برگزاری سومین سالگرد پدر علم ارتباطات در دانشکده علوم ارتباطات

۲۱ آذر ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۲۰۶۶ خبر روز
تعداد بازدید:۳۷۷۵
مراسم بزرگداشت مرحوم دکتر کاظم معتمدنژاد، پدر علم ارتباطات با حضور رئیس دانشگاه، اعضای هیات علمی دانشکده علوم ارتباطات و استادان و صاحبنظران و دانشجویان این دانشکده 20 آذر در محل دانشکده ارتباطات دانشگاه برگزار شد.
برگزاری سومین سالگرد پدر علم ارتباطات در دانشکده علوم ارتباطات

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر حسین سلیمی در این مراسم با گرامی داشت یاد و خاطره دکتر معتمدنژاد عنوان کرد: خوشبختانه دانشکده ارتباطات دانشگاه از جمله دانشکده‌هایی است که به وجود آن افتخار می‌کنیم. سال گذشته در مذاکره‌ای که با معاون آموزشی یونسکو داشتم، بیشترین تمایل را به همکاری با دانشکده ارتباطات را خواستار بودند. 

وی افزود: جایگاه و برجستگی هر دانشگاه، به افتخارات، چهره‌های علمی، استادان برجسته آن است که آوازه دانشگاه را چه در داخل و چه در سطح بین الملل مطرح کردند و جایگاه علمی ویژه‌ای به آن بخشیدند.

رئیس دانشگاه با بیان این نکته که دانشگاه علامه طباطبائی درافتخارات خود چهره‌های برجسته‌ای همچون پروفسور معتمدنژاد دارد، بیان داشت: این بزرگوان هویت علمی دانشگاه هستند و زمینه را برای مطرح شدن دانشگاه بیش از هر زمان در محیط بین المللی فراهم می نمایند. وی افزود: به همین دلیل است که هم در دانشکده ارتباطات که یادگار وجود ایشان است و هم در دانشکده‌های دیگر دانشگاه، یادمان‌هایی را برای آن‌ها فراهم می‌کنیم تا هویت علمی این دانشگاه بیش از هر زمان پایدار شود.

دکتر حسین سلیمی درباره دانش ارتباطات بیان داشت: امروزه دانشمندان حوزه علوم انسانی، جدایی از هم احساس نمی‌کنند و موضوعاتی که مورد بررسی قرا می‌دهند بسیار درهم تنیده است.

رئیس دانشگاه با بیان این نکته که  مفروضه ها و موانع گذشته که دیوار علوم انسانی و اجتماعی را از هم جدا می‌کرد، فرو ریخته است افزود: امروزه جدا کردن یک اندیشمند حوزه سیاست با یک دانشمند جامعه شناسی و ارتباطات به لحاظ متفکرین و روش‌های مورد بحث بسیار دشوار است.وی افزود: همانطور که جهان ما در هم تنیده شده، این علوم هم در هم تنیده شده است. یک نکته مهم وجود دارد و آن تمرکز بر حوزه‌های مختلف علوم اجتماعی است که روز به روز  بر اهمیت آن افزوده می‌شود.

دکتر سلیمی با اشاره به این که نگاه اخلاقی به حوزه ارتباطات بسیار ضروری به نظر می‌رسد، بیان داشت: امروز با نگاه علمی به ارتباطات و نگاه اخلاقی به حوزه ارتباطات نیازمند جد و جهد جدیدی هستیم. این حوزه همیشه مدنظر استادان برجسته حوزه خبر بوده است.

رئیس دانشگاه اظهار داشت: هر روز شاهد تاسیس رسانه‌های جدید هستیم اما همین امر ممکن است ما را به سمت آشفته بازار سانه‌ای ببرد. آشفته بازاری که می‌تواند در آن حقیقت و واقعیت پنهان شود.

وی با اشاره به اهمیت بهره مندی از وجود استادان و صاحبنظرات ارتباطات افزود: با تمام وجود نیازمند  همکاری و تلاش علمی محققین و استادان ارتباطات هستیم و امیدواریم نگرش و نگاه علمی بر ساخت فضای رسانه‌ای در ایران که بازنمایی واقعیت در آن صورت نگیرد، شاهد باشیم. 

رئیس دانشگاه عنوان کرد: خوشبختانه بسیاری از اهل رسانه ما اصول اخلاقی را به خوبی می‌شناسند و آن‌ را رعایت می‌‍‌کنند.

دکتر حسین سلیمی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: رسانه‌ها وجدان جامعه هستند. از این که این تاسیس این دانشکده، استادان برجسته حوزه ارتباطات و همچنین تاثیرات وجودی شخص دکتر معتمدنژاد که حتی بعد از فوتشان این تاثیرات را شاهد هستیم، باعث شده که این مباحث امکان مطرح شدن و مطالعه  پیدا کند، خوشحال هستیم. 

در ابتدا مراسم، دکتر مهدی فرقانی رئیس دانشکده علوم ارتباطات در سخنانی با گرامی داشت یاد و خاطره دکترمعتمدنژاد) عنوان کرد: استاد معتمدنژاد فقط یک استاد و معلم علم و درس بر سر کلاس درس نبود، بلکه معلم اخلاق هم بود. وی افزود: بخش مهمی از ادبیات روزنامه نگاری و علوم ارتباطات که امروز با آن تکلم می‌کنیم و در مقاله‌ها از آن یاد می‌کنیم، میراث پروفسور معتمدنژاد است.

رئیس دانشکده ارتباطات بیان داشت: جالب است که برگزاری چنین مراسمی انگار به یک مطالبه‌ی عمومی تبدیل شده است. 

دکتر فرقانی در پایان سخنان خود با اشاره به آماده شدن تندیسی برای بزرگداشت ایشان و نصب در دانشکده خاطرنشان کرد: این تندیس که با نظر و تاکید رئیس دانشگاه آماده شده است امروز در محل اتاق مخصوص ایشان رونمایی می‌شود.

لازم به ذکر است این مراسم در سومین ساگرد دکتر معتمد نژاد از سوی دانشکده علوم ارتباطات برگزار شد و طی آن علاوه بر سخنرانی دکتر سلیمی و دکتر فرقانی دکتر باقرساروخانی، دکتر قانعی راد و دکتر شهین دخت خوارزمی نیز به ارائه سخن پرداختند.


نظر شما :