بیانیه بسیج اساتید دانشگاه علامه طباطبائی درباره حوادث اخیر در کشور

۰۶ مهر ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۱ کد : ۱۹۲۷۵ خبر روز
تعداد بازدید:۳۲۳۶
بسیج اساتید دانشگاه علامه طباطبائی با تاکید بر مطالبه‌گری در چارچوب قانون و بر مدار عقلانیت، واکنش‌های احساسی و هیجانی عاری از پشتوانه‌های منطقی و توهین به استادان و نظام اسلامی را محکوم کرد.
بیانیه بسیج اساتید دانشگاه علامه طباطبائی درباره حوادث اخیر در کشور

به گزارش روابط عمومی، بسیج اساتید دانشگاه علامه طباطبائی درباره رخدادهای اخیر کشور بیانیه ای صادر کرد. متن این بیانه به شرح ذیل است:

 

یرِیدُونَ لِیطْفِؤُا نُورَ الله بِأَفْواهِهِمْ وَاللهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کرِهَ الْکافِرُونَ ( سوره صف/آیه 8)
می خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند و حال آنکه خداوند اگر چه کارفران را ناخوش افتد نور خود را کامل خواهد گردانید.

«با عرض تبریک به مناسبت حلول ماه نورانی ربیع الاول به پیشگاه مقدس امام زمان(عج)، مسلمانان عالم و ملت غیور و شهیدپرور ایران اسلامی، حوادث روزهای اخیر که با اتفاقی غمناک شروع شد و بصورتی غیر منطقی و با سرعتی مشکوک از مرحله اعتراض به اغتشاش رسید و با دخالت بیگانگان و فریب خوردگان داخلی آنها منجر به هتک حرمت به جان، مال، نوامیس و مقدسات مردم شد، بسیج اساتید دانشگاه علامه طباطبائی را بر آن داشت تا در این رابطه نکاتی را محضر مردم شریف ایران و خصوصا دانشگاهیان گرانقدر به‌عرض برساند:

