بنا بر اعلام دبیر علمی همـایش بین المللی «معـارف نبـوی و چـالش هـای جهـان امروز»؛

زمان برگزاری همـایش بین المللی «معـارف نبـوی و چـالش هـای جهـان امروز» به تاریخ ۱و۲ اسفند ماه تغییر پیدا کرد

۰۴ آبان ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۶ کد : ۱۹۵۴۵ خبر روز
تعداد بازدید:۱۲۵۰
همـایش بین المللی «معـارف نبـوی و چـالش هـای جهـان امروز» که قرار بود در ۸ و ۹ آبان ماه سال جاری برگزار شود به پیشنهاد کمیته هیئت اجرایی این همایش، در روزهای ۱ و ۲ اسفندماه ۱۴۰۱، مصادف با ایام مبعث رسول گرامی اسلام(ص)، در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود. 
زمان برگزاری همـایش بین المللی «معـارف نبـوی و چـالش هـای جهـان امروز» به تاریخ ۱و۲ اسفند ماه تغییر پیدا کرد

به گزارش روابط عمومی، دکتر حسام الدین خلعتبری، دبیر علمی همـایش بین المللی «معـارف نبـوی و چـالش هـای جهـان امروز» از تغییر زمان برگزاری این همایش بین المللی خبرداد و گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار بود همـایش بین المللی «معـارف نبـوی و چـالش هـای جهـان امروز» در روزهای 8 و 9 آبان ماه سال جاری در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شود ولی به پیشنهاد کمیته هیئت اجرایی این همایش و استقبال پژوهشگران و صاحب نظران، این همایش در روزهای 1 و 2 اسفندماه 1401 که مصادف با ایام مبعث رسول گرامی اسلام(ص) است در دانشکده الهیات و معارف اسلامی این دانشگاه برگزار می شود.
دبیر علمی همـایش بین المللی «معـارف نبـوی و چـالش هـای جهـان امروز» درباره اهمیت برگزاری این همایش در سطح ملی و بین المللی گفت: امروزه مشخص شده است که جوامع به رغم پیشرفت های بسیاری که در زمینه های علمی و آموزشی و به کارگیری تکنیک و روش های جدید در بهبود شکل ظاهری زندگی و امنیت و آسایش مردم داشته اند ولی از نظر اخلاقی و فرهنگی نه تنها پیشرفتی حاصل نشد بلکه ظهور برخی افکار و اشکال منفی و نادرست در زندگی و رفتار اجتماعی، حتی تنزل و پسرفت را نیز در این جوامع ایجاد کرده است. در این رابطه علوم تازه تاسیس نظیر روان شناسی و جامعه شناسی و حتی تدوین سیاست ها و قوانین نوین نیز در استحکام فرهنگی-اخلاقی جوامع موثر نبوده و در برخی از موارد، خود، مانع پیشرفت بوده است.

وی ادامه داد: در جوامع اسلامی نیز با به کارگیری چنین تفکراتی روبرو بوده ایم که از طریق رسانه ها، افراد و برخی نهادهای سیاسی بدون در نظر گرفتن قابلیت های اسلامی و ایرانی، ترویج یافته است. بنابراین در حالی که غرب به سوی ترک بسیاری از این افکار و بازگشت مجدد به مذهب و تعالیم دینی برای کنترل و رهبری بهتر جامعه سوق پیدا کرده اما جوامع اسلامی همچنان در بیشتر زمینه ها پیرو تفکر و قوانین ناهمسان غرب و دیگر فرهنگ ها است.
دکتر خلعتبری افزود: اینگونه پیروی و تبعیت ها از فرهنگ های نامناسب و ناهمسان، امروزه نه تنها گره ای از کار جوامع شرقی نگشوده بلکه حل مشکلات آنها را پیچیده تر و خانواده، اجتماع و سیاست را نیز با مشکلاتی مواجه کرده است. زدودن فرهنگ های ناهمسان و نادرست غربی از جوامع اسلامی نیازمند بازگشت به خویشتن و توجه به آموزه ها و معارف نبوی است که همسان و متناسب با فرهنگ جوامع شرقی و اسلامی است.


