گفت و گو با روسای دانشکده ها به مناسبت هفته پژوهش

۲۳ آذر ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۲۱۳۸ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۵۹۲۳
به مناسبت هفته پژوهش و به منظور ارائه دستاوردهای پژوهشی دانشکده های مختلف دانشگاه، با روسای دانشکده های علوم ارتباطات، اقتصاد، تربیت بدنی و علوم ورزشی، حقوق و علوم سیاسی، علوم اجتماعی و مدیریت در خصوص دستاوردهای پژوهشی یک ساله این دانشکده ها به گفت و گو نشستیم. آنچه می خوانید حاصل گفت و گو های خبرنگار روابط عمومی با روسای این دانشکده ها است.
گفت و گو با روسای دانشکده ها به مناسبت هفته پژوهش

دکتر فرقانی: 

تشخیص نیاز واقعی جامعه با افزایش بودجه پژوهشی دانشگاه ها 

دانشکده ارتباطات به عنوان یک دانشکده جوان با عمر یک سال و چند ماه است و فرصت بیشتری نیاز دارد تا بتواند جای پای خود را به مانند عرصه‌های آموزشی در زمینه پژوهش محکم کند و فعالیتش را توسعه دهد. وی افزود: به نظر می‌رسد با توجه به پیوندی که بین این دانشکده و پژوهشکده ارتباطات، به عنوان مرکز پژوهشی با قدمت بیش از 20 سال وجود دارد  در همین مدت هم توانستیم فعالیت قابل قبولی را ارائه کنیم.

دکتر مهدی فرقانی با بیان این نکته که با تشکیل یک هسته پژوهشی در دانشکده در طی این مدت، فعالیت های آن به صورت یک کتاب برای ارزیابی‌های نهایی به معاونت پژوهشی ارائه شده ‌‍‌است افزود: این هسته پژوهشی در صورت موفقیت در ارزیابی می تواند به عنوان یک نمونه و الگو برای هسته‌های پژوهشی مشابه ارائه کند.

رئیس دانشکده ارتباطات با اشاره به برگزاری موفق همایش ارتباطات و زندگی، درباره برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های علمی، اظهار داشت: بیش از ده کارگاه آموزشی در زمینه‌های تخصصی، کارگاه آموزشی برای روزنامه نگاران کشور افغانستان، چند نشست علمی در زمینه‌های مختلف تخصصی مانند ارتباطات کاری، ارتباطات بین الملل و توسعه با حضور روزنامه‌ نگاران روسی در کشور روسیه از جمله برنامه‌هایی بود که در این مدت برگزار شده است. وی افزود: کارگاه موفق پنج روزه با عنوان سلامت روان و رسانه با مشارکت وزارت بهداشت،با حضور دانشجویان رشته پژشکی و روانپزشکی از دیگر برنامه های پژوهشی دانشکده بوده است.

دکتر فرقانی تصریح کرد : در فاصله یک سال اخیر دو پروژه تحقیقاتی، با سازمان های بیرون دانشگاه منعقد شده است. 

رئیس دانشکده ارتباطات با اشاره به فعال بودن 18عضو هیئت علمی در دانشکده ارتباطات، عنوان کرد: با توجه به این تعداد عضو هیئت علمی و ظرفیت دانشجویی و رشته‌ها، تصور می‌کنم کارنامه دانشکده در زمینه پزوهش ناموفق نبوده‌است. وی افزود: هنوز انگیزه کامل برای کارهای پژوهشی به طور کلی در بین اعضای هیئت علمی وجود ندارد و یا کم رنگ است. 

دکتر فرقانی با بیان این که فعالیت‌های پژوهشی باید تقاضا محور باشد، بیان داشت: باید تقاضای پژوهش از سطح جامعه داشته باشیم. بنابراین اگر به استادان توصیه می کنیم که کار پژوهشی انجام دهند باید به مدیران هم توصیه کرد که سیاست‌گذاری، برنامه ریزی و اجرا را مبتنی بر مطالعات و پژوهش های علمی در نظر داشته باشند تا جواب بهتری حاصل گردد.

