پیام رئیس دانشگاه علامه طباطبائی به مناسبت روز دانشجو

۱۶ آذر ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۳ کد : ۲۰۰۱۱ خبر روز
تعداد بازدید:۱۰۵۲
جنبش دانشجویی در ایران، پیشران حرکت های جهادی، تحولی، آرمان گرایی، ضد استکباری و عدالت خواهی است.
پیام رئیس دانشگاه علامه طباطبائی به مناسبت روز دانشجو

به  نام خدا


«فرا رسیدن 16 آذر، روز دانشجو را به همه دانشجویان عزیز تبریک عرض می کنم. در آذر ماه سال 1332 در جریان مسافرت معاون رئیس جمهور امریکا به ایران سه دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران توسط کماندوهای رژیم شاهنشاهی به شهادت رسیدند و تعدادی نیز مجروح شدند. در 28 مرداد همان سال دولت مصدق از طریق کوتا و با دخالت مستقیم امریکا سرنگون شد. اکنون پس از گذشت نزدیک به 70 سال از آن واقعه همچنان یاد و نام شهدای 16 آذر را که در راه مبارزه با استکبار به فیض شهادت رسیدند گرامی می داریم.
جنبش دانشجویی که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در تقابل با رژیم سیاسی شاهنشاهی بود، از 22 بهمن 1357 به عنوان جنبشی پیشرو، فعال، پویا، عدالتخواه، آرمان گرا و استکبار ستیز به کمک توده های میلیونی مردم مسلمان و انقلابی ایران شتافت و تا به امروز در تمامی فراز و نشیب های انقلاب و نظام همچنان پیشرو و فعال نقش آفرینی کرده است. 
تاثیرات مثبت و سازنده اجتماعی و سیاسی جنبش دانشجوئی در ایران از جهات مختلف الهام بخش و همچنان امید آفرین خواهد است. برخی از نقش های  آشکار و مثبت جنبش دانشجویی ایران به شرح زیر است:
1-   جنبش دانشجویی در ایران، پیشران حرکت های جهادی، تحولی، آرمان گرایی، ضد استکباری و عدالت خواهی است.
2-   جنبش دانشجویی در ایران، صدای رسای مردم مسلمان و انقلابی ایران در تحقق عدالت، نیل به پیشرفت، مبارزه با فقر و فساد و تیعیض است.
3-  جنبش دانشجویی در ایران، حامیان اصلی در مطالبه گری مطالبات رهبر معظم انقلاب از دولتمردان، مسئولان، جریان های تصمیم ساز و تصمیم گیر و جریانات سیاسی کشور در تحقق آرمان های انقلاب اسلامی و تحقق سیاست های کلی نظام در عرصه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و اجتماعی است.
4-   جنبش دانشجویی در ایران، طلایه دار مبارزه با سیاست های استعماری شیطان بزرگ آمریکا و سیاست های جنایت کارانه صهیونیزم بین المل در سطح جهان و منطقه است.
5-   جنبش دانشجویی در ایران، کانونی فعال و بیدار برای گفتمان سازی و فعال سازی تمامی ظرفیت های انقلابی، جهادی، مردمی، اندیشه ای از سلایق متفاوت است که دل در گروی پیشرفت و تحقق فرهنگ و تمدن نوین اسلامی دارند و حلقه وصل مناسبات نسلی نسل های اول انقلاب به نسل های بعدی آن است.
6-   جنبش دانشجویی در ایران، شاخص خوبی برای نشان دادن جریانات منحرف و وابسته به غرب اعم از تحجرگرایان اسلامی و روشنفکران غرب زده است.
7-   جنبش دانشجویی در ایران، کانونی برای سازماندهی و هدایت هسته های مقاومت حزب الله در سراسر جهان و بویژه منطقه بر علیه منافع آمریکایی ها است.
8-   جنبش دانشجویی در ایران، جریانی نقاد، صریح، شفاف، مطالبه گر، معنویت گرا و اخلاق محور، در برابر سیاست ها و برنامه ها و عملکرد مسئولان است و در عین حال خود را نقدپذیر و خادم مردم و نظام می داند.
9-   جنبش دانشجویی در ایران، ظرفیتی برای حرکت به سمت پیشرفت علمی و گسترش و تعمیق فرهنگ و معرفت دینی است.
10-  حرکت دانشجویی در ایران، مهم ترین جریان تاثیرگذار در تغییرات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی تاریخ معاصر ایران و مقطع فعلی است.
این موارد و موارد متعدد دیگر از ظرفیتهای جنبشی است که بنیانگذاران آن دانشجویانی بودند که برای استقلال ملت ایران جان خود را در طبق اخلاص نهادند. به حول و قوه الهی دانشجویان امروز ما نیز با اقتدا به مقام آن شهدای والامقام همچنان در مسیر نفی سلطه بیگانگان و عزت و اقتدار ملت مسلمان ایران پیشگام خواهند بود».

 

                                                                                 دکتر عبدالله معتمدی

                                                                            رئیس دانشگاه علامه طباطبائی
 

کلید واژه ها: ایران دانشجویی ایران جنبش دانشجویی ایران جنبش جنبش دانشجویی دانشجویی انقلاب سیاسی اجتماعی


نظر شما :