وی بیان کرد: رسیدن به این هدف والا نیازمند تلاش دلسوزانه در نهادهای آموزشی و علمی کشور است که با ایمان به خدا و معارف نبوی بتوان جوامع را در تعالی و اخلاق مندی برای رسیدن به هدف نهایی که همان سعادت و کمال انسان است، هدایت کرد. امروزه با ظهور فرهنگ های نوین و تغییر در شیوه های سنتی زندگی و ناتوانی علوم نوین در حل بسیاری از مشکلات، لزوم توجه به معارف نبوی بیش از هر زمان دیگری احساس می شود. بنابراین برگزاری نشست ها و همایش های تخصصی در این باره سبب می شود تا اندیشمندان حوزه علوم انسانی-اجتماعی ضمن به اشتراک گذاشتن رویکردها و منظرهای فکری خود در پرتو معارف نبوی، به شیوه ای فعالانه ظرفیت های علوم انسانی-اجتماعی را برای مواجهه با پدیده فرهنگ های نامناسب و ناهمسان به کار گیرند.
دبیر علمی همـایش بین المللی «معـارف نبـوی و چـالش هـای جهـان امروز» گفت: توسعه و ترویج فرهنگ صحیح اسلامی و نبوی در بین آحاد مختلف مردم جامعه، اثبات کارکرد و توانمندی معارف نبوی در حل بحران های نوین جهان امروز، آشنایی با آخرین دستاوردهای علمی و جدیدترین متدهای پژوهشی انجام شده در علوم انسانی و معارف نبوی، اهتمام ویزه اندیشمندان به ضرورت توسعه و ترویج علوم انسانی و توسعه آموزش و پژوهش علوم انسانی، راه اندازی دبیرخانه دائمی و دسترسی آسان علاقه مندان و صرفه جویی در هزینه و وقت پژوهشگران، توسعه و ترویج فرهنگ متمدن ایرانی اسلامی، جلب توجه صاحبنظران و سیاستگذاران بخش های مرتبط به اهمیت استفاده از معارف نبوی در تعلیم و تربیت، بررسی آسیب های اجتماعی، فرهنگی و تربیتی در جامعه و ارائه راهبردهای نوین در این حوزه، ارتقا سطح فرهنگ عمومی جامعه در زمینه تعلیم و تربیت صحیح و اسلامی و بهره گیری از نتایج همایش در جهت بهبود سبک زندگی اسلامی از جمله اهدافی است که برای این همایش بین المللی در نظر گرفته شده است.
وی در ادامه با اعلام اینکه همـایش بین المللی «معـارف نبـوی و چـالش هـای جهـان امروز» در 12 محور اصلی و تخصصی برگزار می شود، افزود: «معارف نبوی چالش های حقوقی و سیاسی»، «معارف نبوی و اقتصاد»، «توسعه و رشد اقتصادی و معارف نبوی»، «عدالت اقتصادی و معارف نبوی»، «معارف نبوی و ارتباطات»، «معارف نبوی بازار و سرمایه»، «بررسی و طراحی ابزار جدید بر اساس آموزه های نبوی»، «معارف نبوی و مدیریت»، «معارف نبوی روانشناسی و علوم تربیتی»، «معارف نبوی و الهیات و معارف اسلامی»، «معارف نبوی ادبیات و هنر» و « معارف نبوی؛ جامعه و اجتماع»، محورهای اصلی این همایش هستند که هر کدام از این محورها، چندین محور فرعی دارند.

دکتر خلعتبری گفت: صاحبنظران، پژوهشگران و علاقه مندان می توانند برای پیگیری فعالیت های جاری همایش و ارسال چکیده مقاله ها تا تاریخ 30 دی ماه 1401، به آدرس https://pkctw.atu.ac.ir مراجعه کنند. مقالات دریافت شده در مجموعه مقالات و مقاله های برگزیده نیز در نشریه های تخصصی منتشر می شود. 
همچنین علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 48393701-021 تماس برقرار کنند.

کلید واژه ها: معارف معارف نبوی نبوی اسلامی جوامع اسلامی جوامع فرهنگ علوم علوم انسانی


نظر شما :