرد؟
معتمدی: اگر آموزش و پرورش با دانشکده‌های روانشناسی و علوم اجتماعی، وزارت ورزش و جوانان با دانشکده تربیت بدنی، وزارت امور خارجه با دانشکده علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی و نهادی دیگر ارتباط داشته باشند قطعاً هم ما منتفع می‌شویم که دانشگاه و استاد با مسائل میدانی جامعه آشنا می‌شوند و سعی می‌کنند رساله‌های و پروژه‌هایشان متناسب با مشکلاتی باشد که به شکل میدانی با آن مواجه می‌شوند. در غیر این صورت ما در دانشگاه کار خودمان را می‌کنیم و مسؤولان هم در حوزه اجرایی خودشان کار می‌کنند؛ بنابراین ما روی ارتباط با صنعت مصر هستیم و علاقمند به اجرایی شدن هستیم. 
در دانشگاه دفتری با حضور مدیر و مسؤول در قالب ارتقای ارتباط با صنعت قرار دادیم علاوه بر آن یک سری کلان طرح را تعریف کردیم که یکی از آنها اثربخشی علوم انسانی است که مورد حمایت مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته و امسال هم این حمایت مالی ادامه دارد و در حوزه‌های مختلف از آن استفاده می‌کند.
این اواخر گفت‌وگویی با سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی و محمدرضا فرزین رئیس بانک مرکزی که عضو هیئت علمی دانشگاه هم هستند داشتیم که این بزرگواران معتقدند باید ظرفیت دانشکده اقتصاد و مدیریت را در رشته‌های مالی و بانکی پای کار بیاوریم و نشست‌ها و همایش‌های تخصصی داشته باشیم که در قالب کلان داده تعریف شده  که با وزارت اقتصاد به نتیجه برسانیم.
همچنین در جلسه‌ای علیرضا زاکانی، شهردار تهران اظهار علاقمندی کردند و از بنده خواست برنامه‌هایشان را در دانشگاه علامه طباطبائی مطرح و از نقطه نظرات تخصصی استادان این دانشگاه استفاده کنند. در این جلسه اعضای هیئت علمی و گروه‌های جامعه‌شناسی، ارتباطات، اقتصادی و گروه‌های مطالعات شهری و تربیت بدنی حضور داشتند که پیرامون شهر تهران، ترافیک، مسائل آلودگی و نرم افزاری که در کنار مسائل سخت افزاری وجود داشت، گفت‌وگوهایی صورت گرفت.
دانشگاه علامه طباطبائی در حال حاضر نزدیک به ۳ هزار دانشجوی دکتری دارد و این ظرفیت بزرگی است که بتوانیم مسائل اجتماعی جامعه را با این ظرفیت حل کنیم.
در دولت قبل چند خوشه مشورتی با معاون اول رئیس جمهور وجود داشته که این خوشه‌ها همچنان ادامه دارد و به تصمیم‌سازی‌ها کمک می‌کند. دانشگاه علامه طباطبائی در حال حاضر نزدیک به ۳ هزار دانشجوی دکتری داریم و این ظرفیت بزرگی است که بتوانیم مسائل اجتماعی جامعه را با این ظرفیت حل کنیم.
شاید یکی از دلایلی که این اتفاق به خوبی رقم نمی‌خورد این است که در سطح کلان آموزش عالی مقداری پخش و پراکنده است، به عنوان مثال در حال حاضر وزارتخانه‌های مختلف دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های مربوط به خودشان را دارند و قطعاً دانشکده‌هایی که در ذیل بعضی از وزارتخانه‌ها ایجاد شده باعث شده تا آموزش عالی یکپارچه نباشد.

 

* در سال‌های اخیر اخذ مدرک دکتری در ایران به راحتی اتفاق می‌افتد

فارس: این موضوع چه صدمه‌ای به نظام آموزش عالی می‌زند؟
معتمدی: این دانشکده‌ها نمی‌توانند به عنوان هاب مرکزی از ظرفیت‌ دانشگاه‌های دیگر استفاده کنند. در سال‌های اخیر گرفتن مدرک دکتری در ایران به راحتی اتفاق می‌افتد و بسیاری از مدیران احساس می‌کنند می‌توانند پژوهشگر باشند این امر موجب می‌شود سطح کار پایین بیاید و از ظرفیت‌های علمی کارمان به خوبی استفاده نکنیم.
دانشگاه‌های صنعتی ظرفیت‌های بسیار مضاعفی دارند. دانشگاه‌های مختلف براساس برند و رنکی که دارند دانشجویان مستعدتری دارند و می توانند راهکارهای اساسی‌تری برای حل مشکلات ارائه کنند.

