رئیس دانشگاه علامه طباطبائی:

دانشجویان در کنار شناخت و انعکاس مرزهای دانش، رویکرد یادگیری و انتقادی داشته باشند

۲۵ آبان ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۵ کد : ۱۹۷۷۳ خبر روز
تعداد بازدید:۱۰۹۸
آیین آغاز به کار فعالیت های انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی، با حضور رئیس دانشگاه، سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، جمعی از مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و اعضای منتخب شوراهای مرکزی انجمن های علمی دانشجویی برگزار شد.
دانشجویان در کنار شناخت و انعکاس مرزهای دانش، رویکرد یادگیری و انتقادی داشته باشند

به گزارش روابط عمومی، آیین آغاز به کار فعالیت های انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی، با حضور دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه و دکتر محمدعلی اسلامی، سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، جمعی از مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و اعضای منتخب شوراهای مرکزی انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه، در سالن آمفی تئاتر دانشکده مدیریت و حسابداری برگزار شد.
دکتر معتمدی در این آیین با اشاره به اینکه دانشگاه علامه طباطبائی بر اساس جدیدترین رتبه بندی داخلی مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری(ISC) رتبه نهم را در بین 110 دانشگاه دولتی تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کسب کرده است، گفت: این جایگاه بسیار ارزشمند است. البته ناگفته نماند که دانشگاه در بخشی از شاخص ها رتبه چهار یا پنج را کسب کرده است. دانشگاه علامه طباطبائی ظرفیت بزرگی دارد. این دانشگاه ۵۵۰ عضو هیئت علمی ثابت دارد که برخی از این اعضا، شخصیت های ملی و بین المللی و ذخیره های ارزشمندی برای جامعه ما هستند.
وی در ادامه بیان کرد: انجمن های علمی دانشجویی نقطه امیدی برای دانشگاه ها هستند که از لحاظ علمی، پیشران ها و برانگیزاننده هایی داشته باشند. انجمن ها نه تنها در حوزه کار خود انجمن های علمی بلکه در کلاس ها، دانشکده ها و دانشگاه نیز می توانند تاثیرگذار باشند. آن ها با برنامه ریزی دقیق می توانند مشخص کنند که قرار است در حوزه علمی خود چه کارهایی انجام دهند و چه اهدافی را دنبال کنند. به طور قطع یکی از کارهایی که شما می توانید انجام دهید این است که بفهمید در حوزه رشته علمی شما، مرزهای دانش جهانی کجاست و آخرین حرف‌هایی که در این رشته زده می‌شود و آخرین ایده ها کجا و چگونه مطرح شده اند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: با توجه به گسترش ارتباطات و استفاده از ظرفیت فضای مجازی، شناخت و انعکاس مرزهای دانش برای دانشجویان علاقه مند به سهولت اتفاق می افتد. این کار باعث می شود که اعضای هیئت علمی نیز با آگاهی و اطلاعات وارد کلاس ها شوند و فقط حرف های قدیمی را تکرار نکنند. سطح علمی کلاس ها وابستگی مستقیم با دانش و اطلاعات به روز دانشجویان دارد.
وی با اشاره به اینکه علوم انسانی مبتنی بر بافت فرهنگ است، افزود: درست است تولید علوم انسانی در غرب اتفاق افتاده است و ما در حال یادگیری و شاگردی هستیم اما باید بدانیم که این دانش قرار است در جامعه ایرانی مصرف شود. بنابراین دانش علوم انسانی باید بر مبنای بافت و فرهنگ ایرانی تولید شود. امروزه در دنیا نهضت هایی به نام «دانش بومی» به وجود آمده و این موضوع نیز در کشور ما، مطرح است.
عضو هیئت علمی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی اظهار کرد: از شما دانشجویان انتظار داریم، در کنار شناخت مرزهای دانش، رویکرد یادگیری و انتقاد داشته باشید و کمک کنید تا از شاگردی به سمت معلمی حرکت کنیم. قرار نیست برای همیشه شاگرد باقی بمانیم و این امر با همت شما اتفاق می افتد. ما به عنوان مسئولان دانشگاه، متناسب با ظرفیت هایی که شما ایجاد می کنید و کار و برنامه هایی که ارائه می دهید، حمایت و پشتیبانی های لازم را انجام می دهیم به این امید که بتوانیم از ظرفیت خلاقیت و تکنیک های شما استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه اتفاقات خوبی در حوزه علوم انسانی در کشور رخ داده است، گفت: با وجود همه پیشامدهای خوب، جایگاه علوم انسانی به بهتر و بهتر شدن نیاز دارد. در سال های اخیر بسیاری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های علوم انسانی از رشته‌های غیر از علوم انسانی بوده است و این نشان می دهد که دانشجو احساس کرده است با ورود به رشته های علوم انسانی بهتر می تواند به جامعه خدمت کند. نقش علوم انسانی کم کم دارد برای جامعه پررنگ‌تر می‌شود. بنابراین باید شرایطی را فراهم کنیم که با کمک شما و به واسطه‌ی مراکز نوآوری، کارآفرینی، رشد و پارک علم و فناوری دانشگاه اتفاقات خوبی با ایده های خلاقانه شما رقم بزنیم.
در ادامه آیین، دکتر اسلامی با تاکید بر اینکه دانشگاه علامه طباطبائی می تواند نقش موثری در تحولات علمی فرهنگی و اجتماعی کشور داشته باشد، گفت: نگاه ما در معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه این است که دانشجویان با ورود به دانشگاه باید رشد متوازن در حوزه های علمی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشد. بنابراین متناسب با این نگاه در گام نخست، زمینه خوبی برای مشاوره به دانشجویان در سال های اول فراهم می کنیم تا استعدادیابی و خودشناسی برای دانشجو رقم خورد. گام دوم نیز آشنایی دانشجویان با زیست بوم دانشگاه است تا بعد از خودشناسی و استعدادیابی، دانشجو تصمیم بگیرد در عرصه فعالیت های جمعی‌ یا فردی وارد شود.
وی افزود: انجمن های علمی دانشجویی فراگیرترین تشکل در دانشگاه هستند. ما در کشور حدود ۱۰ هزار انجمن علمی و دانشگاه علامه طباطبائی نیز حدود ۷۰ انجمن علمی دارد و دانشجویان با علاقه علمی وارد انجمن ها می شوند. انجمن‌ها یک رویداد تخصصی به نام جشنواره حرکت دارند که خروجی یک سال فعالیت های ملی و بین المللی آن ها در این جشنواره ارزیابی می‌شود. 
سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: جشنواره حرکت در دنیا مورد استقبال قرار گرفته است و با تلاش‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، قرار است این جشنواره به عنوان یکی از رویدادهای بنیاد نخبگان د نظر گرفته شود تا دانشجویانی که در جشنواره حرکت مقام کسب می‌کنند، از امتیاز نخبگانی و تسهیلاتی که بنیاد برای نخبگان در نظر می گیرد، بهره مند شوند. همچنین با اصلاح آیین نامه های دانشجویی، قرار است برای دانشجویانی که در جشنواره های حوزه معاونت فرهنگی شرکت کرده و مقام کسب می‌کنند امتیازهایی در نظر گرفته شده است.