رئیس دانشکده ارتباطات عنوان کرد: به نظر می‌آید بازار تقاضا برای انجام پژوهش در دانشگاه‌ها بسیار بی رونق و کساد است. دانشگاه‌ها که باید از طریق پژوهش بخشی از هزینه‌های خود را تامین کنند، با نوعی عدم مراجعه و اقبال بیرون مواجه هستند. 

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: براین باورم اگر بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها به اندازه کافی تامین شود، این امکان وجود دارد که دانشگاه با تشخیص نیاز واقعی جامعه، پژوهش‌هایی را انجام دهد که نتایج آن برای کشور مفید و قابل استفاده باشد.

دکتر شاکری: ضرورت اهتمام به آموزش به عنوان مبنای پژوهش 

رئیس دانشگاه اقتصاد با اشاره به این که آموزش و پژوهش باهم تعامل دارند و یکدیگر را تقویت می‌کنند، عنوان کرد: تعهدات حرفه‌ای ایجاب می‌کند به آموزش به عنوان مبنای پژوهش اهتمام بورزیم و به مساله پژوهش هم که حل مسائل جامعه در گرو ارتقا آن است، نگاه خاصی داشته باشیم. وی افزود: تعهدات حرفه‌ای از طریق فعالیت‌های پژوهشی که به کمک آن بتوانیم مساله از مسائل جامعه را حل کنیم، ایفا می‌شود.

دکتر عباس شاکری عنوان کرد: پژوهشکده مطالعات اقتصادی و دانشکده با هم کار می‌کنند و طرح‌های قابل ملاحظه‌ای از دستگاه‌های دولتی، شهرداری، وزارت ارتباطات، وزارت اقتصاد و موسسات سفارش دهنده‌ی دیگر داشتیم که به نظر می‌آید نسبت به گذشته رشد خوبی داشته است.

رئیس دانشکده اقتصاد تصریح کرد: با همایش‌هایی که برگزار می‌کنیم به صورت مداوم توصیه‌های خود را بیان می‌کنیم و با هدف ایفای نقش دانشگاه در حل مسائل و معضلات کشور و کمک به دولت از هیچ تلاشی فروگذار نکردیم. و بدون هیچ چشم داشتی در حل مسائل کشور پیش قدم بودیم.

رئیس دانشکده اقتصاد درباره وضعیت نشست ها و همایش‌ها اظهار داشت: همایش‌های نسبتا مفید، پربار و دارای مطالب قابل ارائه با کم‌ترین هزینه برگزار شد که تعداد آن هم قابل ملاحظه بود.

وی با بیان این نکته که بسیاری از برنامه ها به صورت مشترک با پژوهشکده اقتصادی برگزار می‌شود، بیان داشت: طبیعت فعالیت‌های اقتصادی و مساله محور در سال‌های اخیر باعث شده که اگر زمینه را فراهم نموده و برنامه‌ریزی داشته باشیم، تقاضای خوبی برای خدمات علمی دانشکده وجود دارد و طرح‌های خوبی می‌توانیم به انجام برسانیم.

دکتر شاکری اظهار داشت: از زمانی که پژوهشکده اقتصاد در دوره جدید فعال شده است، این کارها را انجام داده و امیدوارم در آینده این وضعیت بهتر شود.

رئیس دانشکده اقتصاد در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: امیدوارم فعالیت های که در زمینه تعمیق بحث پژوهش صورت گرفته نتیجه دهد. نتایج این فعالیت‌ها در آینده مشخص می‌شود و امیدوارم بیش از پیش به حل مشکلات کشور کمک کند.

رئیس دانشکده تربیت بدنی: تلاش برای تبدیل دانشکده تربیت بدنی به قطب توریسم ورزشی کشور

دکتر غلامعلی کارگر، رئیس دانشکده تربیت بدنی دانشگاه در این خصوص عنوان کرد: دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی یکی از دانشکده‌های تازه تاسیس دانشگاه است. در طی این هفته 40 برنامه سخنرانی، جلسات نقد کتاب و کارگاه‌های علمی برنامه ریزی شده است و مقوله پژوهش نسبت به سال‌های گذشته جدی‌تر پیگیری می‌شود. وی افزود: نسبت به سال گذشته جهش خوبی در راستای برگزاری مباحث پژوهشی در سطح دانشکده داشته‌ایم و  دانشجویان این دانشکده دستاوردها و موفقیت های خوبی در مجامع علمی را کسب نمودند.

