اولین جشنواره ملی کرسی‌های آزاد اندیشی عصر یکشنبه به کار خود پایان داد

۱۵ آذر ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۹۵۵ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۵۴۲۴
مراسم اختتامیه اولین دوره جشنواره ملی کرسی‌های آزاد اندیشی با حضور دکتر ضیا هاشمی معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه و جمعی از مدیران و مسئولان وزارت علوم، دانشگاه‌های سراسر کشور و دانشجویان در محل سالن آمفی تئاتر دانشکده مدیریت و حسابداری برگزار شد.
اولین جشنواره ملی کرسی‌های آزاد اندیشی عصر یکشنبه به کار خود پایان داد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر سید ضیا هاشمی در سخنان خود ضمن اشاره به روند ثابت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در کشور، عنوان کرد: خوشحالم که گزارش‌های ما تنها گزارش‌هایی رسمی‌ و روی کاغذ نیستند، بلکه به صورت عینی شاهد آثار و برکات آن هستیم.

‌وی افزود: بحث کرسی آزاد اندیشی و آزاد اندیشی از دغدغه‌‎های جدی ملی همه‌ی ما بوده و هست و برگزاری این جشنواره به معنای این است که آثار، فعالیت‌ها و برنامه‌های مرتبط با آزاد اندیشی به حدی از بلوغ و تنوع رسیده که برای آن یک جشنواره برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی وزارت علوم با بیان این که آمار و ارقام این چند سال نشان از روبه رشد بودن برنامه‌های آزاد اندیشی‌ دارد، بیان داشت: وقتی به صورت عینی شاهد این هستیم که یک کرسی در دانشگاه برگزار می‌شود چقد آثار و برکات مختلفی به همراه دارد. چه تعداد افراد درگیر این مساله می‌شوند و ایده‌های مختلفی ارائه می‌شود و چه خوب تربیت می‌شوند کسانی که در این مناظره علمی و نظری شرکت می‌کنند.

دکتر ضیا هاشمی با اشاره به اینکه کرسی‌های آزاد اندیشی الگوی خوب و مناسبی از گفت‌وگوی سازنده، نقدپذیری و تبادل نظر است، اظهار داشت: همه مواردی که گفته شد فقط بخشی از نتایج ارزشمند و گرانبار کرسی‌های آزاد اندیشی است. 

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم بیان داشت: این جشنواره با همین هدف شکل گرفت تا بتواند این الگوها را معرفی کند تا جریان آزاد اندیشی، سکه رایج در دانشگاه شود. یکی از مطالبه‌های فضای دانشجویی همواره مطالبه عدالت بوده است. عدالت طلبی و دفاع از حقوق قانونی افراد، شهروندان و دانشجویان مطالبه ای بوده که در جریان انقلاب اسلامی ‌دامن زده و تقویت شد.

وی افزود: جریان آزاداندیشی فرصتی ایجاد می‌کند که مطالبه حقوق و استحقاقات فردی، جمعی و گروهی به شکلی مناسب و با بهره‌مندی از پشتوانه‌های حقوقی و قانونی مطرح شود. وی اضافه کرد: هیچگاه مطالبه حق از طریق قانون شکنی و تضییع حقوق دیگران قابل تحقق نیست.

دکتر ضیا هاشمی اظهار داشت: اگر در دانشگاه شاهد طرح مطالبات منطقی، و معقولی باشیم که از مسیر قانونی در حرکت است، قائدتا باید استقبال کنیم.

معاون فرهنگی وزارت علوم با اشاره به این که هیچ الگوی مدیریتی مدعی عصمت نیست، بیان داشت: به همین جهت از نقدهای سازنده و قانونمند که در چارچوب آداب اجتماعی مطرح می‌شود استقبال می‌شود. خوشبختانه دانشگاه و دانشگاهیان در این زمینه پیشگام هستند.

وی افزود: جامعه دانشگاهی ما از چنان بلوغ و عقلانیتی برخوردار است که با فصل الخطاب قرار دادن قانون و با تلاش برای افزایش تفاهم‌، همدلی و همزبانی به سمت افق‌های مطلوب حرکت می‌کند.

دکتر ضیا هاشمی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: از برگزارکنندگان و شرکنندگان اولین دوره جشنواره کرسی‌های آزاد اندیشی تشکر می‌کنم که به همت و پیشگامی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد و امیدوارم روز به روز رونق بیشتر آزاد اندیشی و تضارب آرای را در دانشگاه‌ها  شاهد باشیم.

در بخش دیگر مراسم دکتر حسین سلیمی در سخنانی بیان داشت: به نظر می‌رسد بعد از گذشت چندین سال از طرح موضوع کرسی‌های آزاد اندیشی و تجربیات متفاوت موفق و ناموفق، باید به باز اندیشی آن بپردازیم که این آزاد اندیشی برای چه بوده و چند پرسش را از خود مطرح کینم.

