همکاری دانشگاه در ایجاد کتابخانه دیجیتالی در حوزه ایران شناسی و اسلام شناسی در روسیه

۱۳ آذر ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۹۱۹ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۵۳۲۸
رییس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی کارگاه‌های علمی آموزشی با محوریت کتابخانه‌های دیجیتالی در مراکز علمی و فرهنگی و کتابخانه‌ای روسیه برگزار کرد.
همکاری دانشگاه در ایجاد کتابخانه دیجیتالی در حوزه ایران شناسی و اسلام شناسی در روسیه

به گزارش روابط عمومی به نقل از مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی، سه کارگاه آموزشی و دو سخنرانی علمی برای کتابخانه‌ها و مراکز اطلاعاتی روسیه توسط دکتر سید مهدی طاهری، عضو هیئت علمی گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش‌شناسی و رییس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی که از تاریخ 12 آبان الی 22 آبان ماه سال جاری به دعوت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به روسیه سفر کرده بود، در شهر مسکو برگزار شد. در این سفر که به منظور طراحی و ایجاد کتابخانه دیجیتالی ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی به زبان روسی برنامه‌ریزی شده بود، تجربیات دانشگاه علامه طباطبائی در توسعه کتابخانه دیجیتالی استاندارد به اشتراک گذاشته شد. 

کتابخانه ملی روسیه و دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه میزبان رییس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی برای ارائه دو سخنرانی علمی بودند. در کتابخانه دولتی روسیه، دکتر سید مهدی طاهری به بیان تجربیات برتر ایران در حوزه کتابخانه‌های دیجیتالی پرداخت. در این جلسه که معاون پژوهش و فناوری کتابخانه و تعداد زیادی از مدیران و کارشناسان آن حضور داشتند، سرعت رشد و روند گسترش کتابخانه‌های دیجیتالی در ایران مورد توجه قرار گرفت و پیشنهادهایی در زمینه همکاری تخصصی ارائه گردید. همگرایی بافت‌های کتابخانه، آرشیو و موزه و حرکت به سمت ایجاد بافت میراث فرهنگی، موضوع سخنرانی دیگر دکتر طاهری بود که در دانشکده آرشیو دانشگاه دولتی علوم انسانی روسیه ارائه شد. 

در کنار برگزاری چندین جلسه سیاست‌گذاری و فنی در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی برای طراحی و ایجاد کتابخانه دیجیتالی استاندارد به زبان روسی، کارشناسان موسسات همکار در این پروژه در قالب دو کارگاه آموزشی "سازماندهی اشیای محتوایی کتابخانه‌های دیجیتالی "در محل رایزنی فرهنگی و کارگاه آموزشی" استانداردهای مدیریت اطلاعات در کتابخانه‌های دیجیتالی" در محل موسسه اینیون توسط دکتر طاهری آموزش دیدند. همچنین به دنبال استقبال دانشجویان ایرانی دانشگاه‌های مسکو از کارگاه "طراحی راهبردهای جستجو در موتورهای کاوش وب"، ادامه این کارگاه در محل رایزنی برای دانشجویان مذکور برگزار گردید.

در خلال این برنامه‌ها از دانشگاه علامه طباطبائی دعوت به عمل آمد تا به عنوان یکی از موسسات همکار در طراحی کتابخانه دیجیتالی ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی، در کنار رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی، بنیاد ایران‌شناسی، مرکز مطالعات اسلامی، موسسه شرق‌شناسی روسیه و موسسه اطلاعات علمی در علوم اجتماعی روسیه (اینیون) مشارکت نماید و ادامه همکاری دانشگاه علامه طباطبائی در این پروژه از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در قالب تفاهم‌نامه مشترک درخواست گردید. 

لازم به ذکر است در این سفر با حضور فعالان شبکه‌های اجتماعی تحت نظارت رایزنی فرهنگی، دیداری با سفیر ایران در روسیه در محل سفارت ایران به عمل آمد. گفتگو و توافق بر روی ترجمه و انتشار چندین اثر ارزشمند تاریخی منتشر شده در روسیه با موضوع روابط ایران و روسیه در زمینه‌های گوناگون با همکاری دانشگاه علامه طباطبائی و رایزنی فرهنگی، دستاورد پایانی این سفر بود.


نظر شما :