وی از برگزاری رویدادهای حل مسئله عمومی و تخصصی با همکاری سازمان ها و نهادها، در آینده خبر داد و افزود: در این رویداد با تهیه بانک مسائل داخل و خارج از دانشگاه، به صورت گروهی به سمت حل مشکلات و مسائلی حرکت می کنیم که در کوتاه مدت حل می شوند تا دانشجویان بتوانند در طول یک ترم، تجربه‌ای از حل مسئله داشته باشند.
دکتر اسلامی با بیان اینکه رویدادها پل ارتباطی بین دانشگاه و جامعه هستند بر نقش تسهیل گری انجمن های علمی دانشجویی تاکید کرد و گفت: دانشجویانی که وارد انجمن ها، کانون ها و تشکل های دانشجویی می شوند به عنوان یک دانشجوی موفق و موثر شناخته می شوند. حضور در این فضاها تسلط به مهارت های ارتباطی، حل مسئله و مدیریتی را در دانشجویان ایجاد و به برقراری ارتبا های ملی و بین المللی آن ها کمک می کند.
وی با تاکید بر اینکه معاونت فرهنگی و اجتماعی از تولید علم، حمایت می کند بیان کرد: ظرفیت انجمن های علمی یکی از ظرفیت‌های بی‌نظیر دانشجویی است. نگاه ما این است که حمایت کننده باشیم و وارد عرصه اجرا نشویم بلکه زمینه را برای ورود   و برنامه ریزی های علمی دانشجویان فراهم کنیم. دانشگاه نیز برای انجام کارهای گروهی دانشجویی همه اهتمام و کمک های مادی و معنوی خود را به کار می گیرد تا دانشجویان در عرصه جامعه و حل مسائل و مشکلات نقش آفرین باشند.
در پایان این آیین اعضای منتخب شوراهای مرکزی انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی به گفت و شنود مستقیم و طرح دیدگاه های خود با مسئولان دانشگاه پرداختند.
 

کلید واژه ها: دانشگاه اجتماعی دانشگاه فرهنگی اجتماعی دانشگاه دانشجویی دانشگاه انجمن علمی دانشجویی دانشگاه علمی دانشجویی دانشگاه معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه دانشگاه علامه دانشگاه علامه طباطبائی علمی


نظر شما :