  1. انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران که میراث گرانقدر آزادی خواهان، مجاهدت هزاران هزار انسان خداجو، ثمره خون شهیدان والامقام و زمینه ساز اعتلای کلمه توحید و گسترش عدالت است از نعمات بزرگ الهی است که حفظ آن را امام راحل(قدس سره الشریف) اوجب واجبات دانسته اند. این نظام مقدس در مسیر تحقق حکومت اسلامی با دشواری هایی مواجه است. این دشواری ها برخی به عوامل درونی جامعه ما بر می گردد و برخی نیز ناشی از دشمنی های عوامل بیرونی و به طور مشخص نظام سلطه استکباری است که نظام جمهوری اسلامی را مانع از استیلا و استثمار ملت ها و جوامع دیگر می بینند. موقعیت ممتاز جمهوری اسلامی ایران در صحنه های بین المللی، الهام بخشی به مظلومان جهان، عزتمندی مسلمانان و شیعیان، نقش تعیین کننده نظام در مناسبات و روابط بین المللی و اقتدار سیاسی و امنیتی امروز ما در حالی اتفاق افتاده است که از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نظام سلطه و در راس آنها آمریکا در خصومت با جمهوری اسلامی ایران از هیچ اقدام دشمنانه ای فروگذار نبوده است؛ از تحریک برخی اقوام برای درگیری مسلحانه با جمهوری اسلامی از سال های 1357 ، 1358 و به بعد، اقدام برای کودتا، تحریک صدام ملعون برای حمله به ایران و درگیرکردن ایران در یک جنگ 8 ساله ظالمانه، تحریم های گسترده و ناجوانمردانه و ... همگی در راستای مقابله با جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است و این نظام به لطف و رحمت الهی و با تکیه بر اراده و خواست یک ملت مومن، بصیر و صبور و با جانفشانی های بی نظیر جوانان این مرز و بوم با همه این دشمنی ها، همچنان توانمندتر از قبل به پیش می رود و به فضل الهی آینده بسیار روشن تر از گذشته خواهد بود.
  2. دانشگاه به عنوان یک نهاد علمی، فرهنگی،آموزشی و تربیتی وظیفه خود می داند که همواره نسبت به آنچه در جامعه می گذرد و آنچه در قالب سیاست ها و اقدامات توسط دولتمردان انجام می شود حساس بوده و با تمام توان در جهت کمک به تبیین علمی، تصمیم سازی، تصمیم گیری و اقدامات دانش بنیان در راستای اعتلای نظام جمهوری اسلامی همراهی و همفکری کند. دانشگاهیان (اعم از استادان، دانشجویان و کارکنان) که فرهیختگان جامعه و امید نظام جمهوری اسلامی ایران هستند همواره در سال های گذشته و به ویژه در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی با احساس مسئولیت در صحنه حاضر بوده و در دفاع از انقلاب اسلامی مجاهدت کرده، برخی به شهادت رسیده اند و برخی دیگر با مجاهدت از طریق قلم، بیان و یا ورود در میدان و پذیرش مسئولیت تلاش کرده اند در جهت تحقق اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی نقش آفرین باشند.
  3. دانشجویان امید و سرمایه کم نظیر جامعه، نورچشم ما و حافظان استقلال، امنیت و آزادی امروز و فردای ایران عزیز هستند. حضور دانشجویان در صحنه به معنای احساس مسئولیت آنها و ارتقا دهنده سطح توانمندی های آنها برای پذیرش مسئولیت های بزرگ در جامعه فردا است. در این مسیر فراهم آوردن زمینه های مناسب آموزشی، فرهنگی، تربیتی و علمی در دانشگاه برای تحقق استعدادهای دانشجویان، مسئولیت بزرگی بر دوش مسئولان فعلی دانشگاه است. امروز دانشجویان دانشگاه با آگاهی و احساس تعهد نسبت به آرمان های انقلاب اسلامی باجدیت در تحصیل علم و با حضوری چشم گیر در عرصه های مختلف اعم از اردوهای جهادی، راهپیمائی اربعین، حضور گسترده در اعتکاف و مساجد، شرکت در تشکل های اسلامی، انجمن های علمی و کانون های فرهنگی مشارکت معنادار خود را در سازندگی و اراده خویش را برای آینده ای روشن چنان به رخ جهانیان کشانده اند که دشمنان با غضب و خشم و با بهره گیری از ابزارهای رسانه ای از هر وسیله، بهانه و موقعیتی برای زیر سوال بردن رفتارهای آنها استفاده می کنند. اما لازم است دشمنان و فریب خوردگان داخلی ایشان بدانند که دانشجویان مومن و بصیر ایران اسلامی چنانکه تاریخ جنبش دانشجویی گواهی می دهد، با فهم و بصیرتی مثال زدنی در تشخیص حق از باطل و عمل به تکلیف دینی و ملی خود در مسیر تحقق آرمانهای مقدس ایران اسلامی، همیشه در میدان حاضر بوده و آماده دفاع عقلانی و علمی از اصول، بنیان ها و ارزش های ناب برآمده از انقلاب اسلامی ملت ایران هستند.
  4. استادان دانشگاه با وزانت علمی و با اشراف و تعهد نسبت به مسئولیت خطیر خود همواره تلاش کرده اند، آگاهی، بصیرت، اخلاق، تعهد، مسئولیت پذیری، خوب زیستن، قدرت تفکر و اندیشیدن را در دانشجویان خود متجلی کرده و آنان را به کمالی که مستحق آن هستند برسانند. بیدار کردن فطرت انسانی، تکیه بر عقل و خرد، تسلط بر دانش تخصصی، احترام و بزرگداشت شعائر مذهبی، عشق ورزی به دانش و حقیقت و بی اعتنائی به زخارف دنیوی دستمایه های تربیتی استادان دانشگاه و مایه فخر همیشگی ما هستند.  
