در سومین پیش نشست همایش معارف نبوی و چالش‌های جهان امروز مطرح شد؛

معارف نبوی و نگاه دینی، مهمترین منبع و روش بومی‌سازی علوم انسانی است

۰۶ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۴ کد : ۲۰۸۴۵ خبر روز
تعداد بازدید:۶۶۶
سومین پیش نشست از مجموعه نشست‌های همایش معارف نبوی و چالش‌های جهان امروز، با عنوان «معارف نبوی و تحول در علوم انسانی با رویکرد حل مسئله» به همت دانشکده الهیات و معارف اسلامی در محل سالن همایش کتابخانۀ مرکزی این دانشگاه برگزار شد.
معارف نبوی و نگاه دینی، مهمترین منبع و روش بومی‌سازی علوم انسانی است




به گزارش روابط عمومی، سومین پیش نشست از سلسله نشست‌های «همایش معارف نبوی و چالش‌های جهان امروز»، با عنوان «معارف نبوی و تحول در علوم انسانی با رویکرد حل مسئله» با حضور و سخنرانی دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، پروفسور مهدی گلشنی، پایه‌گذار فلسفۀ علم در ایران، دکتر حسام الدین خلعتبری، رئیس دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی دانشگاه، دکتر حمیدرضا بصیری، مدیرگروه رشته فقه و مبانی حقوق دانشگاه و جمعی از استادان و رؤسای دانشکده‌ها، به همت دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی در محل سالن اجتماعات کتابخانۀ مرکزی و مرکز اسناد این دانشگاه برگزار شد.
در این نشست، دکتر معتمدی با بیان اینکه علوم انسانی در جهان امروز با چالش های بسیاری روبرو است، افزود: بهره‌گیری از دستاوردهای غرب در زمینۀ علوم انسانی با تاکید بر بومی سازی ضرورت دارد و معارف نبوی و نگاه دینی، مهمترین منبع و روش این بومی‌سازی است.
وی بیان کرد: ارائه مفاهیم گوناگون نظیر حیا و عقل و دریافت پاسخ از طریق قرآن و معارف نبوی سبب کمک به پیشرفت علوم انسانی می شود. همچنین توجه ما به دورۀ تمدن اسلامی و پیشینۀ علمی خویش، زمینه را برای تحول علوم انسانی فراهم کرده و در بحث روش‌شناسی، افق‌های جدیدی را پیش روی ما باز خواهد کرد.
در بخش دیگری از این نشست، دکتر خلعتبری با اشاره به طرح تحول علوم انسانی و تاسیس پژوهشگاه تحول علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبائی، گفت: مجموعه همایش‌هایی از جمله همایش معارف نبوی و چالش‌های جهان امروز، با هدف بالا بردن بهره‌وری علوم انسانی و افزایش ارتباط آن با الهیات برنامه ریزی شده اند.
وی با بیان اینکه به کار بردن «معارف نبوی» در عنوان همایش، در برگیرندۀ دین مرسل، یعنی معارف اهل بیت طهارت و دین مکشوف، به معنای تعاملات عقلی فیلسوفان بزرگ به ویژه ملاصدرا است، افزود: هدف همایش، آوردن معارف نبوی در متن است و به همین دلیل از معارف نبوی درساختارسازی و طرح‌ریزی افق تحولی علوم انسانی، استفاده می شود.
رئیس دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی در پایان پیشنهاد تاسیس دبیرخانه دائمی همایش معارف نبوی در دانشگاه علامه طباطبائی را مطرح کرد.
در ادامه نشست دکتر بصیری به ارائه گزارشی از همایش علوم انسانی قرآن بنیان و شرح زمینۀ آن و ایرادات برخی افراد مبنی بر امکان‌پذیر نبودن این تحول پرداخت و افزود: این اختلاف نه تنها ناشی از تفاوت روش‌های پژوهشی متاثر از دیدگاه‌های هستی‌شناسانۀ متفاوت افراد بلکه همین موضوع در ارتباط معارف اسلامی با مدیریت، علوم سیاسی و دیگر علوم نیز حاکم است.
پروفسور گلشنی نیز در این نشست با اشاره به تحولات رخ داده در غرب نسبت به علوم انسانی، علت عدم انعکاس این تغییرات را، پدیدۀ نفوذ در ایران عنوان کرد و گفت: زمینۀ توجه به فلسفه در غرب، سوالات هستی‌شناسانۀ بی‌پاسخی هستند که بشر همواره به دنبال پاسخگویی به آنها بوده که در نهایت، تفکر در این پرسش‌ها، موجب خداباوری برخی از بزرگترین پژوهشگران و شخصیت‌های علمی غربی، شده است.
وی ورود برخی دروس علوم انسانی به ویژه فلسفه به رشته‌های دیگر را لازم و ضروری دانسته و به تجربۀ موفق دانشگاه‌های دنیا در این جریان اشاره کرد و افزود: دوری جامعۀ ما از قرآن و فلسفه، چالش و کوتاهی بزرگی است.
پایه‌گذار فلسفۀ علم در ایران ضمن تاکید بر اهمیت و ضرورت طرح‌ریزی دروس علوم انسانی برای تمامی رشته‌ها، به نقش صدا و سیما در تربیت فرهنگی مردم اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف صدا و سیما، دقت در فرهنگ‌سازی و نیز پرداختن به ارزش های علوم انسانی است. 

کلید واژه ها: علوم تحول علوم علوم انسانی انسانی تحول علوم انسانی معارف همایش معارف الهیات معارف معارف نبوی معارف اسلامی


نظر شما :