 

* کارورزی نیازمند مقررات، قوانین و الزامات قانونی است

فارس: یکی از دلایل گسستگی بین دانشگاه و صنعت عدم حضور فارغ‌التحصیلان در محیط کار است، آیا این موضوع به فضای دانشگاه‌ها مربوط می‌شود یا خیر؟
معتمدی: این موضوع شامل کارورزی می‌شود. کارورزی نیازمند مقررات، قوانین بالادستی و الزامات قانونی است که می‌تواند به گونه‌ای طراحی شود که ما را به سمت پیوند صنعت و جامعه سوق دهد. اگر الزام ایجاد شود که وزارتخانه‌ها و نهادها یک ترم به صورت علمی از دانشجویان به عنوان کارورز استفاده کنند تا دانشجویان دیده شوند قطعاً ارتباط با صنعت هم بیشتر می‌‌شود.

 

* تجمیع دانشگاه‌های مختلف در وزارتخانه‌ها الزام قانونی ندارد
فارس: یعنی خود دانشگاه نمی‌تواند این کار را انجام دهد؟ 
معتمدی: باید الزامات قانونی و ساختارهایی داشته باشیم به عنوان مثال دانشجویان یا فارغ‌التحصیلان بیمه یک ترم در واحدهای بیمه حضور یابند و آموزش ببینند. این قانون در برنامه توسعه هفتم می‌تواند قرار بگیرد و الزامات قانونی ایجاد کند و این طریق زمینه قانونی کردن را براساس نهادهای مرتبط فراهم کند. هر حال حاضر هیچ هیچ جای قانون هیچ الزامی وجود ندارد و تجمیع دانشگاه‌های مختلف در وزارتخانه‌ها الزام قانونی ندارد که آسیب‌هایی را به همراه داشته است.

 

* هدف‌مان راه‌اندازی مراکز نوآوری و کارآفرینی در تمام دانشکده‌هاست

فارس: شما هم در دانشگاه علامه راهکاری برای ایجاد ارتباط با صنعت دارید؟
معتمدی: در دانشگاه علامه طباطبائی هدف‌مان برای برقراری ارتباط با صنعت، گسترش مراکز نوآوری و کارآفرینی است. تقریباً در همه دانشکده‌ها مراکز نوآوری و کارآفرینی راه‌اندازی می‌کنیم که دانشجویان بتوانند متناسب با تخصص‌ و ایده‌ها‌یشان و همفکری اساتید واحدهای فن‌آور (فن‌آور نه به معنای تولید سخت افزار) بلکه با  توجه به جنس علوم انسانی که می‌تواند در خدمات نرم‌افزاری باشد خدماتی ارائه دهند.
به عنوان مثال دانشجویان رشته گردشگری دانشگاه علامه واحدی تحت عنوان گردشگری سلامت راه‌اندازی کرداه‌اند که در یکی از مراکز رشد مستقر هستند؛ البته گروه‌های دیگری هم داریم که متناسب با تخصصی که دارند در مراکز رشد فعال هستند. درواقع مراکز نوآوری و کارآفرینی ایجاد کردیم تا دانشجویان سال آخر بتوانند در دانشکده خودشان مشاوره و راهنمایی بگیرد و دانش‌هایی همچون بازاریابی و ارتباط بیاموزند و بعد به مرکز رشد می‌روند و در آخر هم که به بلوغ بیشتری رسیدند به پارک و علم و فناوری می‌روند.

فارس: چند درصد از دانشجویان این پروسه را طی می‌کنند؟
معتمدی: در حال حاضر در شروع کار هستیم و نسبت خیلی بالایی نداریم ولی افق‌ها روشن است. در حال حاضر ۲ مرکز رشد در جهان کودک و یک مرکز در کنار دانشگاه داریم که تقریبا شاید بالای ۶۰-۵۰ واحد فناور مختلف را در خود جای داده‌اند.

