پروفایل‌کاربردی محتوایی و فراداده ای برای کتابخانه‌های دانشگاهی، در دانشگاه علامه طباطبائی رونمایی می شود

۱۰ دی ۱۴۰۱ | ۱۶:۵۲ کد : ۲۰۵۳۴ خبر روز
تعداد بازدید:۲۸۰
هفدهمین جلسه کارگروه پیاده‌سازی استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آردی‌اِی) در کتابخانه‌های دانشگاه‌های علامه طباطبائی و شهید بهشتی به صورت مجازی با شرکت اعضای کارگروه و علاقه‌مندان از مراکز اطلاعاتی گوناگون کشور برگزار شد. 
پروفایل‌کاربردی محتوایی و فراداده ای برای کتابخانه‌های دانشگاهی، در دانشگاه علامه طباطبائی رونمایی می شود

به گزارش روابط عمومی، در ابتدای هفدهمین جلسه کارگروه پیاده‌سازی استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آردی‌اِی)، دکتر سید مهدی طاهری، رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی با تاکید بر این‌که هدف نهایی این کارگروه در کتابخانه‌های دانشگاه‌های علامه طباطبائی و شهید بهشتی، طراحی پروفایل‌کاربردی مورد نیاز کتابخانه‌های دانشگاهی است، افزود: تلاش می کنیم پروفایل‌کاربردی آر‌دی‌اِی برای کتابخانه‌های دانشگاهی به عنوان محصول نهایی کارگروه، به همراه ترجمه کامل فارسی این استاندارد بر اساس آخرین ویرایش (2017) که در فرایند انتشار قرار گرفته، به طور همزمان در اسفند ماه و در محل کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی رونمایی شود. 
وی اظهار داشت: از ابتدای تشکیل کارگروه اصلی، شش کارگروه فرعی و تخصصی به منظور تهیه منابع، و ابزارهای مناسب برای پیاده‌سازی استاندارد و بومی‌سازی آن در بافت هدف تشکیل شده بود، که محصول سه کارگروه‌ تخصصی، تعیین اشیای محتوایی، تعیین کارکردهای فهرست‌های کتابخانه‌های دانشگاهی، و تعیین واژگان بومی ارزش‌های استانداردهای فراداده‌ای و آر‌دی‌اِی، نهایی و تایید شده است. 
دکتر طاهری ادامه داد: کارگروه مستندسازی، دیگر کارگروه تخصصی نیز هم جهت با فعالیت‌ کارگروه به ضبط، تدوین و ارائه صورتجلسه‌ها، گزارش‌کارگاه‌های آموزشی، اخبار و دیگر خروجی‌های مستند کارگروه پرداخته است. هم اکنون نیز، فرایند ایجاد پروفایل‌کاربردی آر‌دی‌اِی، و تدوین خط‌مشی سازماندهی دانش در حال بررسی و نهایی شدن است.
وی در خصوص سازماندهی اشیای موزه‌ای و آرشیوی گفت: رویکرد ما برای سازماندهی اشیای موزه‌ای و آرشیوی رویکرد کتابخانه‌ای است. یعنی با توجه به کارکردهای این بافت به توصیف آنها می‌پردازیم. ال‌آر‌اِم با تمام بافت میراث فرهنگی یکپارچه است، و اشیای موزه‌ای و آرشیوی باید بر اساس کارکردهای ال‌آر‌اِم توصیف شود.
رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی افزود: مسئله مهم دیگر در موضوع سازماندهی اشیای موزه‌ای و آرشیوی موجود در کتابخانه‌ها، انتخاب عناصر توصیف است. برای این کار بهتر است، از فراداده کتابخانه‌های داخلی و خارجی که در این حوزه کار کرده‌اند مانند کتابخانه آیت الله بروجردی، کنگره آمریکا، برنامه فهرست‌نویسی تعاونی کتابخانه کنگره و در نهایت مشاوره با متخصصین فراداده بهره ببریم. در بسیاری از موارد، ویژگی‌ها و یا فیلدهای انتخاب و تعیین‌ شده، با یکدیگر هم گروه بوده، و در حقیقت ارزش‌های محتوایی یک عنصر هستند، که باید در قالب یک واژگان قرار گرفته، و ارزش مورد نظر از آن انتخاب و ثبت شود. 
وی در ادامه با اشاره به بررسی خط‌مشی سازماندهی اطلاعات و دانش کتابخانه‌های دانشگاهی ایران به عنوان یکی از بروندادهای کارگروه، بیان کرد: تمامی بروندادهای کارگروه‌های فرعی و تخصصی به همراه پروفایل کاربردی طراحی شده، در خط‌مشی سازماندهی قرار می‌گیرند. فهرست‌نویس‌های بافت دانشگاهی، مخاطب این خط‌مشی هستند و بر اساس آن، فرایند سازماندهی را پیش خواهند برد. تدوین خط‌مشی‌های سه فرایند اصلی مدیریت اطلاعات و دانش یعنی مجموعه سازی، سازماندهی و ارائه خدمات به کاربران در بافت کتابخانه‌ای برای ایجاد یک‌دستی ضروری است. تدوین خط‌مشی‌ها در دنیا مرسوم بوده، اما در ایران کمتر کتابخانه‌ای به این موضوع توجه کرده است. خط‌مشی‌ها همواره باید روزآمد شده، و تصمیمات و رویه‌های جدید به آن افزوده شود.
دکتر طاهری در پایان بیان کرد: با توجه به این‌که آردی‌اِی در سطح بین‌المللی مورد استفاده قرار گرفته، و حتی کشورهای همسایه مانند افغانستان، عراق، ترکیه و مانند آنها، این استاندارد را پیاده‌سازی کرده‌اند، ما نیز باید این تغییر و تحول را بپذیریم. پذیرش استاندارد باید از طرف سازمان‌ها، توسعه‌دهندگان نرم‌افزارها، و متخصصان علم اطلاعات اتفاق بیافتد.
در این جلسه کارگروه پیاده‌سازی استاندارد توصیف و دسترسی به منبع (آردی‌اِی)، بر مستندسازی و اشتراک تجربه خود با دیگر کتابخانه‌ها و مراکز اطلاعاتی ایران تاکید کرد.
علاقه‌مندان می توانند از طریق پست الکترونیکی RDAworkgroup@googlegroups.com با کارگروه پیاده‌سازی استاندارد توصیف و دسترسی به منبع در ارتباط باشند.
 

کلید واژه ها: کتابخانه کتابخانه دانشگاهی کتابخانه مرکزی کتابخانه مرکزی مرکز کتابخانه مرکزی مرکز اسناد کارگروه کارگروه پیاده کارگروه پیاده استاندارد توصیف کارگروه پیاده استاندارد سازماندهی


نظر شما :