دکتر کارگر درباره همکاری و تفاهم نامه‌های بین المللی دانشکده تربیت بدنی اظهار داشت: متاسفانه ابزار اصلی هر دانشکده، مساله محیط دانشگاه است و شرایط مساعد فیزیکی است، هنوز در حد دانشگاه علامه نداریم.  با این وجود فعالیت و بازسازی‌هایی صورت گرفته، تا بتوانیم فعالیت‌ها را پیگیری کنیم. این مساله در دست اقدام است  و در آینده به بهره برداری خواهد رسید.

رئیس دانشکده تربیت بدنی در خصوص برقراری ارتباطات در سطح بین المللی در این دانشکده بیان داشت: در این راستا مبادلات بین المللی را با دانشگاه پرتقال آغاز کردیم و به دنبال این ارتباط چند عضو هیات علمی دانشکده به فرصت مطالعاتی اعزام شدند.

دکتر کارگر با بیان سیاست توسعه همکاری های بین المللی اضافه کرد: اکثر استادان این دانشکده به مسابقات المپیک اعزام و تجربیات خوبی به بدست آوردند. وی افزود: در سفر رئیس دانشگاه به فرانسه و اسپانیا، با توجه به تمایل طرف های مقابل و استقبال از همکاری مشترک در زمینه تربیت بدنی هم اکنون بررسی های کارشناسی برای ایجاد این همکاری ها در حال انجام است که امیدواریم این تفاهم و همکاری به انجام برسد.

دکتر کارگر با تقدیر از تلاش علمی و پژوهشی اعضای هیات علمی دانشکده تربیت بدنی تصریح کرد: از همکاران اعضا هیئت علمی  دانشکده انتظار دارد که با ارتقا روز افزون فعالیت خود در زمینه تالیف مقالات معتبر علمی و پژوهشی، تالیف کتاب های درسی رشته تخصصی تربیت بدنی، سخنرانی در مجامع علمی زمینه دستیابی به حد مطلوب و مورد انتظار را فراهم نماییم. 

رئیس دانشکده تربیت بدنی با اشاره به این که بحث کارآفرین از مباحث مهم و به روزی است، گفت: دانشکده تربیت بدنی  در این زمینه می تواند در میان رشته‌های علوم انسانی و بین رشته‌ای در ایجاد اشتغال پیشرو و پیشگام باشد. وی افزود: در این خصوص اقدامات مثبتی انجام داده ایم و رشته‌های جدیدی همچون توریسم ورزشی را در دستور کار قرار دادیم که در دنیای اقتصادی هم بسیار طرفدار دارد.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: تلاشمان بر این است که دانشکده تربیت بدنی دانشگاه علامه طباطبائی به قطب توریسم ورزشی تبدیل شود.

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی:

آموزش زمینه ساز پژوهش است

دکتر میرسعیدی درباره فعالیت‌های بین المللی دانشکده حقوق عنوان کرد: در سال گذشته سه تفاهم نامه مهم و جدی با موسسه ماکس پلانگ آلمان، دانشگاه پوآتیه اسپانیا و انجمن آسیایی حقوق بین الملل منعقد کردیم که هرکدام در مرحله مشخصی از کار خود قرار دارد. وی افزود: در حوزه حقوق، اصلی‌ترین کار و شغلی که دانشجویان می‌توانند داشته باشند، قضاوت، وکالت، داوری ها و کارشناسی‌ها است. در یک سال گذشته به کمک معاونت پژوهشی دانشکده و دانشگاه موفق شدیم نهادی را در دانشکده تحت عنوان موت آکادمی است را تقویت نمائیم و خوشبختانه در این خصوص دستاوردها و موفقیت هایی را نیز شاهد بودیم.

رئیس دانشکده حقوق با بیان این که منظور از موت، مسابقات دادگاه‌های شبیه سازی شده است تصریح کرد: خوشبختانه با برنامه ریزی های انجام شده با ایجاد 5 موت توانستیم تیم دانشجویی دانشکده را در مسابقات مختلف منطقه‌ای و جهانی اعزام کنیم.