فارس: چند درصد از دانشجویان شما به این نتیجه رسیدند که می‌خواهند چنین کاری کنند؟ 
معتمدی: چون در شروع کار هستیم شاید نسبت به نسبت جمعیت فارغ‌التحصیلان خیلی بالا نباشد ولی این موضوع با جدیت تعریف می‌شود و در دانشکده‌ها مراکز نوآوری و کارآفرینی نداشتیم که خوشبختانه در حال ایجاد و راه‌اندازی هستیم. در حال حاضر این کار در ۵-۴ دانشگاه تجهیز شده و مابقی نیز در حال تجهیز هستند و که این موضوع باعث گره خوردن دانش تخصصی با جامعه است.

 

* بخشی از دروس باید از حالت نظری بیرون بیایند و مهارتی شوند

فارس: آیا بحث بازنگری سرفصل‌های آموزشی هم می‌تواند در این زمینه مثمر ثمر باشد؟
معتمدی: بله؛ بحث بازنگری سرفصل دورس را هم در دستور کار داریم. در این زمینه رفتن به سمت دروس مهارتی، عملی، کاروزی‌ها و کارآموزی‌ها تأکید می‌شود. دروس باید از حالت نظری بیرون بیایند و مقداری مهارتی شوند. 

 

* برقراری ارتباط دانشجویان با وزارتخانه‌ها

فارس: در این زمینه هم مرکز خاصی راه‌اندازی کرده‌اید؟
معتمدی: بله؛ مرکز مهارت‌ آموزی و آموزش تخصصی داریم که با استقبال خوب دانشجویان مواجه است. دانشگاه سعی می‌کند از طریق تغییر سرفصل‌ها و فعالیت در مراکز نوآوری، کارآفرینی و آموزش مهارتی بتواند پیوندی با مؤسسات یا نهادهایی که متناسب با تخصصی دانشجویی است ارتباط برقرار کند. مثلاً دانشجوی حقوق و علوم سیاسی بتواند با وزارت امور خارجه و قوه قضاییه و دانشجوی ارتباطات بتواند با خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها ارتباط داشته باشند. در قالب یک برنامه‌ راهبردی از رؤسای دانشکده‌ها خواستیم که هر رئیس دانشکده شرکای نهادی خود را پیدا کرده و با آنها ارتباط برقرار کند که خوشبختانه بخشی از این برنامه راهبردی محقق شده است.

 

* حضور اعضای هیئت علمی در کنفرانس‌های خارجی به صفر رسیده است

فارس: کمی از بدهی‌ها و شرایط بودجه دانشگاه برایمان بگویید.
معتمدی: این موضوع چند وجه دارد. ظرف یکی دو سال اخیر صحبت‌هایی درباره همسان‌سازی حقوق و دستمزد اساتید و دانشمندان است تا نیازهای معیشتی آنها را در ردیف افرادی قرار دهیم که به لحاظ معرفتی و تخصصی در این حد نیستند که به نظرم این یکسان‌سازی عدالت نیست.
ظرف یکی دو سال اخیر صحبت‌هایی درباره همسان‌سازی حقوق و دستمزد اساتید و دانشمندان است تا نیازهای معیشتی آنها را در ردیف افرادی قرار دهیم که به لحاظ معرفتی و تخصصی در این حد نیستند که به نظرم این یکسان‌سازی عدالت نیست.
این موضوع باعث بروز مشکلاتی می‌شود، کما اینکه در سال‌‌های اخیر توان قدرت خرید اعضای علمی پایین آمده و اتفاقات ناخوشایندی برای این افراد رخ داده است. در حال حاضر حضور اساتید و اعضای هیئت علمی برای شرکت در کنفرانس‌های خارجی به صفر رسیده است.

فارس: چرا؟ 
معتمدی: حقوق اعضای هیئت علمی کفاف تهیه بلیت هواپیما، هزینه اسکان یا ثبت‌نام را به اعضای هیئت علمی نمی‌دهد و از طرفی دانشگاه هم نمی‌تواند از این اساتید حمایت کند.

