دبیر علمی شانزدهمین کنفرانس بین المللی ارزیابی و تضمین کیفیت نظام‌های دانشگاهی مطرح کرد:

به دنبال شناسایی علمی و حل اثربخش مشکلات موجود در نظام‌های دانشگاهی هستیم

۲۲ آبان ۱۴۰۱ | ۰۰:۳۱ کد : ۱۹۷۳۲ خبر روز
تعداد بازدید:۹۵۵
شانزدهمین کنفرانس بین المللی ارزیابی و تضمین کیفیت نظام‌های دانشگاهی به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی و با همکاری و حمایت تعدادی از دانشگاه ها، انجمن های علمی و موسسات پژوهشی، در دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی این دانشگاه برگزار شد. 
به دنبال شناسایی علمی و حل اثربخش مشکلات موجود در نظام‌های دانشگاهی هستیم

به گزارش روابط عمومی، شانزدهمین کنفرانس بین المللی ارزیابی و تضمین کیفیت نظام‌های دانشگاهی با حضور اندیشمندان، صاحبنظران و پژوهشگران، به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی و با همکاری و حمایت تعدادی از دانشگاه ها، انجمن های علمی و موسسات پژوهشی کشور، 17 و 18 آبان ماه سال جاری، در دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی این دانشگاه برگزار شد.

دکتر عبدالله معتمدی، رئیس کنفرانس در آیین آغازین این کنفرانس گفت: نظام‌های دانشگاهی به عنوان یک سیستم، مانند سایر سیستم‌ها نیاز به ارزیابی دارند. تصور من از تضمین کیفیت، استمرار کیفیت است اما مسئله ای که وجود دارد این است که کیفیت چیست؟ باید چه چیزی را تضمین کنیم؟ چه نظام دانشگاهی‌ با کیفیت است و شاخص کیفی بودن چیست؟ خروجی دانشگاه باید انسانی دانا، ماهر و متخصص باشد و آن را تضمین کند. البته این انسان باید عاقل نیز باشد و از دید من دانایی با عاقل بودن متفاوت است. نخستین خاصیت عقل، مهارگری است پس عاقل بودن به معنای خویشتن داری نیز است.
وی افزود: دانشگاه باید انسان عاشق تربیت کند، انسانی که عشق به بشریت و انسانیت دارد. بنابراین چنین موضوعی، به آموزش، پژوهش، فناوری و مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها جهت می‌دهد. بشریت یک سرمایه‌ تمدنی دارد و مفاهیمی مانند دانایی، احترام به بزرگترها و عطش به علم، که باید به نسل بعد منتقل کند. 
دکتر معتمدی با بیان اینکه هدف دانشگاه علامه طباطبائی رسیدن به مرجعیت علمی در علوم انسانی است، تاکید کرد: این دانشگاه به دنبال تحول در علوم انسانی برای اثربخشی و کارآمدی و همچنین غنا بخشیدن به علوم انسانی است. بنابراین چگونگی تضمین این کیفیت انتظاری است که امیدواریم در این کنفرانس‌ها به آن پاسخ داده شود.
دکتر عباس عباس پور، دبیر علمی شانزدهمین کنفرانس بین المللی ارزیابی و تضمین کیفیت نظام‌های دانشگاهی نیز گفت: ما به دنبال این هستیم که بتوانیم از مسیر ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام‌های دانشگاهی، فرایندی برای تعیین انتظارات سطح بالا در حوزه‌ ماموریت‌های دانشگاهی دنبال کنیم و شرایط را برای بهبود فراهم کنیم. مسئله‌ اصلی ما در حوزه‌ ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام‌های دانشگاهی این است که نظام آموزش عالی ما تا چه میزان توانسته عرصه متنوع نیازها را در گستره‌ نیازهای فردی، محلی، منطقه‌ای و ملی در رقابت پایدار با تجارب برتر جهانی به شیوه‌ اثربخش و کارآمد و در یک فرایند هدف گذاری مناسب، تعدیل و به درستی برآورده سازی کند.
وی ادامه داد: از سیستم کیفیت آموزش عالی انتظار می‌رود که سهم چشمگیری در افزایش سطح درآمد جامعه و ارتقای بهره‌وری داشته باشد. اینکه چرا باید از ظرفیت و تدابیر ویژه تضمین کیفیت در نظام‌های دانشگاهی بهره‌مند شویم ناظر بر این موضوع است که یک سیستم آموزش عالی مطلوب تا حد قابل توجهی به سطح توسعه اقتصادی کشور توجه می‌کند و ماموریت‌های خود را مبتنی بر ظرفیت‌هایی که برای شرایط رشد ملی و بین المللی در نظر گرفته می‌شود در مجامع علمی دنبال می‌کند.

دکتر عباس پور تاکید کرد: در این کنفرانس ها به دنبال تعامل و ارتباط سازنده میان آموزش عالی و نظام‌های دانشگاهی را از طریق تلفیق دو حوزه نظریه و عمل با بهره‌گیری حداکثری از قابلیت‌های علمی، پژوهشی و اجرایی دانشگاه‌ها و آموزش عالی  هستیم. ما تلاش کردیم افزون بر کمک و همیاری که برای آموزش عالی و مدیریت دانشگاه‌ها در نظر گرفته می‌شود امکان شناسایی علمی و حل اثربخش مشکلات و موانع موجود و پیش رو در نظام‌های دانشگاهی فراهم شود.
وی افزود: کنفرانس بین المللی ارزیابی و تضمین کیفیت نظام‌های دانشگاهی که 15 سال متوالی برگزار شده و امسال شانزدهمین سال برگزاری آن است با اهداف کلی می‌تواند زمینه‌های تغییر را در دستور کار قرار دهد. پس متناسب با ضرورت‌های آموزش عالی توسط کمیته علمی هر سال این مفروضات و اهداف مد نظر قرار می‌گیرد.
دبیر علمی شانزدهمین کنفرانس بین المللی ارزیابی و تضمین کیفیت نظام‌های دانشگاهی با اعلام اینکه این کنفرانس در 12 نشست تخصصی برگزار شد، گفت: 57 چکیده برای دبیرخانه کنفرانس ارسال شد که پس از بررسی های انجام شده 41 مقاله برای چاپ در کتابچه‌ کنفرانس انتخاب شد.

وی گفت: وجه مشترک دیدگاه‌های صاحب نظران این حوزه این بود که ما در موضوع ارزیابی و تضمین کیفیت باید کار جدی را دنبال کنیم و شرایط را به صورت ریشه‌ای در دستور کار نخبگان و صاحبان اندیشه قرار دهیم چرا که آموزش عالی ما بیش از هر زمانی نیازمند بازنگری هوشمندانه در روش‌ها و رویکردهای برنامه‌ای خود برای پشت سر گذاشتن چالش‌های ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام‌های دانشگاهی است.

کلید واژه ها: کیفیت تضمین کیفیت ارزیابی تضمین کیفیت المللی ارزیابی تضمین کیفیت کیفیت نظام کیفیت نظام دانشگاهی تضمین ارزیابی تضمین المللی ارزیابی تضمین کنفرانس المللی ارزیابی تضمین


نظر شما :