وی درباره افتخارات بین المللی دانشجویان، بیان داشت: موت مدیا در یک ماه اخیر در مسابقات منطقه‌ای هند صاحب رتبه شد و به مرحله جهانی آکسفورد راه پیدا کرد. ویس موت هم در مسابقات جهانی جایزه روح مسابقات را بدست آورد و موت هانری دونان در سال گذشته در مسابقات بین المللی پاکستان مقام کسب کرد.

دکتر میرسعیدی با بیان این نکته که توانمندی دانشجویان در زمینه‌های مختلف در این مسابقات خود را نشان می‌دهد، عنوان کرد: در کنار این مسابقات، دانشجویان در همایش‌ها و بازدیدهای بین‌المللی هم شرکت کردند که در مجموع به 8 مورد می‌رسد.

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی درباره فعالیت های پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشکده و تبدیل وضعیت علمی استادان تصریح کرد: از ابتدای سال گذشته،3 نفر از اعضای هیئت علمی این دانشکده از مرتبه دانشیاری به استادی و 15 عضو هیات علمی از مرتبه استادیاری به دانشیاری ارتقاء پیدا کردند، و مجموعا تعداد 59 ترفیغ سالانه داشتیم.

وی افزود: طی دو سال گذشته برای چهار عضو هیئت علمی امکان بهره مندی از فرصت مطالعاتی به کشورهای مختلف فراهم شد. نکته قال توجه اینجاست که ظرفیت در سال برای فرصت مطالعاتی دانشکده دو نفر است. و خوشبختانه از حداکثر ظرفیت بهره‌بردیم.

دکتر میرسعیدی با بیان این نکته که توصیه من برای همکارانم تاکید بر تلاشی است که تا به امروز داشتند، اظهار داشت: راهی که استادان و دانشجویان این دانشکده پیش روی خود و دانشکده گشودند، در سطح فعالیت‌های پژوهشی شاخص‌ بوده و در این خصوص موفقیت های قابل توجهی به دست آوردیم. وی افزود: اهتمام به بعد پژوهشی هرگز به معنای  فراموشی بعد آموزشی  نیست، چرا که آموزش زمینه ساز پژوهش است. وی افزود: در حال حاضر این دانشکده با برخورداری از 5 فصلنامه تخصصی به ارائه دستاوردهای علمی و پژوهشی استادان و دانشجویان می پردازد و در سایت وزارت علوم، فصل‌نامه‌های این دانشکده هیچگاه قرمز نشده و همواره وضعیت سبز را ادامه داده است و این نشان از اهتمام  همکاران فعال در فصل‌نامه ها دارد و بیانگر این مهم است که فصل‌نامه ها استانداردها خود را حفظ کنند.

رئیس دانشکده حقوق در پایان سخنان خود یادآور شد: طی دو سال گذشته 12 پروژه تحقیقاتی داشتیم. تعداد هسته‌های پژوهشی تشکیل شده 5 مورد و کتاب‌ های چاپ شده و در حال چاپ به 8 عنوان می‌رسد. وی اضافه کرد: 26 نفر از اعضای هیات علمی این دانشکده از پژوهشانه استفاده کردند و 13 نفر نیز در همایش‌های  و کارگاه‌های علمی در دو سال گذشته شرکت نموده اند.  

دکتر تاج مزینانی: 

تغییر در برنامه های پژوهشی، جلب مشارکت بین المللی شدن دانشگاه را به دنبال خواهد داشت

اگر به دنبال بین‌المللی شدن هستیم باید جنس برنامه‌های پژوهشی را تغییر دهیم و با جلب مشارکت و حساس سازی در نیازها بتوانیم امور را بهتر دنبال کنیم

دکتر علی اکبر تاج مزینانی رئیس دانشکده علوم اجتماعی با تشریح برنامه های هفته پژوهش در این دانشکده عنوان کرد: به مناسبت هفته پژوهش از کسانی که در این زمینه فعال بودند تقدیر به عمل می آید و دست آوردهای پژوهشی دانشکده را در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی در پردیس اصلی در معرض ارائه قرار گرفته است. 

