به همت دفتر همکاری های بین المللی علمی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد؛

همایش بین المللی چشم انداز همکاری های علمی ایران و روسیه

۰۸ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۵:۲۷ کد : ۲۰۸۷۷ خبر روز
تعداد بازدید:۱۴۹۵
«همایش بین المللی چشم انداز همکاری های علمی ایران و روسیه» به همت دفتر همکاری های بین‌المللی علمی دانشگاه علامه طباطبائی، روزهای دوشنبه و سه شنبه، ۸ و ۹ اسفندماه ۱۴۰۱در سالن آمفی تئاتر دانشکده مدیریت و حسابداری این دانشگاه برگزار شد.
همایش بین المللی چشم انداز همکاری های علمی ایران و روسیه

به گزارش روابط عمومی، «همایش بین المللی چشم انداز همکاری های علمی ایران و روسیه» با حضور و سخنرانی دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه، کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه، پاول شوسف، معاون آژانس همکاری های علمی روسیه، دکتر محمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی و رئیس کارگروه ملی همکاری های علمی ایران و روسیه، دکتر علی باقر طاهری نیا، رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، دکتر رضا ملکی، مشاور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از مدیران، استادان و دانشجویان دانشگاه ها علامه طباطبائی و دانشگاه های روسیه، در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

