موسسه ISC اعلام کرد؛

۲۵ پژوهشگر دانشگاه علامه طباطبائی در جمع پر استنادهای علوم انسانی، اجتماعی و هنر

۲۶ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۳ کد : ۲۱۲۱۹ خبر روز
تعداد بازدید:۱۹۵۵
مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام(ISC) ، ۳۳۳ پژوهشگر ایرانی پر استناد در ۱۶ حوزه موضوعی علوم انسانی و اجتماعی و هنر را معرفی کرد.
۲۵ پژوهشگر دانشگاه علامه طباطبائی در جمع پر استنادهای علوم انسانی، اجتماعی و هنر

به گزارش روابط عمومی، به نقل از مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، دکتر سید احمد فاضل زاده رئیس ISC گفت: حوزه علوم انسانی در دهه‌های گذشته بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است، به طوری که مقام معظم رهبری بارها از ضرورت تحول در حوزۀ علوم انسانی سخن گفته و با بیان اینکه «ما باید در علوم انسانی اجتهاد کنیم؛ نباید مقلد باشیم»، افق روشنی را در برابر جامعۀ علمی ترسیم کرده است.
فاضل زاده بیان کرد: مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام(ISC)، به طور سالانه با اتکاء به منابع اطلاعاتی و پایگاه‌های داده خود اقدام به شناسایی پژوهشگران پر استناد علوم انسانی، علوم اجتماعی و هنر می‌کند که در این گزارش، پژوهشگران پر استناد در بازه زمانی ۱۰ ساله (۱۳۹۹-۱۳۹۰) معرفی شده‌اند.
وی ادامه داد: این تحلیل با شناسایی فهرستی از پراستنادترین نویسندگان در هر حوزه با استفاده از روش‌های نرم افزاری آغاز می‌شود. در مرحله بعد، ابهام زدایی و یکدست‌سازی این فهرست که منجر به شناسایی افراد متعدد با نام یکسان یا افراد یکسان با نام‌های متنوع می‌شود انجام می‌پذیرد.
رئیس مؤسسه ISC افزود: پژوهشگران در هر حوزه بر حسب تعداد استنادهایی که دریافت کرده‌اند، مرتب سازی و سپس پژوهشگران پر استناد بر اساس حدود آستانه استنادی (Threshold) به عنوان نخبگان علمی گستره علوم انسانی و اجتماعی و هنر در نظر گرفته می‌شوند. معیار انتخاب پژوهشگران در این فهرست، تعداد استنادهای صورت گرفته به تولیدات علمی آنها است.
وی اعلام کرد: تعداد ۳۳۳ نفر پژوهشگر برتر در گستره علوم انسانی و اجتماعی و هنر توسط مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) شناسایی و در ۱۶ حوزه موضوعی علوم انسانی و اجتماعی و هنر دسته بندی شده‌اند. برخی از پژوهشگران در چندین حوزه موضوعی امتیاز لازم را کسب می‌کنند که به صورت جداگانه در حوزه چند رشته‌ای قرار داده شده‌اند.
فاضل زاده گفت: بر این اساس، حدود ۱۶ درصد این پژوهشگران متعلق به حوزه چند رشته‌ای هستند. بعد از حوزه چند رشته‌ای، پژوهشگران حوزه کسب و کار، مدیریت و حسابداری قرار دارند (حدود ۱۲ درصد). حوزه‌های موضوعی علوم اجتماعی و علوم تربیتی هر کدام حدود ۷ درصد از پژوهشگران را به خود اختصاص داده‌اند و در رتبه سوم قرار دارند.
وی گفت: مابقی پژوهشگران مربوط به ۱۳ حوزه موضوعی سایر، جامعه شناسی و علوم سیاسی، روانشناسی، علوم اقتصادی، زبان و زبانشناسی، الهیات و معارف اسلامی، علوم تاریخی، زبان و ادبیات‌ها، حقوق، فلسفه، علوم جغرافیایی، علم اطلاعات و دانش شناسی و هنر و معماری هستند.

تعداد و سهم پژوهشگران پراستناد علوم انسانی و اجتماعی و هنر به تفکیک حوزه‌های موضوعی


تعداد پژوهشگران پراستناد علوم انسانی و اجتماعی و هنر به تفکیک حوزه‌های موضوعی


سهم پژوهشگران پراستناد علوم انسانی و اجتماعی و هنر به تفکیک حوزه‌های موضوعی


فاضل زاده گفت: جدول زیر، سهم هر دانشگاه از تعداد پژوهشگران پراستناد علوم انسانی و اجتماعی و هنر را نشان می‌دهد، همان طور که ملاحظه می‌شود دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه اصفهان و دانشگاه تربیت مدرس به ترتیب دارای بیشترین تعداد پژوهشگر هستند. در حال حاضر برخی از پژوهشگران دارای حداقل دو وابستگی سازمانی هستند و آمار زیر تنها براساس وابستگی اصلی است.

سهم دانشگاه‌ها از پژوهشگران پر استناد علوم انسانی و اجتماعی و هنر


 تعداد و سهم پژوهشگران پراستناد علوم انسانی و اجتماعی و هنر به تفکیک جنسیت

وی بیان کرد: همان طور که در جدول ۳ قابل مشاهده است، سهم بانوان پژوهشگر ایرانی پراستناد در حوزه علوم انسانی و اجتماعی و هنر حدود ۱۴ درصد است.

اسامی پژوهشگران پراستناد دانشگاه علامه طباطبائی

علاقه مندان می توانند جهت اطلاع از اسامی پژوهشگران ایرانی پر استناد علوم انسانی و اجتماعی و هنر به تفکیک دانشگاه و حوزه موضوعی به لینک https://isc.ac/fa/page/258 مراجعه کنند.
 

کلید واژه ها: علوم پژوهشگران پراستناد علوم پراستناد علوم استناد علوم پر استناد علوم سهم پژوهشگران پراستناد علوم پژوهشگران پر استناد علوم علوم انسانی علوم انسانی اجتماعی علوم انسانی اجتماعی هنر


نظر شما :