به همت کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد؛

کارگاه «سواد اطلاعاتی زنان در ایران: الزامات و روش های نهادینه سازی» در دانشگاه علامه طباطبائی

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۳ کد : ۲۱۵۰۴ خبر روز
تعداد بازدید:۱۰۹۷
کارگاه «وضعیت سواد اطلاعاتی زنان در ایران: الزامات آموزش و شیوه های نهادینه سازی» به همت کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، با هدف تقویت و توانمندسازی زنان کشور از طریق ارتقای سطح سواد اطلاعاتی زنان، در این دانشگاه برگزار شد.
کارگاه «سواد اطلاعاتی زنان در ایران: الزامات و روش های نهادینه سازی» در دانشگاه علامه طباطبائی

به گزارش روابط عمومی، کارگاه «وضعیت سواد اطلاعاتی زنان در ایران: الزامات آموزش و شیوه های نهادینه سازی» به همت کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، با همکاری گروه توسعه رفاهی نام آوران ملل و مرکز نوآوری زنان کارآفرین با هدف تقویت و توانمندسازی زنان کشور از طریق ارتقای سطح سواد اطلاعاتی زنان به مناسبت بزرگداشت هفتۀ آموزش در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
این کارگاه در پنج محور «سواد اطلاعاتی زنان و سلامت»، «سواد اطلاعاتی زنان و آسیب های اجتماعی»، «سواد اطلاعاتی زنان و مشارکت سیاسی و اجتماعی»، «سواد اطلاعاتی زنان و کارآفرینی» و «سواد اطلاعاتی زنان و خلاقیت» و با حضور و سخنرانی دکتر علی اصغر کیا، رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر کرسی ارتباطات علم و فناوری یونسکو در دانشگاه، دکتر سیدرضا نقیب السادات، مجری طرح «ایفاپ» برای وضعیت سواد اطلاعاتی زنان در ایران و جمعی از صاحب نظران و پژوهشگران حوزه زنان برگزار شد.
در ابتدای کارگاه دکتر کیا درباره فعالیت کرسی یونسکو و دفتر مرکزی آن در ایران و همکاری های انجام شده با دانشگاه علامه طباطبائی توضیحاتی ارائه کرد. همچنین در ادامه، وضعیت سواد اطلاعاتی زنان در ایران و مهارتی و عملی شدن دوره ها و کارگاه های آموزشی را تشریح کرد.
دکتر نقیب السادات نیز ضمن ارائه توضیحاتی درباره نحوه ارائه طرح و ارزیابی ملی در استان ها با نظارت دانشگاه علامه طباطبائی و دستگاه های نظارتی، گفت: این طرح از میان 56 طرح ارسالی از سراسر دنیا در زمینۀ سواد اطلاعاتی انتخاب و برگزیده شده که مجری آن دانشکده علوم ارتباطات است.
وی بیان کرد: نابرابری در ابعاد مختلف، هنوز در سطح جهانی و حتی در کشورهای توسعه‌یافته وجود دارد. امروز نابرابری در کشورهای در حال توسعه شدیدتر شده است. با توجه به اینکه انتظار می‎رود فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین اطلاعات حاصل از آن موجب شکستن انحصارها، افزایش بهره‌وری، گسترش دانش، شبکه‌سازی اقتصاد، کارآمدتر شدن انتقال علم، افکار و ایده‌ها، تسریع روند نوآوری، کاهش هزینه‌ها و درگیر شدن مرزهای جغرافیایی می شود، بنابراین سنجش تأثیر آن بر تغییر نرخ مشارکت زنان از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.
دکتر نقیب‌السادات تاکید کرد: یکی از جنبه‌های مثبت فناوری اطلاعات و ارتباطات که در این پژوهش مورد بحث قرار گرفته، نقش آن در افزایش میزان مشارکت زنان در فعالیت‌هایی است که به سواد اطلاعاتی به عنوان متغیر جایگزین برای نابرابری جنسیتی نیاز دارد. این طرح دارای کارگاه‌های متعدد آموزشی برای زنان است که به تناسب مناسبت‌های مختلف با محورهای گوناگون برگزار می‌شود.
وی همچنین به سواد اطلاعاتی و سو برداشت آن با کتابداری اشاره و بیان کرد: «همه الزامات دانشی برای زنان که توانمند شوند» تعریف جامع سواد اطلاعاتی زنان است. سواد اطلاعاتی بستری است که سواد رسانه ای در آن پیاده می شود.
در این کارگاه، دکتر امیدعلی مسعودی، با محوریت سواد اطلاعاتی: ابعاد و الزامات، دکتر زهرا ناصرزاده با محوریت سواد اطلاعاتی زنان: سلامت و ابعاد آن، دکتر سمیرا خطیب زاده، با محوریت سواد اطلاعاتی زنان و آسیب های اجتماعی و دکتر زهرا باقری با محوریت سواد اطلاعاتی زنان: مطالبات زنان به سخنرانی پرداختند و به پرسش های دانشجویان پاسخ دادند. 
سواد اطلاعاتی و الزامات آن در حوزه سلامت، مشخصات فرد با سواد اطلاعاتی، نیاز های اطلاعاتی، تولید و توزیع محتوا در جامعه اطلاعاتی، دستیابی به توسعه و حفظ و ارتقای آن، مولفه ها و شاخص های سلامت ، روش های آموزش مستقیم و غیر مستقیم، نتایج فقدان یا نقص سواد اطلاعاتی زنان، طراحی مدل تولید محتوای فرهنگی برای زنان، ارتباط فضای مجازی و فرهنگ سازی، چالش های فضای مجازی بر روابط درون خانوادگی، مشارکت اجتماعی _سیاسی زنان و شناسایی گفتمان های مطالبات زنان در اینستاگرام و راه های پیگیری مطالبات برخی از مطالبی بود که در کارگاه «وضعیت سواد اطلاعاتی زنان در ایران: الزامات و روش های نهادینه سازی» مطرح شد.

کلید واژه ها: زنان اطلاعاتی زنان سواد اطلاعاتی زنان وضعیت سواد اطلاعاتی زنان محوریت سواد اطلاعاتی زنان زنان ایران اطلاعاتی سواد اطلاعاتی محوریت سواد اطلاعاتی وضعیت سواد اطلاعاتی


نظر شما :