همایش بررسی ابعاد حقوقی و اقتصادی همکاری با گروه (FATF) برگزار شد

۱۶ آذر ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۹۷۴ خبر روز فرهنگی و دانشجویی
تعداد بازدید:۶۰۶۶
همایش یک روزه بررسی ابعاد حقوق و اقتصادی همکاری با گروه ویژه اقدام مالی با حضور استادان، صاحبنظران و دانشجویان حوزه حقوق و علوم سیاسی صبح امروز در محل دانشکده حقوق و علوم سیاسی برگزار شد.
همایش  بررسی ابعاد حقوقی و اقتصادی همکاری با گروه (FATF) برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در مراسم افتتاحیه این همایش دکتر میرسعیدی رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی در سخنانی به تبیین و تشریح ابعاد حقوقی همکاری با گروه ویژه مالی پرداخت. دکتر میر سعیدی عنوان کرد: این همایش برخلاف برخی همایش‌های دیگر که به مسائل صرفا داخلی مرتبط هست، با منافع ملی پیوند خورده است که اهمیت آن را دو چندان می‌کند وی افزود: نکته مهم و قابل توجه در این همایش، همفکری حقوق و علوم سیاسی به عنوان دو شاخه اصلی دانش در دانشکده حقوق و علوم سیاسی است. 

رئیس دانشکده حقوق اظهار داشت: دانشگاه، محلی برای تلاقی افکار، یافتن بهترین راه حل ها و ارائه راهکارهای مناسب به منظورحفظ و ارتقاء مسائل عمومی کشور است. وی افزود: مساله ی مهمی که باید به آن توجه کرد، طرح دیدگاه‌های گوناگون در این موضوع است. 

دکتر میرسعیدی با بیان این نکته که همکاری جمهوری اسلامی ایران با نهاد بین المللی اقدام مالی امری گریزناپذیر بوده، بیان داشت: هدف اصلی این گروه، شفاف‌سازی اقتصادی به منظور مبارزه با پولشویی و تامین اعتبارات مالی تروریسم است. وی افزود: اقدامات سازنده کشور به ویژه در زمینه پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم باعث شده تا زمینه ی خروج ایران از لیست سیاه این گروه فراهم گردد. بطوری که تقاضای اقدام مبادله‌ای و به عبارتی تحریم این گروه در ایران به مدت یک سال به حالت تعلیق در آمده تا با انجام و اجرای این اقدام به سرانجام و در نهایت از لیست سیاه خارج و امکان تعاملات مالی  فراهم شود.

رئیس دانشکده حقوق تاکید کرد: کارگرد گروه اقدام مالی عبارت است از وضع استاندارد هایی برای مقابله با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم و سایر جرایمی که سلامت اقدام مالی را تهدید می‌کند.

دکتر میرسعیدی با اشاره به این که کشورها باید طبق قوانین، توصیه‌ها را انجام دهند، تصریح کرد: درغیر اینصورت گروه اقدام مالی با انتشار بیانیه، چنین کشورهایی را به عنوان منطقه با ریسک بالا معرفی و در نتیجه مانع تعاملات مالی و سرمایه گذاری می شود.

وی افزود: ضرورت همکاری با این گروه به این صورت است که اکثر کشورها با این نهاد بین‌المللی همکاری کرده و بانک‌ها و موسسات مالی و گروه‌های اقتصادی پیرو وضع قوانین داخلی رهنمودهای آن را تحت نظر قرار می‌دهند. کشورهایی که به استانداردهای مربوط به مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم پایبند نبودند، در لیست سیاه قرار می‌گیرند.

در ابتدای مراسم دکتر غلام‌نبی فیضی چکاب دبیر علمی همایش در سخنانی با تشریح اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد: نگرانی‌های بسیار زیادی در عرصه فعالان سیاسی، اقتصادی و حقوقی عنوان است.

او با بیان ضرورت ارائه دیدگاه‌های علمی مختلف در این خصوص اظهار داشت: همه باید به دور از هر گونه شائبه و نگاه خاص سیاسی مخالف و موافق موضوع، دیدگاه های خود را صریح اعلام کنند و جامعه مطبوعاتی، سیاستمداران و تصمیم سازان از جو مصنوعی که در این قضیه حاکم شده است نجات پیدا کنند.

دبیر علمی همایش گفت: همانطور که مستحضرید جرایم مالی اشخاص حقیقی و حقوقی شامل بانک ها و موسسات مالی و اعتباری، پولشویی تامین به استعلام تروریسم و مسلئلی از این دست مدت هاست در سطح بین الملل خسارت های بسیار زیادی را به جوامع تحنیل می کند. ام ادامه داد: هم جوامعی که قربانی این موارد می شوند و هم جوامعی که باید برای اجتناب از آثار مبارزه با پولشویی اقداماتی را انجام دهند خساراتی را متحمل شود.

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: نهادهای بین المللی درباره این مساله اقداماتی را انجام دادند و دستورالعمل‌هایی را ارائه کردند که به طور طبیعی در کنار پیامدهای مثبت، پیامدهای دیگری ایجاد کرده است که می‌توان از پیامدهای منفی دانست.

لازم به ذکر است در این همایش دکتر محمدرضا ضیائی بیگدلی عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در خصوص (ماهیت همکاری ایران با گروه ویژه اقدام مالی از منظر حقوق بین الملل)، دکتر حسین قضاوی معاون بانک و بیمه و شرکت های وزارت امور اقتصادی و دارائی با موضوع(ضرورت های حقوقی و اقتصادی همکاری با FATF و ضمانت اجرای عدم همکاری با آن)، دکتر محمدرضا پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و رئیس کارگروهFATF در خصوص (پیآمدهای اقتصادی همکاری با FATF از نگاه کارگروه آن در مجلس شورای اسلامی)، دکتر حشمت الله فلاحت پیشه عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با موضوع (الزامات صیانتی همکاری ایران با گروه ویژه اقدام مالی)، دکتر ساسان شاه ویسی عضو هیأت علمی دانشگاه و مدیر مؤسسه پژوهشی اندیشه انقلاب اسلامی در خصوص(ارزیابی اقتصادی برنامه اجرائی action planFATF در ایران، دکتر امین جعفری عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در خصوص (بررسی توصیه های FATF از منظر حقوق جزای اقتصادی و دکتر فیضی چکاب عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی (جایگاه حقوقی و قانونی FATF و پی آمدهای همکاری با آن) سخنرانی خود را ارائه نمودند.     

 


نظر شما :