با هدف گسترش همکاری های علمی و آموزشی:

دانشگاه علامه طباطبائی و مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری تاجیکستان تفاهم نامه همکاری امضا کردند

۱۴ آبان ۱۴۰۱ | ۱۵:۲۴ کد : ۱۹۶۳۰ خبر روز
تعداد بازدید:۷۶۶
دانشگاه علامه طباطبائی و مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری تاجیکستان با هدف گسترش همکاری های علمی و آموزشی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی، تفاهم نامه همکاری امضا کردند.
دانشگاه علامه طباطبائی و مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری تاجیکستان تفاهم نامه همکاری امضا کردند

به گزارش روابط عمومی، با توجه به اهمیت همکاری های آموزشی، تحقیقاتی و فناوری میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان، در چارچوب تفاهم نامه های همکاری علمی، آموزشی و فرهنگی میان دو کشور و با هدف ترویج و توسعه همکاری علمی، پژوهشی و اجرایی برای استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو طرف در زمینه‌های مورد علاقه در حوزه علوم انسانی و اجتماعی، بر اساس اصول برابری و منافع مشترک، تفاهم نامه همکاری علمی بین دانشگاه علامه طباطبائی و مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری تاجیکستان به امضا رسید.
دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در مراسم امضای این تفاهم نامه با ابراز خرسندی از این همکاری، گفت: این دانشگاه تنها دانشگاه علوم انسانی کشور و بزرگترین دانشگاه علوم انسانی در غرب آسیا است. 11دانشکده دارد که نزدیک به 14هزار دانشجو و 550 عضو هیئت علمی ثابت در این دانشکده ها مشغول به فعالیت علمی هستند. بیش از 70 درصد دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند. همچنین دانشجویان و دانش آموختگان علوم انسانی از ظرفیت مراکز رشد و نوآوری، کارآفرینی و پارک علم و فناوری این دانشگاه استفاده می کنند.
وی با تاکید بر اینکه اهتمام دانشگاه علامه طباطبائی در حوزه فعالیت های بین المللی گسترش ارتباطات بین المللی است، افزود: در حال حاضر با کشورهای مختلف و دانشگاه های بزرگ دنیا تفاهم نامه همکاری داریم که برخی از این تفاهم نامه ها عملیاتی شده است. دانشگاه در چند کشور همچون اسپانیا، چین و قرقیزستان، کرسی های زبان فارسی دارد که توسط دانشکده زبان و ادبیات فارسی حمایت می شوند. همچنین ما کانون مرکزی اسپانیا در بین دانشگاه های ایران هستیم که بیشترین فعالیت را دارد و در این کشور، خانه خیام داریم. 
دکتر معتمدی با بیان اینکه اینها بخشی از ظرفیت های دانشگاه علامه طباطبائی است، گفت: در مدیریت جدید دانشگاه، یکی از سیاست های ما نزدیک شدن و ارتباط بیشتر با کشورهای مسلمان، کشورهای همسایه و کشورهای اسلامی است. ما با تاجیکستان نزدیکی فرهنگی داریم و فکر می کنم زمینه های علمی مشترکی را می توانیم با هم داشته باشیم و از ظرفیت های موجود برای توسعه علمی استفاده کنیم.
در ادامه خیرالدین عثمان زدا، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری تاجیکستان با اشاره به اینکه این مرکز فعالیت های خود ار در سه بخش تحقیقی، مشورتی و تحلیلی انجام می دهد، افزود: بیشترین مسائلی که ما با آن سروکار داریم آموزش مسئله های جهان معاصر در کشور، منطقه و دنیا است. ما بیش از هر چیز به آموزش مسائل آینده توجه داریم.  
وی تاکید کرد: با امضای تفاهم نامه، زمینه همکاری های علمی با دانشگاه علامه طباطبائی فراهم می شود. هر چه دایره همکاری های بین این دو مرکز گسترده تر شود، به همین میزان شناسایی متخصصان و پژوهشگران بیشتر می شود و تبادل افکار با سرعت بیشتری اتفاق می افتد. با گسترش دایره های علمی می توانیم جایگاه مناسب خود را، هم در منطقه و هم در دنیا پیدا کنیم. همچنین رابطه مهر و دوستی بین دو کشور عمیق تر می شود.
گفتنی است تقویت همکاری و تبادلات علمی میان دو طرف، دعوت از اعضای هیئت علمی، پژوهشگران و دانشجویان برای بازدید علمی و تبادل تجربیات، مبادله داده های علمی، کتاب، نشریات علمی و اسناد علمی و پژوهشی در حوزه‏ های آموزشی، پژوهشی و فنی مورد علاقه طرفین، چاپ نشریات و کتاب های مشترک، ایجاد تسهیلات طرفین برای یکدیگر به منظور شرکت در فعالیت ‏های علمی، تبادل استاد، دانشجو، پژوهشگر و کارشناس برای انجام طرح‏های پژوهشی و آموزشی و شرکت در همایش ‏ها، کارگاه ‏های آموزشی، گردهمایی‏ ها و نشست‏ های بین المللی و برگزاری مشترک همایش‏، سمینار، کارگاه و دوره ‏های آموزشی به منظور توانمند سازی علمی از جمله زمینه‌های همکاری این تفاهم‌نامه است.

کلید واژه ها: علمی همکاری علمی دانشگاه دانشگاه علامه دانشگاه علامه طباطبائی همکاری نامه همکاری تفاهم نامه همکاری rlm rlm آموزشی


نظر شما :