 

* از بین رفتن تعاملات علمی اساتید و اعضای هیئت علمی با دانشمندان جهان

فارس: این موضوع چه عواقبی دارد؟
معتمدی: اینکه ما به روز نیستیم، هیئت علمی ما به روز نیست و تعاملات علمی‌اش را با دانشمندان جهان از دست می‌دهد و نمی‌تواند در محافل علمی حرف و نظراتش را بیان کند و این امر باعث می‌شود دیگران او را نشناسند. 
البته ممکن است اعضای هیئت علمی و اساتید دیدگاه‌ها و نظراتشان را از طریق مجلات بیان کنند. ولی ارتباطات حضوری بسیار متفاوت است و در همین رفت و آمدها و دیدارها می‌توانیم با دانشمندان حوزه‌ کاری‌مان آشنا شویم و تبادل اطاعات خوبی داشته باشیم.
در تمام دنیا کسانی جزو دانشمندان و محققان هستند که از جایگاه بالاتری به لحاظ اجتماعی و اقتصادی برخوردار هستند و به جای اینکه دغدغه معیشتی داشته باشند دغدغه‌های علمی دارند. متأسفانه بخش زیادی از همکاران هیئت علمی ما دغدغه معیشتی دارند و علی رغم کمک‌های خوبی که در سال گذشته و امسال در قالب جهش علمی و پایه‌های تشویقی طراحی که محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ارائه دادند تا اعضای هیئت علمی بتوانند تا ۶۰ پایه تشویقی دریافت کنند اما واقعیت این است که این فاصله، فاصله زیادی و ما همچنان نگران هستیم. به نظرم باید حقوق و دستمزد اعضای هیئت علمی با نگاه متفاوتی حل شود. شاید یکی از بحث‌هایی که می‌تواند به این موضوع کمک کند حذف مالیات پلکانی است که مناسب نیست و شاید حذف مالیات پلکانی بتواند مقداری ایجاد رضایت کند.

 

* امسال گشایش‌های مالی خوبی برایمان اتفاق افتاده است

فارس: از مشکلات مالی دانشگاه هم برایمان بگویید.
معتمدی: سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ سال‌های سختی برای دانشگاه بود. خدا رو شکر امسال شرایط بهتر شده و در اسفند ۱۴۰۱ با تلاش‌‌های وزیر علوم و مساعدت‌های سازمان برنامه و بودجه گشایش‌های مالی خوبی اتفاق افتاد. تخصیص اعتبار اکثر دانشگاه‌ها بیش از صددرصد بود که این موضوع کمک کرد دانشگاه‌ها بتوانند مقداری از بدهی‌هایشان را پرداخت کنند.
در دانشگاه علامه طباطبائی توانستیم بخشی از بدهی‌های را از سال ۱۳۹۵ تا نیمسال دوم ۱۳۹۹ پرداخت کنیم اما بدهی‌های ۱۳۹۹ به بعد همچنان باقی ماند. این بدهی‌ها مربوط به حق‌التدریس اعضای هیئت علمی، تغذیه دانشجویی، مطالبات پژوهشی اعضای هیئت علمی و مطالبات پیمان‌کاران است.
نزدیک به ۵۰ میلیارد  بدهی در حوزه دانشجویی داریم که مربوط به بحث تغذیه، بدهی به پیمانکار و فروشگاه اتکا است. هزینه‌های تأمین غذا با اعتباراتی که دانشگاه دریافت می‌کند تناسبی ندارد، بدهی به پیمانکار سلف و فروشگاه‌هایی که مواد غذایی دانشگاه را تامین می‌کنند آنقدر افزایش پیدا کرده است که از سوی پیمانکار و این مراکز فروش تحت فشار هستیم.
خدا را شکر با گشایش‌های خوب مالی که در سال جاری فراهم شده امیدوارم بتوانیم بخشی از بدهی‌های را پرداخت کنیم و اگر این گشایش‌های محقق شود بتوانیم از اول مهرماه به روزتر باشیم و نگاهمان به گذشته نباشد ولی با این وجود بخشی از بدهی‌های قبلی همچنان باقی مانده است.
دانشگاه‌ها بخشی از هزینه‌هایشان را از محل کمک‌های دولت دریافت می‌کنند و بخش دیگر را از محل درآمدهای اختصاصی تأمین می‌کنند. ممکن است دانشگاه‌های صنعتی به دلیل توان انجام پروژه‌های بزرگی که دارند درآمدهای اختصاصی‌شان مناسب باشد تا بتوانند بخشی از مسائل‌شان را حل کنند. اما دانشگاه علامه طباطبائی که دانشگاه علوم انسانی است سهم قراردادهای پژوهشی که از نظر تعداد هم کم نیست و نسبت به سال گذشته هم چندبرابر شده ولی مبلغ ناچیزی دارد. قراردادهای پژوهشی جزو قراردادهایی است که درآمد حاصل از آن مختص استاد است و دانشگاه فقط یک بالاسری ۲۰ یا ۲۰ درصدی دارد و عدد قابل قبولی نیست که بتوان از آن استفاده کرد.