  5. با عنایت به رسالت دانشگاه، مواردی چون نقد، اعتراض و سؤال نسبت به تصمیمات، مصوبات و  اتفاقات در فضای دانشگاه در قالب گفت و گو و تدبیر برای یافتن راه حل های مناسب قابل تصور است اما حرکت های احساسی که مبتنی بر منطق و استدلال نباشد، بی ثمر بوده و می تواند برای دانشگاه و جامعه همراه با خسران باشد. همه دانشگاهیان نسبت به خطا و یا اجحاف به یک فرد بی گناه احساس مسئولیت دارند همچنان که  نسبت به عدول از ارزش ها و معیارهای دانشگاه اسلامی نیز حساس هستند. دانشگاهیان علاوه بر اینکه با روحیه انتقادی نسبت به نقصان های موجود واکنش نشان خواهند داد، اجازه سوء استفاده به دشمنان این مرزو بوم را نیز نخواهند داد. قطعا دانشگاه در تراز انقلاب اسلامی و نقش آفرین در تحقق تمدن نوین ایرانی- اسلامی، همه اهتمام خود را برای حفظ فضای معیار دانشگاهی به کار خواهد بست و تحرکات عوامل وابسته را رصد خواهد نموده و با نقش آفرینی علمی و عقلانی، کید دشمنان را خنثی خواهد نمود. 
  6. اعتراض برخی دانشجویان به حادثه درگذشت مرحومه «مهسا امینی»، مادام که ابعاد این حادثه مبهم بود یک امر طبیعی و در راستای ظرفیتهای جامعه دانشگاهی قابل فهم است، اما اگر به جای آنکه معیار مطالبات و موضع گیری ها حقیقت باشد دنبال مقاصد دیگری باشیم که ما را از حقیقت موضوع دور کند نه تنها پاسخ متناسب را دریافت نمی کنیم بلکه خود و دیگران را در فرایندی مبهم و سردرگم قرار خواهیم داد. مزید بر اینکه متاسفانه برخی کلمات و سخنانی که از معدود دانشجویان بیان شده است همراه با اهانت به استادان، نادیده گرفتن حقوق دیگران و زیر سوال بردن ارزش های اسلامی و قانون شکنی بوده که به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. لذا انتظار می رود دانشجویان در هر مرحله و در هر موضوع مطالبه گری خود را توام با مسئولیت پذیری و همراه با عقلانیت و استدلال کرده و از واکنش های احساسی و هیجانی که عاری از پشتوانه های منطقی و بدور از شان مورد انتظار از جامعه دانشگاهی است اجتناب نمایند. امام علی علیه السلام فرمودند: اگر سوالی را مطرح می کنید هدف سوالتان فهمیدن باشد نه ایجاد مشکل کردن. همچنین فرمودند: ادب انسان مانند درختی است که ریشه اش در عقل و خرد است. این آموزه های بزرگ اسلامی باید همواره راهنمای مطالبه گری ها و سوالات ما دانشگاهیان باشد. دیدگاه ها و عقایدمان را نمی توانیم با عدم رعایت ادب و اهانت به دیگران مطرح نموده و گسترش دهیم. آنانی که به خود اجازه دادند بدلیل اختلاف نظرشان با استادان به مقام و شان ایشان اهانت کنند، رفتاری نابخردانه و به دور از نزاکت داشته اند و امیدواریم خیلی زود درصدد جبران برآیند.
  7. حسب اطلاع، مسئولین امر در دانشگاه علامه طباطبائی نسبت به اتفاقاتی که برای تعداد معدودی از دانشجویان پیش آمده است به شکل مطلوب و قابل قبولی حساس بوده و پیگیر مشکلات این دانشجویان هستند که جای تقدیر و سپاس دارد و تاکید و تقاضا می شود که به طور مرتب و با استفاده از تمامی ظرفیت های ممکن تا به نتیجه رسیدن این موضوع دست از تلاش برندارند. از طرف دیگر انتظار می رود دانشجویان عزیز نیز با احترام نسبت به قوانین و مقررات در مسیر خواسته های کسانی که دانسته قصد دارند از صفای طینت و احساسات پاک آنها سوءاستفاده کنند، قرار نگیرند. در پایان استادان بسیجی دانشگاه علامه طباطبائی آمادگی خود را در جهت ایفای نقش تبیینی برای نسل امروز اعلام می داریم تا تهدید های ناشی از جنگ رسانه ای ترکیبی-شناختی دشمن را در بی ثبات سازی های اخیر به فرصتی برای رشد و ترقی مبدل سازیم. همچنین بر خود لازم می دانیم از جانب تمامی جامعه دانشگاهی، بصیرت انقلابی و حضور به موقع و میدانی ملت عزیز ایران را ستوده و از رشادت ها و از جان گذشتگی های دلیر مردان عرصه امنیت خصوصا نیروهای مخلص فراجا که در این شرایط دشوار با صبر و عقلانیت زمینه ساز آرامش و امنیت در جامعه هستند، سپاسگزاری نموده و قدردان ایشان باشیم. بسیج اساتید دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان نهادی اندیشه ورز با اعلام مرزبندی شفاف و دقیق و برائت از اغتشاشگران و غارتگران امنیت و اموال عمومی، ضمن رصد هوشمندانه و مستمر، آرامش و امنیت ایران اسلامی را برای پیشرفت همه جانبه و رفاه فزاینده الزامی و بسیار مهم دانسته و نیز بر این باور است که بایستی دانشگاه و دانشگاهیان همانطور که در کلام و رفتار رهبر معظم انقلاب اسلامی متجلی و نمایان است همواره مورد تکریم و احترام قرار بگیرند.ان شاء الله و به فضل الهی، ملت بزرگ و غیور ایران از این امتحان بزرگ الهی نیز پیروزمندانه بیرون خواهد آمد و آینده ای درخشان و با عزت را رقم خواهد زد». 

کلید واژه ها: اسلامی جمهوری اسلامی انقلاب اسلامی نظام جمهوری اسلامی ایران اسلامی اسلامی ایران دانشگاه اساتید دانشگاه بسیج اساتید دانشگاه دانشگاه علامه


نظر شما :