این همایش با حضور 36 شخصیت علمی و سیاسی از کشور جمهوری فدرال روسیه و 40 شخصیت علمی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران از 30 دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی ‌به همت مدیریت همکاری‌های بین‌المللی علمی دانشگاه علامه طباطبائی، روزهای دوشنبه و سه شنبه، 8 و 9 اسفندماه 1401در سالن آمفی تئاتر دانشکده مدیریت و حسابداری این دانشگاه برگزار شد.
دکتر معتمدی در ابتدای این نشست با خوش آمد گویی و تبریک اعیاد شعبانیه به مهمانان، گفت: افق شروع فعالیت ها در مسیر چشم انداز همکاری های علمی و بین المللی بین دانشگاه های ایران، به ویژه دانشگاه علامه طباطبائی و مجموعه ظرفیت هایی که در روسیه وجود دارد برای ما بسیار روشن است.
وی با اشاره به نامگذاری این دانشگاه به نام علامه طباطبائی(ره)، افزود: ایشان استاد اسلام شناس، عارف، فیلسوف و مفسر بزرگ قرآن بودند و شخصیت جهانی داشتند. علامه طباطبائی آثار گرانقدر علمی داشتند، از جمله تفسیر قرآن کریم که در 20 جلد به زبان عربی نگاشته شده است و به زبان های مختلف دنیا ترجمه شده است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با معرفی دانشگاه علامه طباطبائی، بیان کرد: این دانشگاه در حال حاضر حدود صدهزار دانش آموخته در مقاطع مختلف تحصیلی، 11 دانشکده و 10 مرکز پژوهشی و پژوهشکده دارد. نزدیک به 550 عضو هیئت علمی تمام وقت و 14 هزرا دانشجو دارد که 65 درصد از این دانشجویان در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و 35 درصد در مقطع کارشناسی تحصیل می کنند.
وی با بیان اینکه ظرفیت علمی دانشگاه علامه طباطبائی، ظرفیت علمی بزرگی است، افزود: این دانشگاه نقش بزرگی در توسعه علم و فعالیت های اجرایی در ایران ایفا کرده است. در زمان های مختلف، استادان دانشگاه علامه طباطبائی در پست های حساس ملی، مسئولیت های اجرایی داشته اند و زمینه ارتقای دانش خود را در حوزه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایجاد کرده اند. استادان و دانش آموختگان این دانشگاه، امروز خدمات بزرگی به جامعه ارائه می دهند. 
دکتر معتمدی به جایگاه ویژه علم و عالم در فرهنگ دینی اشاره کرد و گفت: در فرهنگ اسلامی گفته می شود که عالمان جامعه وارثان پیامبران هستند و این جایگاه علم در فرهنگ ایران و اسلام است. یکی از مقام های عالی که در فرهنگ دینی ما مطرح می شود، شهید است. شهید کسی است که خود را فدای آرمان های دینی و ملی می کند اما در بعضی از توصیه هایی که از بزرگان رسیده، گفته شده که قلم عالم نسبت به خون شهید بالاتر است و این جایگاه علم و عالم را در فرهنگ اسلامی ما نشان می دهد و به همین دلیل مسلمانان در سده های گذشته همواره نقش تمدن سازی داشتند.
وی تاکید کرد: یکی از ظلم هایی که غرب در حوزه علمی به بشریت کرده، این است که وقتی صحبت از تاریخچه علوم مختلف می شود، گفته می شود که علم از یونان باستان شروع شد و در قرون وسطی همه چیز تا دوره رنسانس تعطیل می شود و از رنسانس به بعد شکوفایی علمی اتفاق می افتد در حالی که در همان قرون وسطی که علم در غرب تعطیل است، در شرق عالم، تمدن اسلامی مسلمانان و اندیشمندان مسلمان در حوزه های مختلف، صاحب نظریه، دیدگاه و مروج علم بودند که در ادبیات جهانی کمتر به آن پرداخته شده است و آحاد بشریت نسبت به آن محروم بوده و هستند.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در پایان سخنان خود گفت: امیدوارم در این نشست ها، گفت و گوهای علمی مناسب، زمینه فعالیت های مشترک را فراهم کند و افق های روشنی را در چشم انداز همکاری های علمی و بین المللی به وجود آورد و مهمانان این نشست به اهداف علمی که در این سفر به دنبال آن هستند، دست پیدا کنند.
پنل اصلی همایش با عنوان «آموزش در شرایط نوین همکاری‌های بین‌المللی» با دبیری ایگور ماتوف، پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات عربی و اسلامی و دکتر موسی عبداللهی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی برگزارشد. در این پنل، دکتر هادی گودرزی، رایزن علمی ایران در روسیه، رومان چوکوف، رئیس شورای بنیاد مرکز پیشبرد بین‌المللی؛ دکتر بهروز ابطحی، معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهید بهشتی و دکتر علیرضا کوهکن، مشاور وزیر امور خارجه در دیپلماسی علمی حضور داشتند.
در پایان روز نخست همایش، آریتوم آندریانف، معاون مدیر اجرائی بنیاد گارچاکوف و دکتر احسان اکرادی، رئیس گروه همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه‌ علامه طباطبائی، هر کدام به ارائه گزارش پرداختند.
روز دوم «همایش بین المللی چشم انداز همکاری های علمی ایران و روسیه» نیز، نشست «روسیه-ایران: چشم‌انداز همکاری در علوم انسانی» با دبیری دکتر سنائی، و دو میزگرد با عنوان های «تجربه همکاری مؤسسات و دانشگاه‌های ایران و روسیه در حوزه‌های آموزش و فرهنگ» به دبیری دکتر مهدی واحدی و «چشم‌انداز همکاری‌های آموزشی ایران و روسیه: ایده‌های نوین و پیشنهادها» به دبیری دکتر آبتین گلکار  برگزار شد و در نهایت با جمع‌بندی رسمی با سخنرانی دکتر جلال الدین فرجی به کار خود پایان داد.
در حاشیه این همایش، نمایشگاهی از دستاوردهای علمی-پژوهشی دانشگاه‌های روسیه (دانشگاه سنت پترزبورگ، دانشگاه فدرال اورال جنوبی، دانشگاه چلیابینسک، دانشگاه اوفا و ...) و دانشگاه‌های ایران (دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه تربیت مدرس و ...) و کتاب‌های اهدایی دانشگاه های روسیه به دانشگاه علامه طباطبائی برپا شد که مورد بازدید علاقمندان و دانشجویان قرار گرفت.

کلید واژه ها: دانشگاه رئیس دانشگاه دانشگاه علامه دانشگاه علامه طباطبائی علمی همکاری علمی انداز همکاری علمی چشم انداز همکاری علمی طباطبائی علامه طباطبائی


نظر شما :