 

* هزینه‌ خدمات رفاهی که به دانشجویان ارائه می‌دهیم بیشتر از پولی است که از آنها دریافت می‌کنیم

فارس: با این اوصاف عمده‌ترین درآمد دانشگاه  شما از کجاست؟
معتمدی: عمده‌ترین درآمدمان از محل شهریه‌های دانشجویی است. در مجموع عددی که دانشگاه از دانشجویان می‌گیرد عدد خوبی نیست و گاهی اوقات شهریه‌ای که دریافت می‌کنیم با هزینه‌هایی که صرف دانشجو می‌کنیم قابل قیاس نیست. به عنوان مثال اگر بحث آموزش را مجانی تصور کنیم گاهی اوقات هزینه خدمات رفاهی که به دانشجویان تعلق می‌گیرد خیلی بیشتر از پولی است که از آنها دریافت می‌‌کنیم. علی ایحال این مشکلی است که نگاهی بوده که کمک کرده تا به دانشجویان کمک کنیم و ما علاقمند هستیم این کمک استمرار پیدا کند و نیاز به منابعی هستیم که مشکلات‌مان را حل کنیم.

 

* صندلی خالی در دانشگاه نداریم

فارس: از صندلی خالی‌ها و چگونگی به روز رسانی سرفصل‌ رشته‌های تحصیلی برایمان بگویید.
معتمدی: صندلی خالی در دانشگاه نداریم، در بحث به‌روزرسانی رشته‌های تحصیلی که چندی قبل مقام معظم رهبری روی آن تأکید کردند اقدامات خاصی انجام داده‌ایم. درواقع اراده دانشگاه و اراده وزارت علوم بحث بازنگری بوده، وزارت علوم به طور قاطع سال گذشته به دانشگاه اعلام کرده بود برنامه‌هایی که بیشتر از ۱۰ سال از تعلیق‌شان گذشته اگر بازنگری نشوند دیگر امکان جذب دانشجو ندارند و دانشگاه‌ها را ملزم به بازنگری کردند؛ یعنی در دولت جدید، دانشگاه‌ها به سمت بازنگری برنامه‌‌های درسی رفتند که در این صورت ممکن است گاهی اوقات عنوان رشته، سرفصل‌هاف و منابع به طور کامل تغییر کند.

 

* ۷۰-۶۰ درصد از رشته روانشناسی دانشگاه بازنگری شده است

فارس: در حال حاضر رشته‌ای دارید که در حال بازنگری باشد؟
معتمدی: بله؛ در حال حاضر رشته روانشناسی دانشگاه علامه طباطبائی در دست بازنگری نهایی است و حدود ۷۰-۶۰ درصد از آن تغییر کرده که در قالب یک پروژه بزرگ بود که در ابتدا برای انجام این کار از نظرات اساتید دانشگاهی، فارغ‌التحصیلان و دانشجویان نظرسنجی کردیم و با یک کار میدانی، تحقیقاتی انجام شد که متناسب با آن رشته مورد نظر بازنگری شد.
البته گاهی اوقات بعضی از رشته‌ها نیاز به بازنگری ندارند و بعضی هم مورد حمایت مالی قرار نمی‌گیرند تا بازنگری شوند. به عنوان مثال در دانشگاه علامه توانسته‌ایم رشته کارشناسی روانشناسی را در قالب پروژه تحقیقاتی با پرسش و پاسخ از مدیرگروه‌ها،‌دانشجویان و اساتید دانشگاهی سراسر کشور به مرحله‌ای برسانیم که طبق نظر آنها برنامه درسی جدیدی انجام دهیم که ان‌شاءالله به مهر ماه برسد.
همچنین در برنامه‌ بازنگری به رشته‌های جدیدی رسیدیم و رشته روانشناسی ترافیک و حمل و نقل نیز تالیف و سرفصل‌های نوشته شد که رشته مفیدی است و بحث‌های خطای انسانی را در جریان حمل ‌و نقل به حداقل می‌رساند. البته رشته‌های دیگری که در دانشگاه بازنگری یا طراحی شده با جدیت هرچه تمام‌ در حال پیگیری است. نسبت به رشته‌های قدیمی هم ملاحظاتی داریم و از رشته‌های جدیدی که بتواند به ما کمک کنند استقبال می‌کنیم. در سرفصل‌های روزانه مشکل نداریم اما ممکن است در پردیس دانشگاه رشته‌ای با استقبال کافی مواجه نشود و قطعا این گزینه جزو گزینه‌های تغییر یا حذف‌ ما قرار می‌گیرد.

* ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکونی برای استادان جوان، اعضای هیئت علمی و کارکنان 

فارس: چه برنامه‌ای برای تأمین خوابگاه‌های دانشجویی و متأهلی دارید؟ 
معتمدی: تفاهم‌نامه همکاری و مشارکت در طرح ساخت و سرمایه‌گذاری با هدف ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکونی برای تأمین مسکن استادان جوان، اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه علامه طباطبائی، و چهار هزار واحد خوابگاه‌های دانشگاه برای دانشجویان، در اراضی متعلق به دانشگاه علامه طباطبائی، بین دانشگاه و شهرداری تهران منعقد کرده‌ایم.
البته ناگفته نماند ساخت خوابگاه دانشجویی به ظرفیت ۴ هزار نفر که ۲ هزار نفر برای دختران و ۲ هزار نفر برای پسران، مسکن استادان با ظرفیت ۱۵۰۰ واحد و خوابگاه متأهلی با ظرفیت ۱۰۰ واحد را در دستور کار قرار دادیم که ان‌شاءالله با حمایت شهرداری این پروژه هرچه سریعتر انجام می‌شود. مدت زمان تفاهم‌نامه از زمان امضا ۴ سال تعیین شده و در صورت توافق طرفین قابل تمدید خواهد بود.
خوابگاه‌های متأهلی در مجموعه ۲ هزار متری واقع در سایت شماره دو روبروی مجموعه آزادی است و یک خوابگاه هم در شمال دانشگاه علامه با ظرفیت هزار متر داریم که دخترانه و پسرانه است. مصوبه هیئت وزیران مبنی بر تجمیع دانشکده‌ها و خوابگاه‌هایی که در شهر تهران پراکنده هستند داریم و دنبال تجمیع‌‌شان هستیم.

 

* همکاری دانشگاه علامه طباطبائی و وزارت اقتصاد درمورد مسائل پولی و بانکی

فارس:  شنیده‌ایم که قرار است توافق‌نامه‌ای هم در حوزه پولی و بانکی داشته باشید؟ کمی از این توافق نامه برایمان بگویید.
معتمدی: با توجه به شعار سال «رشد تولید و مهار تورم» و ظرفیت‌های دانشگاه علامه طباطبائی توافق‌‌نامه‌ای در حوزه مسائل اقتصادی با وزارت اقتصادی داریم. در نشستی که با سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی داشتیم قرار شد فعالیت‌هایی در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و کارشناسی داشته باشیم که منجر به توصیه‌های سیاستی و راهکارهایی برای وزارت اقتصاد شود که این هم مبتنی بر درخواست و انعکاس مشکلاتی که وزارت اقتصاد می‌دهد، است.
بیشترین همکاری بین وزارت اقتصاد و دانشگاه علامه طباطبائی درمورد مسائل اقتصادی،‌ مالی، بانکی و پولی است و سعی می‌کنیم از ظرفیت دانشجویان دکتری در این زمینه بیشتر استفاده کنیم.
 

کلید واژه ها: دانشگاه ظرفیت دانشگاه طباطبائی دانشگاه علامه طباطبائی دانشگاه دانشگاه علامه طباطبائی دانشگاه دانشگاه علامه دانشگاه علامه طباطبائی علمی هیئت علمی اعضای هیئت علمی


نظر شما :