دکتر تاج مزینانی با بیان این نکته که برای برگزاری هفته پژوهش یک نشست با اعضای هیئت علمی برگزار شد، تصریح کرد: برنامه‌های دانشکده به طور مشترک با انجمن‌های علمی که خود دانشجویان در تعیین موضوع و اجرا حضور داشتند، برگزار شد. وی افزود: طیف متنوعی از برنامه‌ها با علایق و سلایق مختلف گنجانده شد تا همه بتوانند از آن بهره‌مند شوند. برنامه‌هایی را به این منظور از هفته گذشته آغاز که تا هفته آینده ادامه خواهد داشت تا به دلیل ترافیک برنامه‌ها امکان بهره مندی بیشتر فراهم گردد.

وی با اشاره به سیاست های توسعه همکاری های علمی بین المللی افزود: اگر به دنبال بین‌المللی شدن هستیم باید جنس برنامه‌های پژوهشی را تغییر دهیم و با جلب مشارکت و حساس سازی در نیازها بتوانیم امور را بهتر دنبال کنیم. 

دکتر تاج مزینانی درباره قراردادها و تفاهم‌نامه‌های پژوهشی دانشکده علوم اجتماعی، بیان داشت: قراردادهای مختلفی به اجرا در آمده است. به صورت سازمانی کم‌تر این اتفاق افتاد و بیشتر اعضا هیئت علمی دانشکده با سازمان‌های مختلف از جمله شهرداری، وزارت مسکن، وزارت علوم، سازمان تامین اجتماعی و سایر نهادها همکاری داشتند.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی ضمن دعوت از اعضا هیئت علمی برای مشارکت بیشتر در فعالیت‌های پژوهشی، تصریح کرد: ظرفیت خوبی در دانشکده وجود دارد. بخشی از مشکلات باید توسط دانشگاه و معاونت پژوهشی برطرف شود و فعالیت فردی به صورت تیمی و دانشکده‌ای صورت پذیرد.

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: با فعال سازی هسته‌های پژوهشی، استفاده از فرصت‌ها، منسجم سازی پایان‌نامه‌ها می‌توانیم در امور پژوهشی موفق‌تر عمل کنیم.

رئیس دانشکده مدیریت: امیدواریم شاهد رونق بیشتر فعالیت های پژوهشی در دانشکده باشیم

دکتر لعیا الفت، رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری در خصوص فعالیت های پژوهشی این دانشکده عنوان کرد: تفاهم نامه همکاری بین دانشکده مدیریت و برخی دانشگاه‌ها، دانشگاه های معتبر در سطح بین الملل و سازمان‌ها و موسسات داخلی به امضا رسیده است. وی افزود: با برگزاری نشست‌های مختلف تفاهم نامه‌هایی امضا شده است، اما مشکل کار اینجاست که این تفاهم نامه ها در اجرا و ادامه پیگیری نمی شود و تنها قدم‌های اولیه معمولا برداشته می‌شود.

وی افزود: در سال گذشته دانشکده مدیریت و حسابداری در عقد قراردادها با سازمان‌ها رتبه اول را داشت. در سال جاری هم قراردادهای مختلفی منعقد شده است و در حال پیگیری و اجرا می‌باشد.

دکتر الفت اظهار داشت: تعدادی نشست علمی و تخصصی در رابطه با موضوعات مختلف مالی، مدیریتی  و بحث‌های سیاست گذاری برگزار شد که اعضای هیئت علمی این دانشکده متولی اجرای آن برنامه‌ها بودند.

رئیس دانشکده مدیریت ضمن دعوت از اعضای هیات علمی دانشکده مدیریت برای مشارکت بیشتر در فعالیت های پژوهشی خاطرنشان کرد: تعدادی از همکارانمان به علت مشغله‌های اجرایی، کمتر به این مساله می رسند و امیدواریم در آینده با مشارکت و همکاری بیشتر این همکاران شاهد رونق بیشتر فعالیت های پژوهشی در دانشکده مدیریت و حسابداری باشیم.


نظر شما :