وی افزود: آزاداندیشی فرصتی برای تقویت پرسشگری در دانشجویان است؟ آیا آزاداندیشی مجالی برای ایجاد بی‌پروایی و بی‌پرده سخن گفتن است؟ آن چیزی که از زمان طرح مفهوم آزاداندیشی مطرح شد بخش‌هایی از این موارد را درخود دارد ولی  پاسخ به این پرسش‌ها به طور کامل مثبت نیست.

رئیس دانشگاه با بیان این نکته که آزاداندیشی مجالی برای پرخاشگری نیست، تصریح کرد: پرخاشگری اساسا با آزاداندیشی ناسازگار است. پرخاشگری با آزادی و اندیشیدن ناسازگار است. وی افزود: آزادگی در حوزه اندیشه با عقلانیت درهم تنیده است. آزاداندیشی زمانی بروز می‌کند که ما بدون ملاحظه ولی با عقلانیت و درنظر گرفتن شرایط زمان، سخن جدید بگوییم و شرایط تازه‌ای بطلبیم.

رئیس دانشگاه عنوان کرد: نباید در فهم آزاداندیشی دچار کج فهمی‌ شویم. بسیاری از سخنان بالنده و شرایط رو به جلو درجامعه ما با عدم درک صحیح به کج راهه رفته است. شاید کندی که در انجام و ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی در حوزه‌های مختلف در دانشگاه‌های ما وجود دارد به خاطر ترس از افتادن این کرسی‌ها به کج‌راهه است. وی افزود: اکنون زمان آن است که پرهیزها را کنار بگذاریم زیرا به نظر می‌رسد که به تدریج جامعه دانشگاهی ما فارغ از گرایش‌های فکری و سیاسی، پا به دوران عقلانیتی می‌گذارند که نیازی به پرهیزها و ملاحظات نیست.

دکتر سلیمی تاکید کرد: اگر فضای آزاداندیشی را ایجاد کنیم بسیاری از کسانی که در این فضا قرار می‌گیرند، هم آزادی و آزادگی را خوب درک می‌کنند و هم اندیشیدن را به تدریج و گام به گام می‌آموزند. وی افزود: راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی و رونق دادن به آنها صرفا یک فعالیت فرهنگی در محیط دانشجویی نیست. کرسی‌های آزاداندیشی به نوعی طرحی برای ایجاد یک تغییر بنیادین نه فقط در وضعیت فرهنگی بلکه در وضعیت آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها است.

 دکتر سلیمی با بیان این نکته که  امیدوار هستیم با گسترش فرهنگ آزاداندیشی شرایطی را فراهم کنیم که اندیشه در گام اول در کلاس‌های درس بارور شود، تصریح کرد: در محیط آزاداندیشی سخنی ارزش دارد که استدلال قوی داشته باشد. این مبنایی است که می‌تواند محیط آموزشی و فرهنگی ما را دگرگون کند. وی افزود: با برگزاری این کرسی‌ها به دنبال این هستیم که چه در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و چه در عرصه فعالیت‌های پژوهشی به تدریج فرهنگ اندیشیدن، جایگزین فرهنگ رونویسی کردن و یا همچون دیگران بازی کردن شود.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی بیان داشت: آزاداندیشی به ما کمک می‌کند لحن، بیان و شیوه سخن گفتن خود را اصلاح کنیم. در محیط آزاد اندیشی ما درک می‌کنیم پرخاشگری بیهوده است و تندخوئی نشان دهنده فرونشستن عقلانیت است.

دکتر سلیمی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان یکی از دانشگاه‌های پیشتاز در مسیر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی است و همانطور که آمارهای وزارت علوم نشان می‌دهد بیشترین تعداد کرسی‌های آزاداندیشی در این دانشگاه برگزار شده است.

در پایان مراسم با حضور مسئولان از برگزیدگان اولین جشنواره کرسی‌های آزاد اندیشی تقدیر شد. اسامی برگزیدگان:

بخش رقابتی گفت‌وگوی آزاد

رتبه اول: رضا میرشکار از دانشگاه زابل و علی کیان از دانشگاه علامه طباطبائی 

رتبه دوم: سینا بلاری از دانشگاه یزد و فرزاد بابایی از دانشگاه ایلام

 رتبه سوم: محمدحسین آزادی از دانشگاه سلفچگان و محمد فرودی از دانشگاه حکیم سبزواری 

بخش رقابتی میزگرد

رتبه اول: محمد مهدی فرجی

 رتبه دوم: هادی ذوالفقاری 

رتبه سوم: مازیار نبی زاده 

 شایسته تقدیر: محمد خلجی از دانشگاه علامه طباطبائی 

بخش رقابتی نقد

 مقام اول: میثم علیزاده 

رتبه دوم: امین تجن جاری

 رتبه سوم: رویا طالبی

 رتبه چهارم: اسماعیل نوری 

بخش مناظره دانشجویی

 رتبه اول: محمد جواد خوش‌نام

 رتبه دوم: سعیده باقری

رتبه سوم: محمد مهدی فرجی


نظر شما :